ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اسماعیل آزادی - با بلوکه شدن بیش از 4000 سایت ایرانی توسط هاستینگ آمریکایی و همچنین مسدود شدن برخی نرم افزارهای آنتی ویروس آمریکایی از سوی شرکت های ایالات متحده، چالش های ایران و امریکا وارد عرصه دیجیتال شد.
می گویند پدر و مادر اینترنت امریکایی هستند و فرزندان آنها علاوه بر آمریکا در کشورهای پیشرفته اروپایی به سرعت در حال زاد و ولد هستند. اما به نظر می رسند نوادگان اینترنت را باید در کشورهای درحال توسعه جوان ایران جستجو کرد.
در همین راستا هر چند بسیاری بر این باروند که اینترنت متعلق به کسی نیست و از جمله دستاوردهای تمدن بشری به شمار می رود ولی به نظر می رسد با سیاسی شدن عرصه دیجیتال، این تکنولوژِی نیز در حال تبدیل شدن به یک ابزار برای وارد کردن فشار سیاسی علیه برخی کشورها شده است. زیرا به گفته یکی از مدیران ایران شبکه ITC در آمریکا، خطر قطع اینترنت ایران به وسیله آمریکا یک خطر جدی است و اگر آمریکا این کار را انجام دهد در عرض یک روز مخابرات ایران دچار مشکلات جدی خواهد شد. و کلیه سیستم های مخابراتی، سرویس VoIP، سرویس تلفن همراه و سرویس اینترنتی دانشگاهها و مراکز آموزشی، اطلاعات فرودگاه ها و … از کار می افتد.
هر چند به باور برخی کارشناسان این اقدام از سوی امریکا بعید است و از نظر فنی نیز امکانپذیر نیست. اما به قول این مدیر ایرانی در آمریکا، اگر امریکا این کار را انجام دهد، برای ایران از یک بمب اتم مخرب تر است و هیچ خرجی هم برای آمریکا ندارد.
به هر حال فناوری اطلاعات و خصوصا اینترنت را می توان به کشتی ای تصور کرد که امریکا قصد دارد سوراخی در آن ایجاد کند و البته این اقدام مورد اعتراض دیگر سرنشینان این کشتی قرار خواهد گرفت. هرچند متاسفانه وقتی خبرنگاران از زیرخارجه در مورد بلوکه شدن 4000 سایت ایرانی سوال می کنند اظهار بی اطلاعی می کند. اما آیا مسئولان ICT کشور دراین مورد جوابی دارند و به زبان دیگر چه راهکاری برای مقابله با این اقدام احتمالی امریکا پیش بینی کرده اند ؟
هرچند ممکن است گفته شود که وابستگی اقتصادی ایران به اینترنت تا حدی نیست که بتواند اقتصاد ایران را فلج کند. اما باید به یاد داشت که اگر ما امروز کلیه دبستان های کشور را تعطیل کنیم، در کوتاه مدت در کشور هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. درواقع تعطیل یا مختل شدن اینترنت در ایران همانند تعطیل کردن مدارس ابتدایی است و به منزله ضربه ای سنگین و غیر قابل جبران بر زیرساخت های اقتصادی کشور به شمار می رود. لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید خیلی زود و زودتر در صدد پیدا کردن راهکارهای فنی و یا تجاری برای مواجهه با این مهم باشد و حتی ایجاد یک WAN مستقل و قابل اتصال به شبکه جهانی را از نظر دور ندارد.
در پایان این نکته گفتنی است که برخلاف دوران مدرنیسم که ما با یک فاصله زمانی 200 – 300 ساله وارد آن شدیم، فاصله ی ما با تمدن دیجیتال فاصله بسیار اندکی است و ما به سرعت توانستیم به ابزارها و ادبیات آن دست یابیم. لذا با توجه به سرعت پیشرفت عجیب تکنولوژی های دیجیتال، کوتاهی در این زمینه ایران را از قافله تمدن دیجیتال دور خواهد کرد. و همان مشکلاتی را که ما در مواجهه با مدرنیسم داشتیم درباره تمدن دیجیتال نیز تجربه خواهیم کرد.

منبع: آی سی تی سنتر

  • ۸۴/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">