ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیام کوتاه چقدر ارزان می شود؟

| جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۸۶، ۰۴:۴۳ ب.ظ | ۳ نظر

علی شمیرانی - موضوع کاهش تعرفه پیام کوتاه (SMS) اپراتور دولتی بعد از زمزمه‌های غیررسمی و نقدهای کوتاه مطبوعاتی وارد مرحله‌ای کاملا رسمی شده است. بر این اساس شرکت مخابرات ایران از چهار ناحیه سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطبوعات و در نهایت افکار عمومی تحت فشار برای کاهش نرخ سرویس پیام کوتاه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت» تا پیش از این مدیران مجموعه مخابرات توجه زیادی به اعتراضات جسته و گریخته به مقوله گران بودن نرخ پیام کوتاه نمی‌کردند ولی طی روزهای گذشته مساله «نرخ عادلانه» پیامک شاهد ورود بازیگران جدیدی است که ظاهرا موضوع را نیز با جدیت در حال پیگیری هستند.

به این ترتیب لزوم کاهش نرخ پیام کوتاه از چند تک ستون نقد صرف مطبوعاتی خارج شده و به گستره بزرگ‌تری از جامعه و نهادهای نظارتی کشیده شده است.

از این رو مدیران مخابراتی نیز ظاهرا این بار فعال‌تر از قبل وارد این مبحث شده و با تهیه گزارش‌ها و اخبار جهت‌دار و ارسال آن به برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها سعی در تلطیف این فضا و کاهش فشارها دارند.
تندترین واکنش

شاید بتوان یکی از قاطع‌ترین و به نوعی تندترین موضع‌گیری‌ها درخصوص نرخ عادلانه پیام کوتاه اپراتور دولتی را منسوب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی )وابسته به وزارت ICT(دانست. در واقع هم‌اکنون رییس سازمان تنظیم مقررات به عنوان فرد پیگیر کاهش نرخ SMS و یکی از معاونان وزیر ارتباطات سرگرم بحث و مجادله با رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران یعنی دیگر معاون وزیر ارتباطات و مدافع نرخ فعلی پیام کوتاه هستند.

بنابراین موضوع اختلاف‌نظر درخصوص نرخ پیام کوتاه تا جایی پیش رفت که سازمان تنظیم مقررات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد به زودی کاهش نرخ این خدمت را در دستور کار خود گذاشته و با توجه به اختیارات قانونی، راسا در این مورد اقدام خواهد کرد.

در اطلاعیه این سازمان آمده است «با توجه به اینکه تدوین جداول تعرفه و نرخ کلیه خدمات به ویژه خدمات ارزش افزوده در بخش‌های مختلف حوزه ICT، تعیین کف یا سقف تعرفه به منظور رقابتی‌کردن بازار ارایه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات آنها از وظایف و اختیارات سازمان است، به همین دلیل نیز این سازمان با تحول در سیستم تعرفه‌گذاری به دنبال برقراری تعرفه‌های منطقی و واقعی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بنابراین با توجه به بالا بودن نرخ تعرفه فعلی پیام کوتاه )134 ریال( و شرایط ایجاد شده در جامعه، سازمان نیز معتقد است که باید تعرفه SMS در کشور کاهش یابد به این لحاظ، خواستار کاهش این تعرفه از سوی اپراتور‌های تلفن همراه کشور شد. در این رابطه نظرات و پیشنهادات واصله به سازمان نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و با توجه به لزوم رعایت حقوق مصرف‌کننده و تاکید قریب به اتفاق اعضای محترم کمیسیون، تعرفه SMS مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت.

این موضوع که از مدت‌ها پیش در سازمان تحت بررسی است، هفته آینده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می‌شود.»
موضع سازمان بازرسی کل کشور

اما از سوی دیگر سازمان بازرسی کل کشور نیز نسبت به قیمت SMS بی‌تفاوت نمانده و با انتشار اطلاعیه‌ای، قیمت‌های فعلی را غیرعادلانه خوانده و خواستار تعدیل آن شد.

