ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند پیش‌بینی از آینده‌ جرایم سایبری

| سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

بین سازندگان و کاربران از یک سو و مهاجمان از سوی دیگر جنگی موش‌وگربه‌ای و مداوم وجود دارد و به خاطر آهنگ شگرف تغییرات در صنعت امنیت، پیش‌بینی آینده دشوار است.

با این حال می‌توان راجع به تغییرات این صنعت در چند سال آینده چند پیش‌بینی دقیق انجام داد.

شرکت امنیت‌پژوهی آی‌دی‌سی پیش‌بینی کرده است که در سال 2017 میلادی 87 درصد افزاره‌‌های متصل به شبکه که خریداری می‌شود تلفن‌های همراه هوشمند و رایانک‌ها(tablet) هستند.

بنابراین بزرگ‌ترین مخاطرات از برنامه‌های آلوده به بدافزار است که معمولاً سامانه‌ عامل اندروید را هدف می‌گیرند. با توجه به رواج سریع تلفن‌های همراه هوشمند، به میدان آمدن بدافزارهای پیشرفته‌ای که کاربران اندروید، iOS و ویندوز را هدف قرار می‌دهند، اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین احتمال دارد با بدافزارهایی مواجه شویم که به طور خاص از طریق رایانامه و وب‌گردی تلفن همراه را هدف قرار می‌دهند. با این ترفند قدیمی بازبینی‌های امنیتی انجام شده در برنامه‌های کاربردی را دور می‌زنند.

سوای مشکلات رایانک‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند، سربرآوردن اینترنت‌چیزها(چیزترنت) و افزاره‌های پوشیدنی هم می‌تواند مشکلاتی برای صنعت امنیت پدید آورد.

گارتنر به تازگی پیش‌بینی کرده است که شمار افزاره‌های متصل( غیر از رایانه‌های شخصی، رایانک‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند از 0.9 میلیارد در سال 2009 به 26 میلیارد در سال 2020 می‌رسد.

این افزایش خارق‌العاده‌ فناوری‌های متصل بی‌شک توجه خلاف‌کاران سایبری را هم جلب خواهد کرد تا به سراغ این حوزه‌های جدید هم بروند و حمله به خدمات ابرواره‌ای افزایش یابد.

با افزایش کاربری ابرواره احتمالاً در مورد افزایش حفره‌ها در خدمات ابرواره‌ای بیشتر خواهیم شنید یعنی مانند خبرهایی که به تازگی در مورد ابزارهایی چون دراپ‌باکس و لست‌پس شنیده‌ایم.

دست‌کم شماری از این حملات را برخی از دولت‌ها پشتیبانی می‌کنند و این بر خدمات و سازندگان اثر عمیقی می‌گذارد. حملات سایبری دولتی به طور فزاینده‌ای نگرانی‌آفرین خواهند بود زیرا کشورهای رقیب برای اختلال پدید آوردن در کار همدیگر و دست بالا پیدا کردن به طور فزاینده‌ای به ابزارهای سایبری متوسل می‌شوند.

به گزارش عصر ارتباط همچنین افزون بر آن که فراهم‌سازان خدمات ابرواره‌ای برای مصرف‌کنندگان مورد هدف قرار می‌گیرند فراهم‌سازان مهم خدمات امنیتی نیز مورد حمله‌ مستقیم قرار می‌گیرند.

با توجه با سرمایه‌گذاری هنگفتی که صرف جنگ‌افزارهای سایبری می‌شود به احتمال زیاد خبر خواهد رسید که دست کم یکی از سازندگان مهم و فناوری‌های اصلی اینترنتی دارای درپشتی هستند و در برابر بدافزارهایی چون هارت‌بلید آسیب‌پذیر هستند.

این آسیب‌پذیری‌ها خواه با پشتیبانی دولتی پدید آمده باشد خواه نیامده باشد بی‌شک مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد و بخش امنیت و کل صنعت فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به علاوه امنیت‌شکنی‌ها شدید اخیر مثل بروز نشت اطلاعات در ای‌بی(eBay) آشکار کرد که گاهی شمار نگران‌کننده‌ای از حملات ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها کشف نشود. احتمال زیاد دارد که در چند سال آینده این پدیده به طور مرتب رخ دهد یعنی بفهمیم که حملاتی به شبکه‌ها سال‌ها است که رخ می‌داده است و خبر نداشتیم.

  • ۹۳/۰۸/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">