ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا به روابط عمومی احتیاجی نداریم؟

| شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - کارکرد روابط عمومی، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی از نظر مدیران بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی حوزه ICT هنوز موضوعی تشریفاتی و غیرضروری است، اما چرا؟

مصداق این موضوع را در برخی شرکت‌های خصوصی می‌توان یافت که با وجود گردش مالی بالا و مشتریان زیاد، برخی اصلا روابط عمومی ندارند و برخی نیز یک کارمند یا کارشناس را به‌عنوان روابط عمومی منصوب کرده‌اند و به همین جهت اصولا کسی هم متوجه عزل و نصب آنها نمی‌شود.

در برخی نهادهای دولتی نیز اگرچه در چارت سازمانی خود جایگاه ویژه‌ای برای روابط عمومی وجود دارد، اما خروجی و کارکرد آنها تناسبی با آن مجموعه ندارد.

به همین جهت است که گاه اصلا مشخص نیست روابط عمومی یک شرکت خصوصی یا نهاد دولتی کیست و حوزه اختیارات وی تا کجاست.

این موضوع شاید از نگاه روزنامه‌نگاران و برخی مدیران تازه‌کار روابط عمومی محل پرسش باشد، اما بعد از سال‌ها کار می‌توان دریافت که چرا برخی نهادها اصلا روابط عمومی ندارند و برخی هم که چنین پستی را پیش‌بینی کرده‌اند، استفاده صحیحی از آن نمی‌کنند.

راز این مساله در ایران به غیررقابتی بودن، وابستگی، ساختار و روابط کاری نهادها باز می‌گردد. برای مثال شرکتی که انحصار دارد، چه نیازی به روابط عمومی دارد؟ یا شرکتی خصولتی که صرفا پیمانکار خاص یک یا چند نهاد است، در اینجا روابط عمومی چه کارکردی دارد؟ در نمونه‌ای دیگر، شرکتی که امورات و پروژه‌هایش از طریق روابط و نه اصول رقابتی و ضوابط پیش می‌رود، روابط عمومی جز هزینه و نقش تشریفاتی چه کارکردی دارد؟

علت دیگر بی‌نیازی به روابط عمومی‌ها به نگرانی مدیران نهادهای دولتی، خصوصی و صنفی از بازتاب فعالیت‌های رسانه‌ای ایشان باز می‌گردد. به این ترتیب که مبادا ذکر فلان موضوع یا خبر موجب دلخوری یا عصبانیت فلان مدیر و مسوول شود و کار مجموعه با گره بیشتر مواجه شود.

در نهایت اینکه علت تمام بی‌نیازی‌ها به روابط عمومی در ایران به گستردگی قیمومیت ساختار دولتی و خصولتی بر امور باز می‌گردد و از آنجا که همچنان پول‌ها، پروژه‌ها و مجوزها دست نهادهای دولتی است، اصولا جایی برای مانورهای رسانه‌ای و روابط عمومی‌ها باقی نمی‌ماند.

به این ترتیب حتی اگر روزی فردی با سابقه ژورنالیستی و روابط ‌عمومی هم مدیر یکی از این مجموعه‌ها شود، باز هم رفتاری مشابه مدیران فعلی این نهادها را در پیش خواهد گرفت.

به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی نیازی به روابط عمومی نداشته و پست روابط عمومی را عمدتا برای افراد فاقد تخصص یا دوستان و آشنایان کنار می‌گذارند.(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۹/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">