خبری که با استقبال عمومی اکثر رسانه‌‌های کشور مواجه شده و به تیتر اصلی اکثر رسانه‌ها تبدیل شد.

اگرچه همانطور که پیشتر هم اشاره شد، مخابراتی‌ها نیز در این خصوص بیکار نمانده و موضع یکسان دفاع از نرخ فعلی را در دستور کار خود گذاشته‌اند.
دفاع از تعرفه فعلی پیام کوتاه

تنها کسانی که در دفاع از تعرفه فعلی پیام کوتاه سخنرانی می‌کنند اعضای هیات مدیره دو شرکت مخابرات ایران و ارتباطات سیار هستند.

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار در این مورد به ایسنا گفت: با توجه به اینکه ‌پیام کوتاه به عنوان سرویس ارزش افزوده محسوب می‌شود بنابراین محاسبه تعرفه آن براساس قیمت تمام شده صحیح نیست.

به گفته وی، به طور میانگین در کل دنیا و اپراتورهای موجود در جهان نرخ پیام کوتاه تقریبا 25 تا 35 درصد یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود و بر این اساس تعرفه 140 ریالی پیام کوتاه در کشورمان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

علویان ادامه داد: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در محاسبه تعرفه پیام کوتاه براساس قیمت تمام شده بود در حالی که پیام کوتاه از سرویس‌های ارزش افزوده محسوب می‌شود و در مورد این سرویس‌ها نیز نباید قیمت تمام شده مدنظر قرار گیرد.

به گفته وی، نرخ هزینه مکالمات در کشورمان جزو پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان محسوب می‌شود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به شرایط رقابتی و منافع شرکت ارتباطات سیار در این زمینه و با بیان اینکه کاهش تعرفه پیام کوتاه باعث فشار به منابع مالی و همچنین کانال‌های شرکت می‌شود، اظهار کرد: برای کاهش قیمت نیاز به توسعه داریم که از لحاظ اقتصادی و فنی شاید برای ما امکان‌پذیر نباشد و از طرفی نمی‌توان به این موضوع و بحث کاهش قیمت صرفا از یک بعد نگاه کرد.
نرخ SMS عادلانه است

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: فعالیت‌های شرکت مخابرات از ابتدا کاملا اصولی بوده ولی اساس بررسی‌های سازمان بازرسی در خصوص تعرفه پیام کوتاه تلفن‌همراه برای این شرکت مشخص نیست.

وی با بیان این مطلب که سازمان بازرسی در پیگیری‌های خود ممکن است تنها برخی از تجهیزات را مورد بررسی قرار داده باشد، ادامه داد: در صورتی که عواملی نظیر آنتن‌های BTS را حذف کنیم، پیام کوتاه ارسال نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات معتقد است که نه تنها هزینه تمام شده برای پیام کوتاه بالا نیست بلکه تعرفه پیام کوتاه برای کاربران پایین تعیین شده است.

فیضی در پاسخ به این پرسش که در صورتی که ادله‌های سازمان بازرسی بتواند شرکت مخابرات را مجاب کند در آن شرایط آیا این شرکت برای مبلغ اضافی که تاکنون درخصوص ارسال پیام کوتاه از مشترکان دریافت کرده برنامه مشخصی خواهد داشت، گفت: مبلغی را که تاکنون ما از مشترکان دریافت کرده‌ایم تماما بر اساس قانون بوده است و در این صورت سازمان یا شرکتی که قانون را نقض کرده یا تعرفه جدیدی مطرح کرده باید جوابگوی این مسوولیت باشد.
درآمد 15 میلیارد تومانی در یک روز

اگرچه شاید مدیران مخابراتی چندان از بعد درآمدزایی اشاره مستقیمی به سود سرشار ارسال پیام کوتاه نکنند اما آمار گواه این موضوع است که SMS یکی از پول‌سازترین خدمات در کشور است.

