ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وضعیت جدید مخابرات غیر دولتی

| سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۸۸، ۰۱:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی طالب زاده- بالاخره پس از کش و قوس های فراوان برای عرضه بلوک مدیریتی بزرگترین شرکت غیر نفتی دولتی،روز" یکشنبه " طلسم شکسته شد و این سهام در تالار شیشه ای واگذارشد.اما نکته حائز اهیمت گمانه زنی هایی بود که در نهایت به یقین تبدیل شد و کنسرسیوم شبه دولتی، خریدار نهایی این سهام شد.

با واگذاری 50 درصد بعلاوه یک سهم دومین شرکت بزرگ دولتی از طریق بورس، 80 درصد سهام مخابرات به بخش غیر دولتی واگذار و عملا مخابرات از سیطره قوانین دولتی خارج می شود.

شرکت مخابرات ایران با 32 شرکت زیر مجموعه خود سال گذشته پنج درصد سهامش را در سازمان خصوصی سازی در بورس فروخت.این سهام در آن زمان با استقبال خریداران حقیقی و حقوقی مواجه شد.در آن زمان که سهام مخابرات عرضه شد، وضعیت شاخص های بورس چندان مناسب نبود و نمودارها رو به پائین حرکت می کردند.

به دلیل پشتوانه دولتی و نیز سود بالای شرکت مخابرات ایران از جهت خدماتی که عرضه می کرد، سهام این شرکت با قیمت خوبی به فروش رفت.

پس از واگذاری پنج درصد سهام مخابرات، 20 درصد سهام به سهام عدالت و پنج درصد نیز به کارکنان مخابرات بطور اتوماتیک واگذار شد.

درباره مشتریان این سهام نیز در هفته های اخیر بحث هایی شده است. کنسرسیوم اعتماد مبین که خریدار سهام مدیریتی مخابرات بود، برخی آن را وابسته به بنیاد تعاون سپاه می دانند. بناید تعاون سپاه در سال 1367 تاسیس شد. ‌اکنون 45 درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و 25 درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد.

شرکت توسعه اعتماد در سال 83 با سرمایه یک‌ میلیون تومان در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و در سال 84 سرمایه خود را به 4میلیارد تومان افزایش داد. بر اساس آخرین مصوبه مجمع شرکت در سال 86، ترکیب هیات مدیره این شرکت عمدتا به نمایندگی از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون سپاه منصوب شدند.

در کنار این کنسرسیوم نام شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که در حال حاضر فعال‌ترین شرکت در بازار بورس است را نیز می‌توان دید که متعلق به موسسه مالی و اعتباری مهر است.

اما در نهایت این شرکت نیز توان رقابت با کنسرسیوم اعتماد مبین را نداشت.

با این اوصاف بیشتر اعضای هیات مدیره مخابرات ایران از سوی کنسرسیوم اعتماد مبین معرفی خواهد شد و در تصمیم گیری های شرکت مخابرات ایران تاثیر گذار است.
منبع : موبنا

  • ۸۸/۰۷/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">