ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وب ایران ضعف قانونی دارد

| سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۸۶، ۰۱:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

به اعتقاد یک مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک پروژه‌های سایبر، وب ایرانی در سه زمینه‌ی کارشناسی، قوانین حقوقی در عرصه‌ی بین‌المللی و شبکه‌ی زیرساخت با مشکلات بزرگی مواجه است.

توماج فریدونی، در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، اظهار داشت: هک شدن اخیر دامنه‌ی دو سرویس دهنده‌ی وبلاگی، در هر صورت‌ نشان دهنده‌ی ضعف وب ایران، قوانین حقوقی کشور در عرصه‌ی بین‌المللی و همچنین شبکه‌ی زیرساختی کشور است. از سویی دیگر کارشناسان، مسائلی را که بر آن‌ها تاکید دارند، خود رعایت نمی‌کنند.

به گفته‌ی وی، ‌مشکلات موجود در وب ایران،‌ فارغ از اینکه چه کسی بزرگ‌ترین و بهترین سرویس دهنده را دارد، باید برطرف شود. چرا که با توجه به مشکلات موجود، کاربران به سمت سرویس دهنده‌های خارجی می‌روند نه بلاگ سرویس‌های مشابه داخلی.

فریدونی به مشکلات سرویس دهنده‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این مشکلات به شبکه‌ی زیرساخت امنیت اطلاعات ملی مربوط می‌شود که با ثبت سایت‌های خود اطلاعات ما در سرویس‌های آن‌ها قرار می‌گیرد. لذا این مهاجرت به معنی در اختیار گذاشتن اطلاعات به یک سرویس دهنده‌ی بیگانه است. در حال حاضر پروژه‌ی "کوه اطلاعاتی " در آمریکا به دنبال جمع آوری این اطلاعات است. اکنون برای رجیستر شدن در یاهو،‌ این سایت،‌ مشخصات، اطلاعات ضروری و رده‌های کاری کاربران را دریافت می‌کند. لذا سرویس‌های خارجی برای ساخت یک وبلاگ هم، این اطلاعات را از ما می‌گیرند.

وی افزود: جدای از مشکلات امنیتی، ما پتانسیل‌های تجاری خود را از دست می‌دهیم و به تدریج وب ایران کمرنگ‌تر می‌شود. اینترنت ایران،‌ اینترنت جذابی نیست. سرویس دهندگان ما هم در این شرایط بیشتر به دنبال حفظ منافع خود هستند و ارزشی را برای کاربران خود قائل نمی‌شوند و سرویس‌ها جدیدی را ارایه نمی‌دهند.

فریدونی اظهارکرد: اگر روزی تمام کاربران اینترنت تصمیم بگیرند به سمت وب خارجی بروند، باید پذیرفت وب ایرانی هیچ محتوا وسرویس صحیحی ندارد. در حال حاضر برخی سرویس دهنده‌های خارجی به خوبی فارسی را ساپورت می‌کند، دامین این سرویس دهنده‌ها دزدیده نمی‌شود و مشکلاتی از این دست ندارند.

وی تصریح کرد: کارشناسان وب ایرانی برای افزایش امنیت سرویس دهنده‌ها،‌ باید خود را از بحث‌های تبلیغاتی دور کنند و همانند سرویس‌های خارجی بتوانند سطح سرویس دهی خود را از لحاظ کیفی افزایش دهند نه کمی‌. بخشی از این قضیه مربوط به دولت است که ما باید دارای قوانین بین‌المللی باشیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت شبکه زیرساختی کشور گفت: متاسفانه USER‌های ما انتظارات پایینی دارند و به دنبال فعالیت‌های وسیع‌تری نیستند که این امر باعث شده انگیزه‌ی پیشرفت به بخش دولتی و خصوصی داده نشود؟

فریدونی یاد آور شد: با این شرایط سرویس دهنده‌های ما به دلیل کم کاری و عدم کارشناسی بخش خصوصی جایگاه و هویت خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در وب ایرانی بیشتر مهندس نرم افزار داریم تا چیزی به عنوان مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک، در این راستا مدیریت بحران رعایت نمی‌شود. چرا که پروژه‌های داخلی ما صرفا به خاطر رقابت‌های داخلی ایجاد شدند و از همان ابتدا با مشکل رشد کردند و اکنون ضربه‌ی گذشته‌ی خود را می‌خورند.

  • ۸۶/۰۵/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">