ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چه کسانی مانع خصوصی سازی الکامپ هستند؟

| دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۸۸، ۰۲:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

شاید نمایشگاه محصولات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را بتوان فرصتی برای دستیابی به شرایط بهتر و راهکاری دانست که تاثیر مهمی در برون‌رفت از مشکلات این حوزه دارد و از آن به‌عنوان پیشخوانی برای نمایش عملی ایده‌ها و راه‌حل‌های حوزه IT یاد کرد که به اذعان کارشناسان، جامعه به دنبال آن است.

نمایشگاه محل عرضه توانمندی‌ها و تبادل تجربیات است و افراد می‌توانند با آخرین تکنولوژی‌های جهان و کاربردهای آن‌ها آشنا شوند که در این میان به گفته کارشناسان دولت نیز به عنوان یک مشتری بزرگ یا ارائه‌کننده خدمات به مردم و سایر بخش‌ها، می‌تواند از این فرصت برای بیان نیازمندی‌های خود استفاده کند و در پی آن ایده‌ها و راه‌حل‌های مناسبی را پیدا کند اما بخش خصوصی در حوزه فاوا که صنف رایانه‌یی کشور را تشکیل می‌دهند نیز با توجه به فعالیت‌های مستقیم و موثرشان در این عرصه به نمایشگاه‌های فاوا در سطح استان‌ها و کشور توجه و حساسیت جدی داشته و نحوه برگزاری آن را مستقیما در ارتباط با حیات و توسعه ملی و مصالح بخش خود می‌دانند.

به گزارش (ایسنا)، نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران چند سالی است که در کشور برگزار می‌شود و قرار است پانزدهمین دوره آن (ایران الکامپ 2009) نیز در روزهای سه تا هفت آذرماه سال جاری در مساحت 40 هزارمتر مربع و در10 سالن با متراژ مفید 20 هزار متر مربع برگزار ‌شود که به گفته مسوولانش یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های الکامپ است.

شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه به ترتیب 500 و 80 شرکت اعلام و تاکید شده است که این نمایشگاه 18 درصد در متراژ و 3 درصد در تعداد شرکت‌ها نسبت به گذشته رشد داشته است و در بخش خارجی نمایشگاه اکثر برندهای مشهور و در بخش داخلی نیز شرکت‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و بقیه ارگان‌ها حضور دارند.
اما آیا همه چیز به همین خوبی پیش می‌رود که اعلام شده است؟

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تهران برگزاری نمایشگاه الکامپ با این کیفیت و کمیت را «مایه شرمندگی حوزه فن‌آوری اطلاعات کشور در بعد داخلی و خارجی» می‌داند و معتقد است «هرچند که این نمایشگاه هر ساله توسط خود شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود اما بیش‌تر انجام تکلیف و پر کردن فضا است تا برپایی نمایشگاهی با کیفیت و هدفمند و تاثیرگذار».

محمد ثروتی معتقد است، «باید تاسف خورد که نمایشگاه الکامپ جزو دو نمایشگاهی است که هنوز مدیران دولتی از واگذاری آن به بخش خصوصی و صنف ممانعت می‌کنند و نمی‌دانیم چه دلایل پشت پرده‌ای برای آن وجود دارد که هم اکنون شرکت‌های این بخش از باب اجبار به ناچار مجبورند در این نمایشگاه حضور داشته باشند اما خودشان هم می‌دانند که انتفاع زیادی نخواهند برد و به دلیل اینکه یک برنامه و تیم مدیریتی قوی و یک استراتژی در پشت این نمایشگاه وجود ندارد باید به حداقل‌ها اکتفا کنند».

بدین‌گونه، فعالان حوزه فن‌آوری اطلاعات تاکید دارند که شخص وزیر بازرگانی یا معاونان ایشان باید به این مشکل رسیدگی کنند و افکار عمومی را در جریان قرار دهند و بگویند چرا نمایشگاه الکامپ هنوز یکی از دو نمایشگاهی است که در انحصار دولت است و از واگذاری آن به بخش خصوصی جلوگیری شده است.

اما مجتبی حسینی پناهنده - مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی - در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بخش خصوصی این نمایشگاه را برگزار نمی‌کند عنوان کرده است: ما مانعی برای حضور شرکت‌ها نیستیم، بلکه تسهیلاتی را نیز برای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها قایل شدیم و 20 درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفتیم. همچنین برای نشریات تخصصی 25 درصد تخصیص مدنظر قرار گرفتیم.

در این مورد همچنین معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تصریح کرده است: کمیته صدور مجوزها، مجوز برگزاری نمایشگاه را می‌دهد که این مساله مربوط به سازمان توسعه تجارت است البته در حال حاضر اینکه چرا مجوز به بخش خصوصی داده شده یا نشده زمان خوبی نیست زیرا تنها 4 روز به برگزاری این نمایشگاه مانده است.

حسین میرظفرجویان می‌گوید: پایه‌گذار الکامپ و شروع کننده آن در کشور شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده اما در حال حاضر حرکت به این سمت است که این را به بخش خصوصی بدهیم. خود ما هم در قالب بخش خصوصی فعالیت می‌کنیم و سالهای گذشته نیز حمایت‌هایی از بخش خصوصی کرده‌ایم. هدف هم که مطلوب اجرا کردن نمایشگاه است. بنابراین اگر مجری بهتری می‌تواند این کار را انجام دهد، باید این کار را انجام دهد.

