ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند کلامی درباره وزیر جدید ارتباطات

| يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

دانیال رمضانی - محمد جواد آذری جهرمی سرانجام وزیر حوزه کاری ما یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات شد، البته با کمترین موافق (152 رای)، بیشترین مخالف (120 رای) و البته بیشترین رای ممتنع و مخدوش (16 رای).

شاید این شروع خوبی برای وزیر جوان محسوب نشود و او از این بابت همچنان سایه و نگاه سنگین مخالفان در مجلس را بالای سر خود داشته باشد، اما به هر حال او راهی وزارتخانه شد و کار خود را آغاز کرد تا در آینده مشخص شود، نظر موافقان آذری جهرمی تغییر خواهد کرد یا نظر مخالفان.

انتخاب وی به عنوان وزیر ارتباطات از جهات زیادی قابل توجه بود که بی‌سابقه‌ترین آنها به حجم مخالفت‌ها و موافقت‌ها با او باز می‌گشت که البته آثار آن در رای نمایندگان مجلس نیز آشکار شد. در هیچ دوره‌ای به خاطر نداریم که این حجم از مطالب، بیانیه‌ها، کلیپ‌ها و کمپین‌ها، (چه در مخالفت و چه در موافقت) آن هم برای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به راه افتاده باشد.

اگرچه جنس عمده مخالفت‌ها، غیرفنی، غیررسمی و از خارج از کشور هدایت می‌شد، کما اینکه خبرگزاری ایسنا در یادداشتی که با عنوان "تبارشناسی مخالفان جهرمی" و به اسم یک کارشناس مخابراتی منتشر کرد، رسما مخالفان آذری‌جهرمی را به سه دسته رسانه‌های معاند نظام، پیرسالاران و محافظه‌کاران و در نهایت ویژه‌خوران و رانت‌خواران تقسیم کرد!

لیکن قدر مسلم نمی‌توان مخالفان وزیر ارتباطات در مجلس را به یکی از این سه دسته منتسب کرد و هر نوع نقد و منتقدی را در آینده نیز در این زمره انگاشت و به سکوت واداشت. چراکه به هر حال آن تعداد نماینده مجلسی هم که از طیف‌های مختلف سیاسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن گفتند، به زعم خود دغدغه‌ها و ابهاماتی داشتند.

در این میان اما کم نبودند نهادها و فعالان بخش خصوصی در حوزه ICT که به حمایت قاطع از وی پرداختند. البته برخی از این حمایت‌ها چندان مطرح و جدی گرفته نمی‌شوند چراکه برخی اصولا افراد مدنظرشان نبوده و هر کس وزیر شود مورد حمایت‌شان است و اصولا آینده و بقای آنها در نزدیکی بی‌قید و شرط به وزیر معنا می‌یابد.

در خصوص برنامه‌های ارایه شده از سوی محمدجواد آذری‌جهرمی به مجلس نیز در شماره‌های پیشین نوشتیم که برنامه‌های وی از همان استاندارد مرسوم وزرای پیشنهادی در همه سنوات تبعیت می‌کند، یعنی طرح برخی موارد عمدتا کلی.

در حالیکه "برنامه" به معنای اجرایی آن یعنی بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات که در آن شاخص‌های قابل اندازه‌گیری، ملزومات و روش رسیدن به اهداف، آغاز و پایان و مواردی از این دست ارایه شده است.

اگرچه تاکید کردیم که از این منظر جای نقدی به برنامه‌های وی نیست چراکه عمده دفاعیات و بعضا مخالفت‌ها در مجلس نیز نشان داد که در خانه ملت هم چیزی بیش از این از وزرای پیشنهادی نمی‌خواهند.

در خصوص تعهدات مشخصی که بتوان روی آنها دست گذاشت نیز فعلا موارد خاصی وجود ندارد و آذری‌جهرمی در این مورد بادقت و البته درست عمل کرده و در دیدارها و مصاحبه‌هایی که داشته، برای جلب توجه و خوشایند، وعده‌های متعدد و آنچنانی نداده است. به جز موارد معدود و مشخصی همچون اصلاح نرخ تعرفه‌های اینترنت و تشکیل کارگروه حمایت از کسب‌وکارهای نوپا که در این مورد مشخصا اعلام کرده که قصد دارد در پایان دوره خدمت خود 5 شرکت در سطح جهانی داشته باشیم. (در خصوص نوع نگرش وزیر جدید به این کسب‌وکارها هم البته نکات و گفتنی‌های زیادی وجود دارد که در زمان مقتضی به آنها نیز خواهیم پرداخت.)

البته عدم ارایه وعده‌های خاص به معنای خالی بودن فضای کاری وی از خواسته‌ها و مطالبات فعالان بخش نیست و او حالا میراثی از طرح‌ها و وعده‌های بی‌سرانجام و بلاتکلیف محمود واعظی، ماموریت‌های محوله جاری و برنامه‌ای، و همچنین مطالبات انباشت شده از سوی بازیگران و ذینفعان این حوزه در پیش روی خود دارد که هر روز نیز به آنها اضافه می‌شود.

در این مورد البته پیشتر نوشته‌ایم و در آینده نیز خواهیم نوشت اما حالا محمدجواد آذری جهرمی، چند روزیست که اتاق کارش از شرکت زیرساخت به اتاق وزیر ارتباطات منتقل شده است و علی‌القاعده باید مدتی برای استقرار در این مسوولیت جدید به وی مهلت داد.

در این میان شاید نخستین گام وزیر جدید، صدور احکام انتصابات جدید و جابجایی برخی مدیران این وزارتخانه باشد. گامی بسیار مهم و تعیین‌کننده که تا حد زیادی گویای میزان توفیق در اجرای مسوولیت محوله و رسیدن به اهداف او در 4 سال آینده خواهد بود. به عبارت دیگر انتصاب نخستین افرادی که قرار است وی را در این مسوولیت همراهی کنند، نشان خواهد داد که او چه تفکراتی داشته و به کجا خواهد رفت.

آذری‌جهرمی اما در همان روز کسب رای اعتماد، با صدور نخستین حکم، اقدام به تعیین سرپرست برای پرانتقادترین معاونت وزارت ارتباطات، یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کرد. اگرچه شنیده‌ها حکایت از کناره‌گیری و استعفای علی‌اصغر عمیدیان از این سمت آن هم در دوران وزارت واعظی دارد اما به هر حال این سازمان یکی از پاشنه‌های آشیل این وزارتخانه به شمار می‌رود.

هفته قبل در گزارشی مشروح و به نقل از بسیاری از فعالان حوزه فاوا انتقادات زیادی به عملکرد و مدیریت علی اصغر عمیدیان مطرح شد و خبر تعیین سرپرست جدید برای این سازمان، (استعفا یا برکناری) قطعا مورد استقبال فعالان این عرصه است.

در نهایت اینکه اگرچه شنیده می‌شود آذری‌جهرمی اصولا خیلی بنای بر تغییر گسترده در شاکله این وزارتخانه ندارد، اما به نظر می‌رسد برخی تغییرات مدیریتی گریز ناپذیر است، چراکه در غیر اینصورت یا خود او باید مسوولیت مدیران منفعل را به عهده بگیرد یا حتی شاهد ایجاد حواشی غیرضروری از سوی برخی دیگر باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">