ذکر یک مثال کوتاه و ساده از پتانسیل‌های موجود در این سرویس به خوبی گویای وضع موجود است.

بر این اساس در شبکه بالغ بر 18 میلیون مشترک اپراتور دولتی تنها در روز میلاد با سعادت امام زمان )عج( قریب به 110 میلیون SMS در شبکه ارتباطات سیار مبادله و یک روزه 15 میلیارد تومان درآمد حاصل این شرکت شد.
سفسطه در نرخ فعلی

اگر مدیران مخابرات دولتی نرخ فعلی SMS را عادلانه و ارزان ارزیابی کرده‌اند اما برخی نیز در این میان معتقدند که مخابراتی‌ها همه‌جانبه نرخ SMS را تحلیل نمی‌کنند.

بر این اساس کارشناسان به ارایه خدمات تشویقی از سوی اپراتورهای بزرگ دنیا همچون ارایه یک‌هزار دقیقه مکالمه رایگان، ارایه خدمات نامحدود با نرخ محدود و مشخص، عدم دریافت ودایع گران از سوی مشترکان و در نهایت سطح درآمد ایرانی‌ها با خارجی‌ها را به عنوان مسایلی طرح می‌کنند که مخابراتی‌ها باید در گزارش‌ها و تحلیل‌های ارسالی خود به رسانه‌ها به این موارد نیز توجه داشته باشند.
نرخ نهایی پیام کوتاه

در نهایت و با توجه به وضع موجود بعید است که نرخ فعلی پیام کوتاه پابرجا بماند. اما موضوعی که از نگاه کارشناسان، مسوولان و فعالان مغفول مانده به نرخ جدید SMS بازمی‌گردد که تاکنون نیز به عدد خاصی اشاره نشده است.

به هر تقدیر انتظار نمی‌رود این همه هیاهو برای کاهش مثلا 20 تا 30 ریالی نرخ 140 ریالی پیام کوتاه باشد اگرچه همین میزان نیز باعث کاهش محسوس درآمد ارتباطات سیار می‌شود.
منبع : جهان صنعت

  • ۸۶/۰۶/۳۰

نظرات  (۳)

با سلام....آخه به این آقای فیضی کسی نیست بگه وقتی باید قیمتهاتو با دنیا مقایسه کنی که بگی مثل بقیه دنیا هم به کارمندات حقوق میدی....وقتی یک روز ماموریت در مخابرات {...} تومن هست..بگو یک رفع خرابی که با {...} تومن انجام میشه ...چرا اینارو مقایسه منمیکنه...نرخ نگهداری سیستمهارو با ایران مقایسه میکنه و نرخ مکالمه با خارج
ba salam va ehteram, man 1ki az doostanam ke UK hast, migoft ke SMS dar An keshvar khayli arzoon hast. dalilesh ine ke, system e Mobile, jooori hast ke modam ba ANten ya BTS ha tamas dare, va in tamas lahze lahze vojod dare, dar in sharayet, SMS ham teiiYe in tamas ha montaghel mishe va niyazii nist ke 1serivce ii shekl begire bara sms, lotfan shoma be onvan e Journalist in mozo ro matrah va peiigiri konin, ba tashakor
  • کاربر) مهم نیست کیم
  • کات" شرکت مخابرات و ارتباطات سیار {...} است من یه با قبض موبایلم با اشتباه 100000 ریالی مواجه شد هرچه اصرار میکردم پرینت بدین این هزینه نامعقوله برام قبول نمیکردن خلاصه {...} پرینت گرفتم و معلوم شد آقایون اشتباه حساب دارن ائنم بمبلغ 100000 ریال حالا من پیگیر شدم اونایی که از این قضایا بی خبرن {...} تازه شما شبهای عید که اس ام اس میفرستین و نمیره به مقصد هم پاتون حسابه میکین نه یه بار پرینت بگیرین میبینین که مثلا" به فلانی در ان شب فقط یه اس ام اس زدین اما چندتا تا حساب شده براتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">