ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هزینه نصب تلفن ثابت ده برابر گران شد

| جمعه, ۲۰ دی ۱۳۸۷، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

علیرضا راد - از اوایل مردادماه سال جاری، مدیران ارشد مخابراتی کشور در مصاحبه‌های خود از کاهش هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت از مبلغ 101 هزار تومان تهران و 80 هزار تومان شهرستان، به 50 هزار تومان خبر می‌دادند.
مدیر عامل شرکت سهامی مخابرات ایران از کاهش بهای دایری خط تلفن ثابت در کشور براساس پروانه اپراتور اول به 50 هزار تومان خبر داد.

هر چند پس از اعلام این خبر تا مدت‌ها مراکز مخابراتی در کشور همچنان هزینه 101 هزار تومانی را از مشترکان خود برای راه‌اندازی تلفن ثابت دریافت می‌کردند که دلیل آن عدم ابلاغ رسمی به مراکز مخابراتی عنوان می‌شد.
اما با کمی تامی می‌توان دید که قضیه کاهش هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت، پوششی برای گران‌تر کردن ارایه این خدمات بوده است.
تا پیش از این، مشترک می‌بایست مبلغ 101 هزار تومان بابت راه‌اندازی تلفن ثابت پرداخت می‌کرد که از این میزان، مبلغ 5 هزار تومان را به عنوان هزینه نصب، و 95 هزار تومان مابقی را به عنوان ودیعه نزد مخابرات به امانت می گذاشت؛ به این معنی که در صورت انصراف مشترک، شرکت مخابرات موظف به باز پرداخت 95 هزار تومان به مشترک می‌شد.
اما در شرایط حاضر هزینه 50 هزار تومانی پرداخت شده به مخابرات به عنوان هزینه نصب تلقی شده و قابل استرداد به مشترکین نیست! به این معنی که هزینه نصب پیشین (یعنی 5 هزار تومان) به 50 هزار تومان افزایش پیدا کرده است!
البته این موضوع تاکنون و توسط هیچ یک از مدیران شرکت مخابرات ایران بیان نشده بود، چرا که از قدیم گفته‌اند که : «حرف راست را باید از زبان کارشناسان شنید!»

طاهره تقوی کارشناس مسئول سیستم‌های اطلاعات مدیریتی شرکت مخابرات استان تهران در گفت‌وگو با سایت خبری وزارت ارتباطات(سیتنا) بیان داشته بود: «هزینه اتصال تلفن‌های ثابت که از تاریخ اول مردادماه سال جاری فروخته و دایر شده است قابل استرداد به مشترکان نبوده و به عنوان درآمد شرکت مخابرات استان تهران محسوب می‌شود.»

اینطور که پیدا است با توجه به خصوصی‌سازی شرکت مخابرات و دردسرهایی که ودیعه‌های مشترکان برای این شرکت به وجود آورده بود از یک سو و نیاز مبرم مخابرات به اخذ درآمد از سوی دیگر، مدیران زیرک را بر آن داشت که با ده برابر کردن هزینه نصب تلفن ثابت، علاوه بر اینکه میزان دریافت ریالی از مشترکان را کاهش ندهند، اقدام به حذف ودیعه و خلاصی از دردسرهای آن شوند و از سوی دیگر امکان شعار دادن در «خدمت‌رسانی ارزان به مردم» را برای خود فراهم آورند که البته با عدم اطلاع‌رسانی درست، تاکنون به این مقصود دست یافته‌اند، چرا که مردم در این تصور هستند که هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و غافل از این هستند که در حقیقت هزینه دریافتی از آنها 10 برابر گذشته شده است.
نمونه گمراه شدن شهروندان، تشکر یک داروساز از اقدام شجاعانه وزیر محترم ارتباطات در کاهش هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت است.

جالب این که مقام عالی وزارت نیز در پاسخ این شخص نوشته‌اند: «از اینکه اقدامات و فعالیت‌های خدمتگزاران صدیق ملت در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ثمر نشسته و موجب رضایت و خرسندی احاد ملت که جنابعالی نمونه فرهیخته از آن می‌باشید شده است خداوند منان را سپاس گفته و از شما برادر محترم تقاضا دارم این برادر خود و سایر همکاران خدوم را از دعای خیر در خدمتگزاری بهتر و خالصانه به مردم شریف ایران اسلامی فراموش نفرمائید.»

به راستی ای کاش کمی صادق باشیم...
منبع : ایتنا

  • ۸۷/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">