ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پریسا خسروداد - فضای مجازی، یکی از حساس‌ترین ایستگاه‌های کشور است که دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی بسیاری ادعای سیاست‌گذاری و تاثیرگذاری بر آن را دارند. برخی از سیاست‌های حاکم بر این فضا، معتقد بر مسدودسازی و فیلترینگ محتوایی است که به هر ترتیبی پیام منفی سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارند. اما در مقابل، سیاست بازگذاشتن دسترسی به محتوا نیز چندان بی‌رونق نیست؛ هرچند مدافعان این رویکرد، عموما در اجرا دارای چندان برشی نیستند، اما به هر حال می‌توانند تاثیرگذار باشند.

در این میان فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از حساس‌ترین بخش‌های فضای مجازی هستند که با عرضه محصولاتی با ماهیت فیزیکی یا صرفا محتوایی، در عین حال که جنبه سرگرمی‌ دارند، به تامین نیازهای بسیاری از مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌پردازند.

موضوع تاسف‌بار اینجاست که نظارت بر کالاهای عرضه‌شده توسط فروشگاه‌های مجازی در حیات خلوت این طرح قرار دارد؛ به این معنی که مسوولان ایرانی به اهمیت این موضوع که فلان کانال یا سایت یا اپلیکیشن باید درجا فیلتر شود، واقف هستند! اما از اینکه آشفتگی و بی‌سروسامانی در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند در سطحی باشد که آثار مخرب فرهنگی و اخلاقی به بار بیاورد، غافل‌اند (البته این روزها مشخص شده با آنهایی که برخوردی نمی‌شود، دارای ارتباطات و روابطی هستند). از جمله محصولاتی که دارای جنس محتوایی است و در فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی عرضه می‌شود، گیم است، اما در‌حالی‌که بازی‌های رایانه‌ای به خودی خود به‌دلیل وجود دستگاه‌های موازی و فقدان سیاست‌گذاری کاربردی دارای وضعیتی آشفته و سردرگم هستند، در فروشگاه‌های اینترنتی، وضعیتی بسیار وخیم‌تر دارند.

عدم ساماندهی جدی بازی‌های رایانه‌ای، چه در عرصه کلان و چه از منظر تجاری در حالی ادامه دارد که رویکرد دولت نسبت به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول، بیشتر بر پایه چگونگی اخذ مالیات، مانور برای نمایش تولیدات بومی، برگزاری نمایشگاه و اخذ بودجه برای دستگاه‌های به‌اصطلاح متولی استوار است. در گزارش ICT ایرانی این هفته با محوریت قرار دادن این موضوع به تحلیل و ارزیابی اهم اخبار هفته گذشته می‌پردازیم.

 

دانلود روشنفکری در فروشگاه‌های اینترنتی!

هفته گذشته متوجه شدیم در یک سایت نورچشمی عرضه اپلیکیشن در ایران، یک بازی‌ به‌فروش می‌رسد که حتی در برخی از کشورهای اروپایی معتقد به داشتن درهای باز نیز این بازی به این سهولت و در دسترس همگان نیست.

این بازی رایانه‌ای که به علت تبلیغ و ایجاد انگیزه برای برخی کاربران برای تهیه و دانلود، از اعلام نام آن خودداری می‌کنیم، در شرایطی عرضه می‌شود که به‌طور رسمی ‌فارسی و به‌اصطلاح دوبله شده است و در نگاه نخست باعث ایجاد این تصور می‌شود که در داخل کشور تولید شده و مجاز است. در صورتی‌که چنین نیست. اما آنچه از منظر محتوایی بازی مذکور را به چالش وا می‌دارد، تبلیغ و تشویق انجام اموری مانند حمله، اذیت و آزار دیگران، تهاجم، غارت، قمار و شرط‌بندی و ارتباط‌گیری بازیکنان واقعی در فضای مجازی و امکان شکل‌گیری ارتباطات عاطفی، اعم از دوستی و ازدواج‌های مجازی و همچنین ارتباطات همجنس‌گرایانه است که در قالب پیامی‌ با عنوان «از این سیستم روشنفکری لذت ببر!» ارایه می‌شود.

با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مذکور دریافتیم، این بازی که دارای 10 هزار نصب فعال است، فاقد تایید نظام رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال (اسرا) است و قابل توجه‌تر از همه اینکه هیچ‌یک از بازی‌های عرضه‌شده در این فروشگاه دارای گروه سنی نبودند و هر گیمری بسته به سلیقه و علاقه خود می‌توانست آنها را دانلود کند. گفتنی است این بازی تا لحظه نگارش این گزارش در دسترس کاربران بود. علت را هم بارها گفته‌ایم و البته منتظر اتفاق خاصی نیستیم. این قبیل سایت‌ها وابسته به افراد صاحب‌منصب بوده و حامیان متعددی در بخش‌های مختلف دارند.

این موضوع منتشر شد تا افکار عمومی هم بیشتر در جریان باشند که اولویت برخی از این کسب‌وکارهای اینترنتی و حامیان پیدا و پنهانشان صرفا کسب درآمد است.

