ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چراغِ سبز خطرناک

| شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۱:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بیست و چهارم فروردین ماه بود که کاظم جلالی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ‌ایران در روسیه با انتقاد از اقدام استارلینک در پوشش اینترنت ماهواره‌ای ‌که بدون توجه به مقررات حاکم، می‌تواند نقض حقوق و حاکمیت سرزمینی محسوب شود گفت:

«با وجود اعتراض رسمی‌ دولت جمهوری اسلامی ‌ایران به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا و شرکت اسپیس ایکس، هنوز پاسخی دریافت نشده است.»

به عبارت دیگر ایران به جز نامه‌نگاری مستقیم با شرکت اسپیس ایکس، با 3 مرجع بین‌المللی و همچنین رگولاتور تنظیم مقررات ارتباطات آمریکا نیز مکاتباتی داشته که هیچ یک از آنها به پاسخ روشنی نرسیده است.

در گذشته و در مورد تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام نیز مکاتبات مشابهی از سوی ایران انجام شده و از قضا به سرنوشت مشابهی دچار شد.

اما این سکوت‌ها و عدم پاسخگویی می‌تواند پیام‌های ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد که زنگ خطری برای ذینفعان و متولیان عرصه ارتباطات ایران است.

در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین، روس‌ها رسما تهدید به انهدام ماهواره‌های استارلینک کردند. چینی‌ها هم تهدید مشابهی کرده‌اند با این تفاوت که آنها به موازات تهدید، خود مشغول ساخت منظومه اینترنت ماهواره‌ای و ایجاد اینترنت چینی هم رفته‌اند. این یعنی چینی‌ها قاعده بازی و ناکارآمدی تهدیدها و نهادهای بین‌المللی را می‌دانند و لذا با توجه به توان فنی و مالی خود، دنبال مقابله به مثل هستند.

کمااینکه تهدیدهای موشکی از سوی این دو کشور پیشرفته در عرصه نظامی و فناوری راه به جایی نبرده است.

اما در شرایطی که این چراغ سبز آمریکا و نهادهای بین‌المللی به شرکت‌های فناورانه محسوب می‌شود تا بدون نگرانی از عقوبتی، به گسترش نفوذ و کسب درآمد از کشورهای هدف بپردازند، در کشور ما از یک سو همچنان سیاست فیلترینگ و اینترنت طبقاتی و از سوی دیگر عرضه آشکار و پنهان فیلترشکن‌ها و قاچاق ابزارهای دسترسی در حال اجراست. 

این که در بلند مدت نتیجه این بازی چیست، دیر یا زود، تقریبا روشن است و آنچه در خصوص قواعد بین‌المللی حریم رسانه‌ای کشورها و خروجی اجلاس جهانی جامعه اطلاعات رخ داد، در عرصه دسترسی به اینترنت که جزو حقوق بشر شناخته شده نیز تکرار خواهد شد و از این رهگذر حقی برای کشورهای ناقض و ناتوان در تامین اعتماد عمومی باقی نخواهد ماند. (منبع: فناوران)

  • ۰۲/۰۲/۰۹

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">