ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پست پول پیشتاز می‌گیرد و عادی ارسال می‌کند

| چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

در حالی که شرکت پست مدعی است به دلیل کرونا تعداد مرسوله‌های ارسالی توسط مردم بسیار افزایش پیدا کرده و کارمندان این شرکت گاها دو شیفته در حال تلاش برای ارسال مرسوله‌ها به مقصد هستند، این شرکت در اقدامی غیرقانونی با دریافت هزینه پست پیشتاز که نهایتا باید بسته پستی 48 ساعته به مقصد برسد ارسال مرسوله‌ها را به روش عادی انجام می‌دهد.

به گزارش عصر ارتباط- یک بسته پستی از مبدا مشهد به مقصد تهران در تاریخ 16 آذرماه که اکنون در زمان نوشتن این گزارش 4 روز از زمان ارسال آن می‌گذرد، طبق اعلام سامانه رهگیری مرسولات پستی هنوز بسته ارسالی در مرکز مبادله مرکزی مشهد است و هنوز به تهران ارسال نشده است.

این در حالی است که مردم برای پست پیشتاز یک بسته پستی مانند یک گوشی تلفن همراه، 46 هزار و 107 تومان پرداخت می‌کنند که طبق قانون، سرویس پیشتاز یک سرویس ثبتی است با این خصوصیت که مرسولات در این سرویس در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع آوری، از سریعترین راه هوایی یا زمینی ارسال و در اسرع وقت توزیع می‌شوند. حداکثر زمان تحویل یک مرسوله پیشتاز ویژه درون شهری به گیرنده 12 ساعت، برای شهرستان‌ها 48-24 ساعت و این زمان برای مرسولات خارج از کشور 72 ساعت است.

طبق شرح خدمتی که روی سایت شرکت پست نیز به آن اشاره شده بسته‌های پستی باید ظرف مدت 48 ساعت توزیع شوند که این مهم در وضعیت کنونی اتفاق نیافتاده است. جالب اینجاست که سرویس پست پیشتاز درون شهری هم که نهایتا باید 12 ساعته توزیع شود این روزها در برخی موارد زمان ارسال مرسوله به 72 ساعت هم کشیده است.

با توجه به عملکرد وزیر ارتباطات که در ظاهر حساسیت ویژه‌ای در دفاع از حق الناس دارند، آیا ایشان نظارت کافی بر زیرمجموعه وزارتی خود ندارند، که اگر داشتند راحت‌ترین کار برای حفظ حق الناس در این شرایط کاهش هزینه دریافتی از مردم به دلیل تاخیر در ارسال مرسوله است نه اینکه پول سرویس پیشتاز از مردم دریافت شود و حتی سرویس عادی هم به مردم داده نشود.

در تماس با واحد روابط عمومی شرکت پست برای پاسخ به این موضوع نیز جواب جالبی در نوع خود از سوی روابط عمومی این شرکت دریافت کردیم ایشان ضمن تایید موضوع اعلام کردند که مدیرعامل شرکت پست بابت مشکلات پیش آمده چندین بار از مردم عذرخواهی کرده که در پاسخ به این موضوع که عذرخواهی موجب جبران خسارت وارده نمی‌شود اعلام کردند که مسیر برای جبران خسارت تاخیر در ارسال مرسوله باز است و مردم می توان برای دریافت خسارت اقدام کنند.

جالب‌تر اینکه اگر کسی اعتراضی به این موضوع داشته باشد باید به صورت حضوری به منطقه پستی خود مراجعه کرده و با پر کردن فرم‌های مربوطه مراحل دریافت خسارت را پیگیری کند که احتمالا چند برابر هزینه پستی باید صرف و وقت بگذارند.

پیشنهاد می‌شود وزیر ارتباطات با ورود به موضوع، به دلیل اینکه پست توانایی ارسال مرسوله‌ها در زمان قانونی را ندارد در جهت حمایت از مصرف کنندگان با کاهش هزینه‌های پستی تا مادامی که شرکت پست توانایی ارایه خدمت براساس استاندارد و قانون را ندارد اقدام کند.

البته که کم کاری سازمان تنظیم مقررات رادیویی در این موضوع نیز در جای خود سوال برانگیز است و اینجاست که می‌گویند اگر مجری و نهاد ناظر از یک خانواده باشند به راحتی می‌توان از تخلفاتی مشهود شبیه به این موضوع هم چشم پوشی کرد.

نکته جالب دیگر اینکه شرکت پست خط تلفن 84470000-021 را برای پاسخگویی به مشتریان قرار داده که در تماس با این شماره 80 نفر در انتظار اتصال به اپراتور بودند که این نشان از گستردگی مشکل در شبکه پست کشور دارد.

البته شنیده شده یکی دیگر از مشکلات مربوط به این بخش قراردادهایی دارای SLA است که شرکت پست با بخش خصوصی برای ارسال مرسوله‌ها دارد که براساس آن پست موظف است مرسوله‌ها را طبق زمان‌بندی مشخص ارسال کند و گرنه باید خسارت سنگینی به سرویس گیرنده بپردازد و همین موضوع اکنون باعث شده تا الویت کاری پست رساندن مرسولات این قراردادها باشد تا ارسال مرسوله‌های مردم عادی.

  • ۹۹/۰۹/۲۶

شرکت پست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">