اما اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور می‌گویند: به عنوان بزرگترین نهاد صنفی فن‌آوری اطلاعات کشور بارها تلاش کرده‌اند تا در خصوص برگزاری این نمایشگاه با متولیان امر به توافق برسند که هم صنف منتفع شود و هم در کشور تحرکی ایجاد گردد، اما متاسفانه گویی عزمی و جریانی وجود دارد که نمی‌خواهد چنین کاری صورت گیرد. ماه ها است که به دنبال تعامل سازنده‌ و همکاری نزدیک بوده‌ایم. پیشنهادات خود را هم ارائه کرده‌ایم. بخشی از بدنه هم همراهی خوبی کردند. اما به لایه‌های بالایی که رسید انگاری قرار نبود اتفاقی بیفتد و کاری انجام شود.

این در حالی است که معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفته است سازمان توسعه تجارت در سال جاری برای جاهای مختلف فراخوان زد اما سازمان نظام صنفی رایانه‌یی و سازمان‌های دیگر درخواستی ندادند و یک سری شرکت‌هایی هم که متقاضی شدند طبق بررسی نمی‌توانستند این نمایشگاه را خوب اجرا کنند. سازمانی که درخواست برگزاری نمایشگاه را دارد می‌تواند به سازمان توسعه تجارت مراجعه کند و مطمئن باشید اگر توانایی داشته باشد ما هم حمایت می‌کنیم.
قرار نیست سازمان‌های دولتی نمایشگاه برگزار کنند

معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با عنوان اینکه قرار نیست سازمانهای دولتی نمایشگاه برگزار کنند بلکه قرار است شرکت‌های تخصصی این کار را انجام دهند، بیان کرد: بر اساس اساسنامه مصوب مجلس در سال 78 شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به وجود آمده و این شرکت در حال حاضر در لیست شرکت‌های در شرف واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد.

او می‌گوید، اگر قرار است براساس سند چشم‌آنداز بیست ساله در منطقه حرف اول علم و فن‌آوری را بزنیم و اگر واقعا معتقدیم که ICT یک فن‌آوری پیشرو و محرک است و در بسیاری از صنایع و حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کاربردهای بسیار ارزشمند و چشمگیری دارد، باید بتوانیم توان و نیروی خود را به خوبی و با کیفیت به نمایش بگذاریم و آن را در معرض نقد قرار دهیم و این همان کاری است که متاسفانه غفلت زیادی داشته‌ایم.

در هر حال صنف فن‌آوری اطلاعات می‌گوید، می‌خواهد بداند در زمانی که همه سیاست‌های کلان کشور در جهت واگذاری امور به بخش خصوصی و مردم است، اصرار بر در اختیار داشتن این کار که تخصصی است چیست و چرا به بهانه‌های گوناگون، قوانین و سیاست‌های عالیه کشور دور زده می‌شود؟!

این موضوع برای بخش خصوصی اهمیت بسیاری یافته؛ به طوریکه رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور هم در نامه‌ای به وزیر بازرگانی خواستار توجه وی به جایگاه قانونی این سازمان و نیز اهمیت موضوع نمایشگاه الکامپ شده و یاد آور شده است که «انگار فراموش کرده‌اند رقیب منطقه‌یی ما در این زمینه نمایشگاه جیتکس می‌باشد و فاصله ما با آنان که در الکامپ دهم برای اولین بار به‌طور محسوسی کاهش یافته بود در سال‌های اخیر به نفع نمایشگاه رقیب و به طور مداوم افزایش یافته است!؟»

یرویز رحمتی در نامه خود همچنین تاکید کرده، «فراموش کرده‌اند که صاحبان بنگاه‌های اقتصادی حوزه IT که با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ فشارهای خارجی و نامناسب بودن شرایط بازار داخلی IT مواجهند دارای حقوقی هستند که امکان تضییع آن متصور نمی‌باشد و هرگاه پنج سال پیش و در الکامپ دهم ‌ثبت نام بر خط در این کشور و در همین نمایشگاه جاری بوده نبایستی چنین چرخش به عقبی را اکنون مشاهده کنند و در کنار آن ادعای اینکه ما(شرکت نمایشگاه‌ها) بالاترین ظرفیت برگزاری نمایشگاه را داریم را نیز تحمل کنند».

به اذعان او مسوولان امر «فراموش کرده‌اند که به لحاظ عدم همکاری با صنف، خارج از بحث محتوایی به لحاظ شکلی نیز بدترین زمان‌بندی ممکن برای الکامپ پانزدهم انتخاب شده؛ به گونه‌ای که از چهار روز برگزاری سه روز آن منتهی به تعطیلات و عید سعیدقربان است که به علت خیل مسافرت‌های متعارف اساساٌ پایین‌ترین احتمال حضور افراد بازدیدکننده وجود دارد و این شیوه برخورد نوعا نهایت دقت تصمیم‌گیری و چگونگی فرصت‌سوزی واقعی را برای آحاد صنف ترسیم می‌کند».

با تمام این اوصاف قطعا هیچ نمایشگاهی با هدف صرف فروختن غرفه و متر کردن ارزی و ریالی و گرفتن پول نقد آن برگزار نمی‌شود، بلکه رویدادی است که همه عرضه‌کنندگان و متقاضیان را می‌تواند در بربگیرد و باید هدف داشته باشد تا بتواند برای شرکت‌ها حداکثر کارآیی و اثرگذاری را بگذارد و به نظر می‌رسد این سوال پس از برگزاری 14 دوره نمایشگاه الکامپ نیازمند پاسخگویی است که چرا بسیاری از بزرگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در دوره‌های اخیر این نمایشگاه‌ها حضور ندارند؟ چه برنامه و هدفی برای آن تدوین شده است که بعد از این شاهد ایجاد تحرک و پویایی در کسب و کار فن‌آوری اطلاعات کشور باشیم؟

  • ۸۸/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">