ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پدر وب: فیس‌بوک و گوگل باید کوچک شوند

| سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

تیم برنرز- لی، پدر وب ادعا کرد که غول‌های فناوری نظیر فیس‌بوک و گوگل به حدی رشد کرده‌‌اند که در حال مسلط شدن به همه شرکت‌ها و انسان‌های جهان هستند و در نتیجه باید هر چه زودتر تقسیم شوند.

DailyMail-  تیم برنرز-لی، دانشمند کامپیوتر لندنی که در سال ۱۹۸۹ وب را اختراع کرده است، از وضعیت کنونی اینترنت و عدم محافظت از اطلاعات شخصی و همچنین استفاده از شبکه اجتماعی به منظور نفرت پراکنی اظهار ناامیدی کرد و گفت که شرکت‌های فناوری سیلیکون باید به شرکت‌های کوچک‌تری تقسیم شوند؛ مگراینکه تغییراتی در ایجاد وضعیتی جدید و کاهش نفوذ آنها ایجاد شود.

انقلاب دیجیتال از دهه 1990 در تعداد بسیاری از شرکت‌های فناوری داخل خاک آمریکا ایجاد شده و به حدی رشد یافته است که هم‌اکنون قدرت مالی و فرهنگی بالاتری حتی نسبت به کشورهای مستقل دارند.

این دانشمند 63 ساله در یک مصاحبه اعلام کرد: زمانی که یک شرکت در حوزه‌ای غالب می‌شود، طبیعی است که دیگر هیچ شرکتی نتواند با آن رقابت کند و در نتیجه آن، نمی‌تواند تعادل لازم را در بازار ایجاد کند. همین امر خطر انحصارطلبی برخی شرکت‌ها را به شدت بالا می‌برد.

پدر وب اعتقاد دارد که سرعت ابتکار در عرصه تکنولوژی در سراسر جهان اجازه این کاهش را می‌دهد، اما باید این اقدام در جریان تحول در بازار تکنولوژی صورت پذیرد و نه کاهش میزان قدرت رقابت.

تیم برنرز-لی گفت: اینکه شرکت‌های کوچکی پدیدار شوند و برای شرکت‌‌های بزرگ مشکل ایجاد کنند، اتفاق مطلوبی نیست. در نتیجه باید تغییری اساسی در بازار ایجاد کرد و توجه کاربران را به دیگر گزینه‌های موجود جلب کرد.

نخستین مثال‌هال شرکت‌های اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیس‌بوک هستند که جمعا ارزش بازاری معادل 7/3 تریلیون دلار دارند که این مبلغ را می‌تواند با تولید ناخالص داخلی آلمان به عنوان یک کشور صنعتی در سال گذشته مقایسه کرد.

برنرز لی معتقد است که رسوایی کمبریج آنالیتیکا برای بسیاری نقطه آغاز تحولی مجدد از جمله فیس‌بوک بود. ظاهرا عذرخواهی مدیر اجرایی فیس‌بوک پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا و تعهد به تلاش برای حفاظت از اطلاعات کاربران برای برنرز-لی کافی نبوده و پدر تکنولوژی وب معتقد است شبکه‌های اجتماعی هنوز برای انتشار نفرت استفاده می‌شوند.

وی گفت: هنگامی که قطره‌ای از عشق، دوستی و محبت را در توییتر می‌گذاریم خیلی زود در این فضا حل و ناپدید می‌شود، اما زمانی که نقطه‌ای از نفرت در آن به اشتراک گذاشته می‌شود احساس می‌کنیم با سرعتی بسیار زیاد انتشار می‌یابد و من در اینجا سوال می‌کنم که آیا این به دلیل آن است که توییتر تنها به عنوان یک واسطه ساخته شده است؟

تیم برنرز-لی شخصی است که نخستین بار ایده شبکه یا mesh را –زمانی که در مرکز تحقیقات فیزیک اروپا یا سرن مشغول به کار بود- برای وب ارایه داد و در نهایت در سال ۱۹۹۰ وب جهان گستر برای این ابزار ارتباطی انتخاب شد.

  • ۹۷/۰۸/۱۵

فیس‌بوک

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">