ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چهار سال غفلت از راه‌اندازی درگاه ملی بار

| سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۰۲:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

راننده کامیوندار و فعال بخش حمل و نقل جاده ای گفت: در اعتراضات کامیونداران در سال 97 دولت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را به ایجاد درگاه ملی اعلام بار و درگاه ملی پرداخت کرایه به صورت یک پارچه در کل کشور مکلف کرد.

به گزارش تین نیوز ، سید فخرالدین شریعتی افزود: با این وجود اکنون و پس از گذشت چهار سال مشخص نیست که به چه دلیل هنوز قدم مثبتی در این راستا برداشته نشده است.

وی در شبکه های اجتماعی با طرح این پرسش که آیا وجود  این درگاه ملی منافع افراد خاصی رابه خطر می انداخته که هنوز عملیاتی نشده است، عنوان کرد: مدتی قبل خبرهایی از ایجاد بازارگاه های حمل و نقل منتشر شد که به نظرم ایجاد این بازارگاه ها راه را برای کسانی که سال ها موجب نابودی و منفعل شدن  این صنعت شده اند (شرکت های حمل و نقل) ، هموار می کند.

به گزارش تین نیوز، در چند ماه اخیر گمانه زنی هایی برای راه اندازی بازارگاه ها جهت صدور بارنامه حمل و نقل جاده ای کالا به جای شرکت های حمل و نقل صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی این گمانه زنی ها در حالی صورت گرفته است که رانندگان و کامیونداران به عنوان یکی از بازوهای مهم حمل و نقل جاده ای با راه اندازی بازارگاه ها موافق نبوده و می گویند: تنها راه جلوگیری از رانت خواری و دریافت نیمی از دسترنج رانندگان، راه اندازی درگاه ملی اعلام بار و نوبت دهی به صورت متمرکز و توسط سازمان راهداری است.

مالک نخعی یکی از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای در همین زمینه با تاکید بر لزوم اجرای مقررات فیاتا در بخش حمل و نقل جاده ای کالا، گفت: باید ماهیت کریر با ماهیت فورواردر از هم تفکیک شود و کریر اسناد حمل را صادر کند!
وی افزود: ضمن اینکه بر اساس ضوابط فعلی بهره برداری از شرکت های حمل و نقل، بازارگاه ها اگر در خدمت شرکت حمل و نقل باشند می توانند بر اساس ضوابط تاسیس شرکت های حمل از مبادی مجازی که شرکت طرف قرارداد امکان فعالیت دارد، بارنامه صادر کنند.

او عنوان کرد: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی فیاتا که جمهوری اسلامی هم عضو آن است بهترین اعمال حاکمیت در این موضوع صدور اسناد حمل توسط کریر و مدیریت چرخه حمل توسط فورواردر است.

نخعی گفت: حالا اگر کریر پیمانکاری استخدام کرد و اسناد حمل را برایش صادر کرد، محلی از اعراب ندارد که بازارگاه های الکترونیکی بار باشند.

 پیش از این، خداد بکرانی دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان نیز در این زمینه گفته بود: برخی فعالان صنفی مربوط به رانندگان و کامیونداران با وجود آن که بر روی کرسی دفاع از منافع صنف رانندگان  و کامیونداران، نشسته اند به جای درخواست و مطالبه شفافیت در فرایند حمل و نقل و حفظ منافع صنف، دنبال مشارکت و گرفتن امتیاز از بازارگاه ها هستند.

این راننده کامیوندار افزود: باید به جای آن که حمل و نقل هوشمند به بهانه  مشارکت بازارگاه ها، تکه تکه و با این کار شفافیت در اموری همچون نرخ‌ کرایه حمل، اسناد حمل و...کمرنگ‌ شود، در فرایند هوشمند سازی و الکترونیکی کردن حمل و نقل جاده ای دنبال سامانه یکپارچه هوشمند سراسری بود.
وی عنوان کرد: منظور از سامانه یکپارچه هوشمند سراسری، سامانه ای است که حمل بار در آن از فیلترهای مختلف از جمله سلامت بار، قاچاق کالا و....رد شده باشد و دسترسی افراد حتی شرکت های حمل و نقل را برای دخل تصرف در کرایه حمل در سیستم‌ سامانه یکپارچه، کوتاه کند و محاسبات و هزینه ها با تعریفی که بر اساس داده های واقعی به سیستم هوشمند و برخط صدور بارنامه الکترونیک بارگزاری شده است، محاسبه و تحویل دهد.

  • ۰۱/۱۱/۱۸

وزارت راه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">