ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرجان ربانی - پس از گذشت یازده سال از راه‌اندازی شبکه موبایل در کشور هنوز مشترکان در دسترس نیستند و کماکان مسوولان مشغول صرف میلیون‌ها دلار برای بهینه‌سازی وضعیت این شبکه هستند. از آنجایی که مخابرات در طول سال‌های گذشته توسعه را بر بهبود مقدم دانسته و بدون توجه لازم به ظرفیت شبکه و براساس نیاز بازار اقدام به واگذاری خطوط موبایل کرده است، هم‌اکنون تعداد این خطوط از 9200 شماره در سال 73 به 6/7میلیون شماره در سال 84 رسیده و میزان اختلالات موجود در مکالمات نیز متاثر از آن افزایش یافته است.
با توجه به اینکه مسوولان وزارت ICT و مخابرات براساس روند همیشگی اعلام کرده‌اند که شبکه موبایل در حال توسعه و بهبود کیفیت به سر می‌برد، اغلب کارشناسان معتقدند هزینه‌ای که مردم برای موبایل و مکالمات آن پرداخت می‌کنند برای دریافت سرویسی مناسب و استاندارد است، در حالی‌که شبکه موبایل مخصوصا در شهر تهران حتی از حداقل استاندارد برخوردار نیست و مخابرات به منظور جلوگیری بیشتر از پایمال شدن حقوق مردم باید تا هنگام بهبود وضعیت و توسعه فنی شبکه هزینه‌ها را کاهش داده و یا به مشترکان خود غرامت بپردازد.
به گفته رمضانعلی صادق‌زاده نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس، برخورداری از یک سرویس استاندارد براساس هزینه‌ای که پرداخت می‌شود حق مردم است و مانند اپراتور تالیا که به دلیل اختلالات شبکه در حال تمدید اعتبار مشترکان است باید وزارت ICT نیز مکانیزمی برای جبران حقوق ضایع شده مردم پیش‌بینی کند و از دریافت هزینه کنونی بابت سرویس نامناسب خود تا هنگام برطرف شدن مشکلات و اختلالات بپرهیزد.
رییس کمیته مخابرات مجلس معتقد است: مجلس هفتم از زمان آغاز به کار خود برای حفظ حقوق مردم از مسوولان وزارت ICT بهبود شبکه و رفع مشکلات فنی را بارها خواستار شده است اما به دلیل تغییر دولت، مسوولان سابق این وزارتخانه فرصت تعامل با مجلس هفتم را پیدا نکردند و وزیر جدید و مسوولان جدید وزارت ICT در دولت فعلی نیز خواستار فرصت برای اصلاح شده‌اند.
وی با اعلام قول پیگیری این مساله در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: محمد سلیمانی وزیر جدید ICT در هفته گذشته از این کمیسیون خواستار سه ماه فرصت برای بررسی وضعیت شبکه شد و قرار است پس از این مدت سیاست‌های این وزارتخانه را در خصوص راه‌حل‌های بهبود و توسعه شبکه موبایل در قالب گزارشی ارائه دهد.به گفته یک مقام آگاه در شرکت ارتباطات سیار نیز حق مردم به دلیل آن که پولی را بابت سرویس مناسب پرداخته اما سرویسی نامناسب دریافت می‌کنند ضایع شده و هزینه مکالمات دارای اختلال از لحاظ شرعی، منطقی و قانونی ایراد دارد.
وی معتقد است: مدیران و مسوولان شرکت ارتباطات سیار و مخابرات نگاه توسعه‌ای به شبکه موبایل داشته‌اند در حالی که باید قبل از افزایش تعداد مشترکان شبکه اقدام به بهبود و ارتقای کیفیت و ظرفیت آن می‌کردند. چطور غرامت پرداخت شود؟ رییس کمیته مخابرات مجلس با اشاره به این که ریشه اصلی مشکلات از طریق ارتقای سطح فنی شبکه به حد استاندارد برطرف می‌شود، می‌گوید: تا زمان ارتقا و بهبود وضعیت باید مخابرات خسارت وارد بر مردم ناشی از اختلالات را جبران کند.
به گفته وی، کاهش درصد افزایش سالیانه تعرفه‌ها یکی از راهکار‌های جبران خسارت به مردم است و مخابرات باید با پیش‌بینی مکانیزمی مناسب درصدد جبران مشکلات و خسارت‌ها باشد.
به گفته برخی از حقوقدانان، مردم می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری نیز از نحوه کارکرد دستگاه‌هایی که حقی از آنها ضایع کرده است شکایت کنند و اگر در زمینه موبایل، مخابرات مسوول بوده و مجرم باشد حکم این دیوان در صورتی که مبنی بر پرداخت غرامت از سوی مخابرات باشد لازم‌الاجرا است.همچنین مقام آگاه شرکت ارتباطات سیار در خصوص راهکار‌های رفع این موضوع معتقد است: اصلاح شبکه فقط با فعالیت‌های عملی برای بهینه‌سازی توسط نیروی انسانی متخصص می‌تواند صورت گیرد.
وی معتقد است: برخی از مدیران این شرکت کار کارشناسی برای بهبود شبکه نکرده‌اند و به رغم وجود مشاوره خارجی با 30میلیون دلار هزینه شعار‌های مخابرات مبنی بر بهینه‌سازی هنوز محقق نشده است. گفتنی است، در همین خصوص به رغم تلاش‌های خبرنگار ما برای دریافت نظرات مسوولان شرکت ارتباطات سیار هیچ‌کدام از مسوولان این شرکت حاضر به پاسخگویی نشدند.
در همین رابطه

- مخابرات به مردم غرامت بدهد(علی شمیرانی)
- پرداخت غرامت به مشترکان تلفن همراه‌ (شهرام شریف)

  • ۸۴/۰۷/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">