ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات از آماده شدن و راه‌اندازی شبکه پیام‌رسان آموزش و پرورش در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش فارس، خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات در برنامه پرسشگر در خصوص «ضرورت ایجاد شبکه اختصاصی برای دانش‌آموزان»، اظهار داشت: باید این کار را وزارت آموزش و پرورش انجام دهد و سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و فناوری اطلاعات نیز می‌توانند در این خصوص کمک کنند.

وی ادامه داد: زمانی می‌توان در این خصوص انتظار داشت که باور قبلی  در سازمان‌های یاد شده تغییر کرده باشد؛ ضمن اینکه موضوع مقاومت در برابر تغییر باعث شده است کمتر به سمت این فناوری حرکت کنیم و اگر حرکتی بوده است در حد یک ابزار است.

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: به نظر می‌رسد شرایطی که در کشور حاکم است یک نوع ترس ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه علت این موضوع این است که کل جامعه در مقابل فناوری مقاومت می‌کند.

سلجوقی یادآور شد: در مجموع نه فقط در فناوری ICT، بلکه در همه فناوری‌ها به نوعی مقاومت کرده‌ایم و دچار افراط و تفریط شده‌ایم و اگر درست اقدام کرده بودیم نباید به این شکل 40 میلیون نفر در شبکه اجتماعی تلگرام حضور داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه داخلی در کشور، افزود: استفاده از شبکه‌های داخلی را دولت و به‌خصوص شورای عالی فضای مجازی دوست دارد، اما بعضی از این شبکه‌ها از نظر فنی کم آورده‌اند و از نظر اقتصادی نگرانی‌هایی وجود دارد؛ برای نمونه اگر یکی از مسئولان بخواهد این شبکه را نیم ساعت تعطیل کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: مصوبه شورای عالی فضای مجازی این اعتماد را ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه در دولت نهم و دهم زیرساخت‌های این بخش ایجاد شد، اما به بحث محتوای این شبکه‌ها پرداخته نشد و به دلیل اینکه این بخش هزینه‌هایی دارد.

سلجوقی با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش، گفت: بحث کمبود بودجه وجود دارد و آموزش و پرورش نمی‌تواند هزینه جاری و نگهداری تجهیزات مرتبط با این موضوع را پرداخت کند و محتوای تولیدشده نیز کفایت نمی‌کند؛ ضمن اینکه محتوای تولیدشده را باید دانش‌آموزان تولید کنند.

وی متذکر شد: در حال حاضر معلم و دانش‌آموز می‌توانند تولید محتوا را انجام دهند، اما ایجاد زیرساخت، هزینه‌های سنگینی برای آموزش و پرورش به همراه دارد.

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: معتقد هستم ارتباطات امروز مانند اکسیژن بوده و حتی جزو زندگی دانش‌آموز شده است و باید این موضوع مدیریت شود.

سلجوقی اضافه کرد: بحث اول، این موضوع است که عنوان می‌شود فعلاً به ارتباطات نیاز نداریم که این اصلاً درست نیست و مشاهده می‌کنیم بدون مدیریت، برنامه‌ای در اختیار گذاشته می‌شود. موضوع دوم، این است که بیان می‌شود تلگرام بسته شود اما آیا جایگزینی در این خصوص داریم؟

وی در خصوص ضرورت ایجاد پیام‌رسان داخلی برای دانش‌آموزان و اولیا، افزود: تولید داخلی زیر ساخت نرم‌افزار وجود دارد و تا 20 میلیون کاربر نیز جواب داده است؛ ضمن اینکه تحت آزمایش قرار گرفته است و به کشورهای دیگر فروخته شده است. نگاه این بود که آموزش و پرورش به دلیل مشکلات اقتصادی وارد  موضوع هزینه‌ای نشود و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشند.

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در راه‌اندازی این طرح آموزش و پرورش موانعی ایجاد کرده است که از جمله آن، این موضوع است که عنوان شده است تبلیغات در این شبکه صورت نگیرد و اگر این موضوع حل شود، ظرف یکی ـ دو ماه آینده، شبکه پیام‌رسان اختصاصی آموزش و پرورش زیر بار فعالیت می‌رود و تست آن نیز در استان‌های البرز و سپس در مازندران انجام می‌شود و از نظر فنی و ایمنی، نکات لازم در آن رعایت شده است.

