ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشیمانی مشترکان از اجرای ترابردپذیری

| چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

در حال حاضر اختلاف نظرهای شدیدی بین دو اپراتور همراه اول و اپراتور دوم وجود دارد و در بسیاری از مواقع آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورها در خصوص ترابرد پذیری مورد قبول هیچ یک از اپراتورها نیست.
ترابردپذیری در ایران پس از ۱۰ سال بالاخره اجرایی شد، خدمتی که در آن مشترک یک اپراتور می‌تواند بدون تغییر شماره خود و با حفظ همان شماره اپراتور خود را عوض کنند، خدمتی که می‌تواند باعث افزایش رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه شود و به کاربر این اجازه را بدهد که در صورت ناراضی بودن از اپراتور خود به سمت اپراتور رقیب برود.
 در حال حاضر اختلاف نظرهای شدیدی بین دو اپراتور همراه اول و اپراتور دوم وجود دارد و در بسیاری از مواقع آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورها در خصوص ترابرد پذیری مورد قبول هیچ یک از اپراتورها نیست از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز تا کنون آمار شفافی از خروج مشترک‌های اپراتورها نداده است. این در حالی است که هریک از اپراتورها خود را برنده ترابردپذیری و اپراتور رقیب را بازنده این طرح اعلام می‌کنند.
برخی از مشترکانی که ترابرد را انجام داده‌اند با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و معتقدند که اپراتور اصلی به منظور از دست ندادن مشترک خود اجازه خروج را نمی‌دهد و با وجود پیام‌هایی از جمله اختلال در ترابردپذیری و اینکه مشترک گرامی در حال حاضر اجازه ورود به شما داده نمی‌شود و برخی دیگر از پیام‌ها سعی دارند تا مشترک خود را از ترابرد پذیری منصرف کنند.
این مساله هرچند به دفعات از مدیران و مسئولان اپراتورهای مختلف سوال شده است ولی اپراتورها شدیدا این مساله را رد کرده‌اند و اعلام می‌کنند که مشترک با توجه به انتظارهایی که از یک اپراتور دارد در بعضی مواقع اپراتور خود را تغییر می‌دهد و هیچ ممانعتی از سوی اپراتور اصلی ایجاد نمی‌شود.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با اشاره به اینکه اپراتورها اجازه ندارند تا مانع ترابرد پذیری شوند و در قانون نیز این مساله آمده است. در صورت این اتفاق و ممانعت اپراتور برای خروج و ترابردپذیری با اپراتور مذکور شدیدا برخورد می‌شود.
اما اینکه چرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور رفع برخی ابهام‌های موجود چه در خصوص آمار ترابرد پذیری و چه در خصوص مشکلاتی که کاربران اعلام می‌کنند تا کنونی گزارشی اعلام نکرده است جای تعجب دارد.
سازمان تنظیم مقررات به عنوان یک نهاد نظارتی موظف است تا در تنظیم بازار ورود کند و با توجه به بی‌طرفی که دارد اقدام به ارائه گزارش کند حال اینکه در این بین اپراتورها هرکدام سازمان تنظیم مقررات را به طرفداری از اپراتور رقیب محکوم می‌کنند و در این بین برخی اتفاق‌های موجود در بازار به این شائبه دامن می‌زند.
به نظر می‌رسد ترابرد پذیری بیشتر از آنکه به نفع مشترک باشد باعث متضرر شدن مشترکانی که ترابرد را انجام داده‌اند، شده است یکی از مشترکانی که از همراه اول به ایرانسل ترابرد را انجام داده است به شدت از انجام ترابرد پذیری شکایت دارد و معتقد است که نباید اپراتور خود را تغییر می‌داد.
وی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: عمل ترابرد را برای صرفه‌جویی در یکسری از هزینه‌ها از جمله مکالمه انجام دادم، اما متاسفانه هر مقدار پولی که بابت کاهش نرخ مکالمه پس‌انداز کرده بودم باید صرف زنگ زدن و پیگیری تماس‌ها شود. چرا که تماس‌های ورودی به خط من گویی مسدود است و بلافاصله پیامکی با عنوان شما در دسترس نبودید و ۴ تماس بی‌پاسخ با شماره‌های…. داشتید ارسال می‌شود.
وی گفت: از همین رو باید با تک‌تک شماره‌ها تماس بگیرم و پیگیر تماس‌ها شوم و این مساله هزینه‌ها را افزایش داده است.
وی همچنین از ضعف آنتن دهی در بسیاری از مناطق تهران خبر داد و گفت: در بسیاری مواقع آنتن دهی صفر است و به نظر می‌رسد که این مشکل از سوی اپراتور اصلی است که اجازه استفاده از دکل‌های بی تی اس را به من نمی‌دهد.
این کاربر تلفن همراه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکل مسدود شدن تمامی پیامک‌هایی است که از قبل برای من ارسال می‌شد و در حال حاضر ارسال نمی‌شود.
ترابرد پذیری هنوز برای اپراتورهای ما و البته کاربران به‌خوبی جا نیفتاده است و در این بین هم کاربر و هم اپراتور دچار مشکل می‌شود، کما اینکه مشکل کاربران برای ترابردپذیری بسیار بیشتر است
وی افزود: برای حل این مشکل باید با اپراتور دوم تماس بگیرم و درخواست دهم تا  برخی شماره‌هایی را که از آن‌ها برایم پیامک ارسال می‌شود باز شود ،پروسه‌ای که بسیار زمان‌بر است.
وی گفت: در هر صورت به نظرم ترابرد پذیری هنوز برای اپراتورهای ما و البته کاربران به‌خوبی جا نیفتاده است و در این بین هم کاربر و هم اپراتور دچار مشکل می‌شود، کما اینکه مشکل کاربران برای ترابردپذیری بسیار بیشتر است.
ترابرد پذیری طرحی که تا به حال در  بیش از ۷۰ کشور دنیا اجرا شده است، و در یک نگاه کلی می‌تواند برای مصرف‌کننده سودآور باشد و برای اپراتورها یک بازار رقابتی ایجاد کند تا کاربر با توجه به رضایت خود از اپراتور به سمت اپراتور رقیب نرود ،در ایران چندان باعث موفقیت نیست و برخی از کاربرانی که ترابرد را انجام داده‌اند بسیار پشیمان هستند.
اما اپراتورها قویا معتقدند که ترابرد پذیری در ایران به‌طور حتم به سود کاربر است و برخی از مشکلاتی که کاربران آن را اعلام می‌کنند از سوی اپراتور نیست و هریک اپراتور رقیب را به عنوان مقصر تلویحا اعلام می‌کنند. مساله‌ای که باید با ورود رگولاتوری به عنوان نهاد نظارتی بررسی شود و به صورت شفاف گزارش آن اعلام شود اینکه هر اپراتوری به دلخواه خود آمار ترابردپذیری بدهد و خود را برنده ترابردپذیری اعلام کند درست نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">