ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا درس نمی گیریم؟

| شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸ ق.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن چی- اجرای طرح سرشماری اینترنتی را می شد به فال نیک گرفت اگر در روند اجرای آن مسوولان با پیش بینی های صحیح و استفاده از تجارب پیشین، حرکت می کردند.

تجربه سایت سازمان سنجش در اعلام نتایج کنکور که سراسری است و ترافیک سنگینی به سمت سایت سرازیر می کرد، می توانست نمونه ای برای مجریان سرشماری اینترنتی باشد تا از ایجاد اختلال پیشگیری کنند. نمونه دیگری که می توانست به کمک آنها بیاید، تجربه یارانه ها و سایت مربوط به آن بود. سوال اینجاست که چرا درس نمی گیریم؟
سرشماری اینترنتی اولین پروژه سراسری نبود که هیچ پیش بینی برای ترافیک سنگین سایت آن نتوان کرد. پیش از این در مورد سایت سازمان سنجش، مشکل اختلال ناشی از ترافیک سنگین با تامین چند سرور که به صورت موازی کار می کردند برطرف شده بود. پس چرا در سرشماری اینترنتی باز هم با چنین مشکلی روبه رو شدیم؟ جواب وزیر ارتباطات این است که مرکز آمار پیش بینی درصد مراجعه کمتری نسبت به آنچه روی داد را داشت. سوال اینجاست که چطور ممکن است برای اجرای طرحی که قرار است مردم در سراسر کشور به حضور در آن تشویق شوند و پایه و اساس آن جلب مشارکت حداکثری مردم است، پیش بینی پاسخگویی به 400 هزار درخواست در ذهن مجری طرح نگنجیده باشد؟ بعد از ایجاد اختلال در سایت سرشماری اینترنتی که نشان دهنده ظرفیت پایین دیتاسنتر مرکز آمار بود، روند اجرای این پروژه به دیتاسنتر وزارت ارتباطات منتقل و مشکل برطرف شد. سوال اینجاست که آیا از همان ابتدا نمی شد از دیتاسنتر وزارت ارتباطات استفاده کرد تا مردم سرگردان نشوند و به مشکل برنخورند؟ 
پیش بینی های نادرست، استفاده نکردن از تجربیات پیشین، اطلاع رسانی ناکافی و جدی نگرفتن سرشماری اینترنتی باعث شد از 400 هزار خانواری که برای ثبت نام به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه کرده بودند تنها 10 درصد موفق به ثبت نام شوند. این آماری است که وزیر ارتباطات اعلام کرده است. 
حالا سوال اینجاست، در صورتی که بخواهیم با همین عملکرد، بدون نگاه کردن به تجربیات گذشته، بدون پیش بینی های صحیح، بدون برنامه ریزی مناسب انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ انتخاباتی که میلیون ها نفر در سراسر کشور فقط چند ساعت فرصت رای دادن در آن دارند؟ یا اصلا از انتخابات و سرشماری اینترنتی و مسایل مشابه فاصله بگیریم، در زمانه ای که بسیاری از مسوولان خواهان انتقال سرورهای برخی از شبکه های اجتماعی یا اپلیکیشن های پیام رسان هستند، آیا چنین توانایی و ظرفیتی هم موجود هست؟ 
موفقیت وقتی در دسترس است که از تجربیات پیشین به خوبی استفاده کنیم. اما اکثر مجریان اینجا تمایل دارند فقط به روبه رو نگاه کنند، یک الگوی عملکرد تکراری را در پیش بگیرند و از پذیرش پیشنهادها و توصیه ها سرباز زنند. شاید دلیل ناموفق بودن بسیاری از طرح های داخلی همین مساله باشد. با هزینه های سنگینی که اجرای هر طرحی در کشور دارد، بهتر است مجریان در روند کاری خود کمی تغییر ایجاد کنند.
(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">