ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ویندوز رایگان، مایکروسافت را نجات می‌دهد؟

| چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵ ق.ظ | ۰ نظر

بهنام علیمحمدی - در سنوات گذشته، فروش سیستم‌عامل ویندوز به کاربران بزرگ‌ترین مجرای کسب درآمد شرکت مایکروسافت بوده و ارائه نسخه‌‌های مختلف ویندوز که با یک سیستم کاملاً بسته انجام می‌پذیرفت، تنگنای اتهام «انحصارطلبی» را متوجه غول نرم‌‌افزاری جهان کرده بود.

پس از انتقال قدرت از بالمر به نادلا، سیاست‌‌های راهبردی مایکروسافت نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای نظیر عرضه رایگان ویندوز 10 شد. با کمی موشکافی می‌‌توان دریافت که ساتیانادلا، سودای بزرگ «ویندوز 10 در یک میلیارد دستگاه» را تا دو سال آینده در سر می‌پروراند و این شرکت در نظر دارد با عرضه رایگان ویندوز 10، شرکت‌های تجاری را به استفاده از دیگر خدمات مایکروسافت، ترغیب کند. آفیس 365 محصولی اشتراکی است که از زمان عرضه با استقبال زیاد کاربران رو‌به‌رو شده است؛ چراکه کاربر نیازی به هزینه‌کرد بالا برای خرید نسخه آفیس ندارد و با پرداخت هزینه اندک ماهیانه، می‌تواند از تمامی امکانات آفیس 365 استفاده ‌کند. این در حالی است که رقیب سنتی این شرکت یعنی اپل در گزارش مالی سال 2015 خود اعلام کرده که فقط از بخش ارائه سرویس‌‌ اپ‌استور، 31 میلیارد دلار سود کسب کرده است.

بزرگ‌ترین عاملی که سبب شده تا اپل به این سود هنگفت دست یابد، فعال بودن بیش از یک میلیارد دستگاه اپل با امکان دسترسی کاربران به اپ‌استور در سرتاسر جهان است. در یک سال اخیر مایکروسافت هم به‌دنبال گسترش حاشیه سود خود از طریق ارائه سرویس‌هایی چون ویندوز‌استور و آفیس 365  است و این اشتیاق را می‌توان در ارائه بسته‌های تشویقی به کاربران مشاهده کرد. آن‌طور که ساتیانادلا گفته، عرضه رایگان ویندوز 10 تا پایان جولای 2016 ادامه خواهد داشت؛ ولی بعید است این شرکت بتواند در یک بازه دوساله، یک میلیارد کامپیوتر شخصی را به ویندوز 10 تجهیز کند؛ چراکه بازار فروش کامپیوترهای شخصی بیش از 270 میلیون دستگاه در سال نیست و محبوبیت روزافزون اسمارت‌فون‌‌ها هم تأثیر زیادی در کاهش فروش کامپیوترهای شخصی به ویژه در دو سال طلایی پیش روی مایکروسافت خواهد داشت. با توجه به نزدیک شدن به موعد اتمام عرضه رایگان ویندوز 10، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به راهی جز تمدید عرضه رایگان نسخه جدید ویندوز نمی‌اندیشد؛ زیرا تجهیز یک میلیارد دستگاه به ویندوز 10 در دو سال آینده، موضوعی است که حتی نادلا نیز نمی‌تواند نگرانی‌اش را راجع به آن پنهان کند (منبع:ماهنامه شبکه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">