ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاسخی به اظهارات مدیرعامل شرکت زیرساخت

| چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۸۷، ۰۲:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

عبدالمحمد بیدختی نژاد - روزنامه دنیای اقتصاد در مورخ 16/9/1387 مصاحبه ای با آقای مهندس محمد باقر ظهوری فر مدیرعامل محترم شرکت ارتباطات زیرساخت منتشر نموده است . از آنجا که در این مصاحبه درموارد متعددی بخش خصوصی مورد بی مهری قرار گرفته است نکات ذیل جهت تنویر افکارعمومی منتشر می گردد.
1- آقای ظهوری فر در پاسخ به سوال مطروحه درباره محدوده کاری شرکت زیرساخت فرموده اند که "محدوده کاری شرکت زیرساخت به توسعه، مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از شبکه مخابراتی شامل مراکز بین شهری، مراکز بین‌المللی، ایستگاه‌های ماهواره‌ای زمینی، دیتا و سرویس‌های مربوط به آنها برمی‌گردد، در واقع ما در این حوزه‌های اصلی فعالیت و سرویس‌های مربوط به آن را نیز ارائه می‌کنیم" به اجمال می توان حدس زد که اقای مدیرعامل با این تفسیر خود ، همه فعالیتهای بخش مخابرات را از نوع زیرساخت تلقی مینمایند زیرا عبارت "سرویس های مربوطه " به حدی بدون محدودیت است که تمامی فعالیتهای در حال انجام بخش خصوصی را هم شامل می گردد. بهتر است جناب آقای مهندس ظهوری فر حدود و ثغور فعالیت تحت مدیریت خود راشفاف تر بیان نمایند. ایشان مفاهیم جدیدی را نیز به ادبیات مخابراتی اضافه کرده اند و آن شبکه اصلی و شبکه های داخلی استانی است و بخش خصوصی را تنها مجاز به فعالیت در شبکه داخلی استانی میدانند در حالیکه به شهادت مقررات موجود و پروانه های صادره چنین مفاهیمی نه تعریف شده اند و نه معنای خاصی را به ذهن متبادر می نمایند . حال با این ادبیات آیا عملکردمدیریت یکی ازمهمترین بخشهای کشور میتواند نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد؟
2- ایشان وضعیت شبکه تحت مدیریت خود را خوب و خیلی خوب بیان کرده اند و نه تنها شاخصی برای ارزیابی معرفی نکرده اند بلکه مدعی شده اند که از نظر کیفی مشکلی ندارند و ظرفیت شبکه هم 30 تا 40 درصد خالی و بدون مشتری است ، بدون اینکه بخواهیم این ادعا را رد یا قبول کنیم توجه خوانندگان عزیز را به این نکته جلب می نماید که پاسخگوی قطعی مکرر اینترنت در کشور کیست و ایا در همه جای دنیا متولیان امر اینگونه خود را ارزیابی می نمایند؟ اگر ظرفیت شبکه خالی است چرا درخواست تامین پهنای باند کشور توسط شرکتهای مخابراتی و زیرساخت یا پاسخ داده نمی شود و یا ماهها به تاخیر می افتد؟ نکته جالب در اظهارات آقای ظهوری فر این است که مجموعه تحت مدیریت خود را که تنها متولی شناخته شده حوزه زیرساخت است را مبرا می دانند و یا بخش خصوصی داخلی را مقصر قلمداد می نمایند و یا طرف خارجی را! ، بهتر است ایشان مفاد قرارداد با شرکتهای خارجی را منتشر نمایند تا همگان مطلع شوند که چگونه از حقوق کشور در قراردادها حفاظت می گردد؟ در خصوص ادعای ایشان نسبت به شرکتهای داخلی هم ، باید گفت که ایشان یک طرفه به نزد قاضی رفته اند ، بهتر است در یک فضای منصفانه این اتهامات بررسی گردد.
و دیگر ابنکه اگر ایشان از طرف خود مطمئن هستند قراردادهای SLA را با طرف های داخلی مبادله نمایند تا عیار هر طرف آن موقع معلوم شود.
3- ایشان در خصوص پیشنهاد بخش خصوصی برای ورود به فعالیت تامین پهنای باند کشور با بیان دو موضوع، مشکلات قانونی و ناتوانی بخش خصوصی سعی کرده اند تنها راه و بهترین راه را نحوه فعالیت شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی نمایند باید متذکر شد که متاسفانه از متون قانونی و مقرراتی برداشتهای یک جانبه میشود و از سویی دیگرعلاوه براینکه هیچگاه حدومرزی برای فعالیتهای حاکمیتی مشخص نمی شود و همواره در فضایی غیر شفاف این مفاهیم به کار می رود. از سویی دیگر تمامی این مواد قانونی و یا مقررات و یا اساسنامه توسط مدیران در بخش دولتی تهیه و دفاع می گردد، خوب معلوم است که مدیرانی که نسبت به بخش خصوصی چنین دیدگاهی دارند چگونه در خصوص فعالیتی که یک طرف آن بخش خصوصی است پیشنهاد تهیه می کنند و چگونه هم از آن دفاع می نمایند!
4- ایشان درخصوص توجه به بخش خصوصی در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی مخابرات بیان کرده اند که بخش خصوصی موفق، از ابتدا خصوصی بوده اند و از آنجا که در حال حاضر 70 درصد مخابرات خصوصی شده است باید درباره 30 درصد باقیمانده پس از تجربه 70 درصدی تصمیم گیری کرد ، بابد به ایشان عرض کنیم اولا تاکنون فقط 5 درصد از شبکه مخابراتی دولتی خصوصی شده است و نه 70 درصد و سهامدار آن 5 درصد هم در حال حاضر کاره ای نیست تا نتیجه فعالیت بخش خصوصی قلمداد شود و دیگر اینکه تا زمانیکه نگاه مدیران بخش دولتی به بخش خصوصی، متناسب به نگاه مسئولین رده اول کشور، اصلاح نگردد نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه بخش خصوصی موجود که با هزاران مشکل در حال فعالیت است نیز از بین خواهد رفت .
5- در ارتباط با موضوع کم فروشی هم ایشان کم لطفی کرده و شرکت ارتباطات زیرساخت را از هرگونه اتهامی مبرا داشته اند و دیواری کوتاه تر از بخش خصوصی نیافته اند! نمودارکیفیت و میزان دریافت پهنای باند خریداری شده از شرکت زیرساخت توسط هر یک شرکتهای خصوصی در یک بازه زمانی به تنهایی گویای صدق کلام آقای مدیر عامل است . نکته تاسف آور اینجاست که بخش خصوصی یک نهاد رگولانوری بی طرف و مقتدر را نمی بیند تا شکایات خود را به آنجا منعکس نماید . معلوم است برای مجموعه ای که قاضی و طرف دعوای آن یکی است نتیجه ای بهتر از وضع موجود متصور نباشد.
6- آقای ظهوری فر شرکتهای خصوصی پیشنهاد خود را طی نامه های متعدد به آن وزارت ارسال نموده اند لطفا زیرمجموعه های وزارت پاسخ آنها را بصورت مکتوب ارایه دهد تا مشخص شود که آیا پیشنهادها خارج از نقطه نظرات کارشناسی تهیه شده است یا خیر؟ ضمن اینکه در کجای دنیا سراغ دارید که نرخ تامین پهنای باند را سیاسی قلمداد کنند ؟ آیا راهی بهتر از این برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت برای تامین پهنای باند با کیفیت و با قیمت مناسب پیدا نکرده اید ؟

  • ۸۷/۱۰/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">