 

ورود «تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی» باعث «افت کیفیت مدارس» شده است

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه عزم جدی برای ایجاد شبکه رشد در آموزش و پرورش وجود ندارد، گفت: ورود تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به مدارس، کیفیت آنها را پایین آورده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرسشگر با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس، اظهار داشت: این پرسش مطرح است که با هوشمندسازی مدارس چه اتفاقی در مدارس شهرستان‌ها به وقوع پیوسته است و آیا با یک پروژکتور و تخته وایت‌بورد اتفاقی می‌افتد؟

وی ادامه داد: چقدر ازمایشگاه مدارس را هوشمند کرده‌ایم و یا آزمایشگاه‌های مدارس  به یک آزمایشگاه مرکزی با تجهیزات روز متصل شده است تا دانش‌آموزان از راه دور آزمایشگاه‌های لازم را انجام دهند.

عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: هوشمندسازی مدارس به‌عنوان زیرساخت نوین برای آموزش به مسیر دیگری رفت.

جلیلی متذکر شد: سال 1380 بحث شبکه رشد مطرح شد و اقدامات خوبی صورت گرفت و آنچه که امروز در این خصوص مطرح می‌شود، از آن سال شروع شد. اقدامات آن زمان لایه اول این طرح بود و باید امروز شبکه رشد 5 را داشته باشیم، اما این‌طور نیست و فقط یک پیام‌رسان خارجی جای آن را گرفته است.

وی با ذکر مصداقی از بی برنامگی در ایجاد شبکه پیام رسان در آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای نمونه برای اینکه مدارس منطقه 2 باهم تعامل داشته باشند، چه نیازی به شبکه اجتماعی بین‌المللی داریم. ما برای یک مدرسه 100 تا 1000 دانش‌آموز صحبت می‌کنیم که در مجموع با والدین آنها 3 تا 5 هزار نفر می‌شود، اما شبکه‌های  اجتماعی داخلی که داریم، در مرز 2 میلیون نفر گیر کرده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: به بهانه زیرساخت آموزشی،‌ تلگرام وارد مدارس شد که نباید این‌طور می‌شد و آموزش و پرورش نباید به هیچ مدرسه‌ای اجازه دهد تا از تلگرام برای ایجاد ارتباط دانش‌آموز با اولیا و مدرسه استفاده کند؛ البته این بخشنامه شده و مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده تا از شبکه تلگرام برای کارکردهای عمومی و دولتی استفاده نکنند و ممنوع است.

جلیلی تأکید کرد: در حال حاضر شبکه رشد زنده و فعال نیست و موضوع مهم این است که عزمی در آموزش و پرورش برای حل این مسئله وجود ندارد و ورود تلفن همراه و شبکه اجتماعی به مدارس  کیفیت مدارس را پایین آورده است. فضای خطرناک و حاوی مطالب مستهجن، باعث شده است تا اگر خانواده‌ها بدانند فرزندانشان آنها این محتوا‌ها را دیده و شنیده‌اند، آنها را از مدرسه خارج کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی بیان داشت:‌ از 5 سال قبل برای رفع نیاز آموزش و پرورش، رسانه ارتباط داخلی داریم که ایجاد شده است، اما رسانه ارتباطی پیام‌رسان چندده میلیون نفری نداریم و برای آموزش و پرورش رسانه ارتباطی چندده هزار نفری می‌خواهیم.

جلیلی گفت: دانش‌آموز به بهانه ارائه تکالیف وارد شبکه تلگرام می‌شود؛ در حالی که ما  سطوح مختلف پهنای باند در اینترنت نداریم و همان فضایی که در اختیار یک پزشک و یا یک سفارت وجود دارد، همان را به دانش‌آموز داده‌ایم.

وی در خصوص «تهیه زیرساخت نرم‌افزاری برای دانش‌آموزان»، خاطرنشان کرد: بنده به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم فراخونی بدهد با این موضوع که کدامیک از کسب وکارهای موجود در فضای مجازی می‌توانند برای 5 سال خدمات رایگان پیام‌رسانی بدهند؛ البته مطمئن هستم آنها استقبال می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">