 

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا؛ معطل یک خط تلفن

آلودگی تهران در هفته گذشته، محور اصلی بسیاری از اخبار و گزارش‌ها بود. مانند همیشه سازمان و دستگاه‌هایی که به نوعی به این بحران مرتبط بودند، مانند سازمان محیط زیست و شهرداری هر یک تقصیر را به گردن دیگری می‌انداختند و در حالی که آمار حملات قلبی و مراجعه به اورژانس در هفته گذشته به اوج خود رسیده بود، ادعا داشتند که چنانچه بودجه فلان کار به آنها تعلق می‌گرفت، می‌توانستند کاری برای نفس‌های به شماره افتاده مردم کنند. اما آنچه در هفته گذشته به‌عنوان یکی از معضلات بحران آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفت که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود، سامانه‌های سنجش آلودگی هوا بودند.

شهرداری و محیط زیست، دو دستگاهی هستند که اولی دارای 21 و دومی ‌دارای 14 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان تهران هستند. اما در حالی که این ایستگاه‌ها وظیفه کنترل خروجی گازهای منتشره از واحدهای صنعتی و معدنی طبق استانداردهای مربوطه و آلایندگی وسایل نقلیه و پایش لحظه‌ای آلودگی هوای کلانشهر و نیز ارسال گزارش مربوط به اطلاعات سطح آلاینده را به عهده دارند، خبر رسیده است که بسیاری از ایستگاه‌های مذکور دارای اختلال ارتباطی فنی برای تحلیل و ارسال اطلاعات بوده‌اند. بر این اساس، به گفته برخی از روسای اداره‌های محیط زیست در حومه تهران که منتظر دریافت اطلاعات ایستگاه‌های مذکور بوده‌اند، اختلال‌های جاری اعم از نبودن اطلاعات تمامی پارامترهای آلوده‌کننده هوا، فقدان ثبت اطلاعات تمامی روزها و همچنین در برخی موارد ارسال نشدن اطلاعات ثبت‌شده به مراکز است که بعضا با یک خط تلفن و اینترنت قابل حل بوده است! اختلال سامانه‌های سنجش آلودگی هوا در حالی در هفته گذشته، یکی از عوامل ایجاد بحران آلوگی هوا بود که هر دو دستگاه مذکور، سالانه بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

خریداران ایرانی بیت‌کوین، ضرر می‌کنند

چندی است که تیتر جدیدی به اخبار رسانه‌ها افزوده شده و آن ارز دیجیتال یا همان بیت‌کوین است که با گران شدن لحظه‌ای در بازارهای جهانی، دل بسیاری از ایرانی‌های عاشق سودکردن را برده است. اما در این میان بازار نگرانی بانک مرکزی، مجلس و کارشناسان اقتصادی نیز حسابی داغ شده است، به‌طوری که مدام سعی می‌کنند سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین را از این اقدام منع کنند. در همین راستا، هفته گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به گسترش استفاده از ارز الکترونیکی در ایران هشدار داد بیت‌کوین نه‌تنها منطبق با هیچ‌کدام از اصول اقتصادی نیست، بلکه فضای ناامنی را نیز برای مبادله‌کنندگان ایجاد می‌کند که لازم است تجار نسبت به این مساله توجه کافی داشته باشند. او مستقیم اشاره به اینکه مردم از خرید بیت‌کوین پرهیز کنند، نکرد اما توجه آنها را به مراقبت بیشتر جلب کرد  تا در آینده با مشکل مواجه نشوند. در همین راستا بود که علی کاشمری، کارشناس مطالعات استراتژیک اقتصادی نیز اظهار کرد، چند ماه گذشته، چین استفاده از بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرد و ارزش آن به‌شدت افت پیدا کرد و ایران به‌دلیل کاهش سود بانکی و بی‌اعتمادی مردم به بورس به یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازاریابان این حوزه تبدیل شد. در این میان، دولت یا بانک مرکزی نیز بر این تصورند که با هجوم مردم به بازار بیت‌کوین، فشار تقاضا از دلار برداشته شود و مدتی قیمت دلار ثبات پیدا کند. ولی به هر حال این یک تجویز موقتی خواهد بود و در نهایت آسیب آن به مردم می‌رسد.

 

انتصابات پرسروصدا

یکی از رویدادهای هفته گذشته ICT ایرانی که در بخش دولتی شاهد آن بودیم، انتصاباتی بود که در بدنه وزراتخانه صورت گرفت. در همین راستا جهرمی، وزیر ارتباطات ترجیح داد آرایش جدیدی از معاونان خود را در حلقه اطرافیانش داشته باشد. بر اثر این تغییرات، رسول سراییان از شرکت مخابرات ایران به سازمان فناوری اطلاعات آمد و به کرسی تکیه زد که جهانگرد تکیه زده بود. اما با آمدن وی، جهانگرد وزارتخانه را ترک نکرد، بلکه از سازمان فناوری اطلاعات به معاونت تازه تاسیس با عنوان فناوری و نوآوری رفت که جزو درحاشیه‌ترین و کم‌سروصداترین معاونت‌های سیدخندان است. اما این پایان تغییرات نبود؛ زیرا با صدور احکامی‌ دیگر نیز حسین دهدشتی به عنوان معاون امور پارلمانی و مرتضی براری به‌عنوان رییس سازمان فضایی ایران منصوب شدند.

گفتنی است با این انتصابات، تمامی معاونت‌های وزیر یک دور مورد تغییر و تحول قرار گرفتند. هرچند در برخی از آنها معاونی از یک معاونت به معاونت دیگر نقل مکان کرد، اما پیش‌بینی می‌شود پس از بروز این تغییرات، جابه‌جایی‌ها در لایه‌های پایین‌تر شکل بگیرد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">