ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چند روز قبل، وزیر ارتباطات با حضور در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف که در این دانشگاه برگزار شد سخنانی را بر زبان آورد که در ادامه به آن می‌پردازیم. سخنانی که حاوی انتقاد‌هایی بود که همگی متوجه خود دولت و وزارت ارتباطات است، اما این‌که چرا وزیر محترم دولت سعی دارد توپ را به زمین دیگران بیندازد موضوعی است که در گزارش پیش رو به آن پرداخته‌ایم.

پنجم تیرماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تفاهم‌نامه‌ای به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های مشترک میان دانشگاه صنعتی شریف و همراه اول امضاء شد. این تفاهم‌نامه در جلسه‌ای که با حضور آقای محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس حمیدفرهنگ، مدیر عامل همراه اول، دکتر محمدفتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف و برخی از معاونین و مدیران و اساتید برگزار شد، به امضا رسید.در پایان این برنامه محمدجواد آذری جهرمی و هیأت همراه از دستاوردهای جدید دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فناوری اطلاعات دیدن کردند.
اعطای گرنت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری‌های آینده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انجام قراردادهای صنعتی و تحقیقاتی در ارتباط با زیرساخت و عملیات حوزه فناوری اطلاعات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات مستقر در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه و... استفاده از ظرفیت دانشگاه برای مشاوره عامل چهارم در قراردادهای خرید تکنولوژی، جهت‌دهی، رصد و اعطای بذرمایه به تیم‌های مستقر در شتاب‌دهنده شریف، از موضوعات مطروحه در این تفاهم‌نامه است.
وزیر ارتباطات در این مراسم با اشاره به ورود موفق دانشگاه شریف به بخش خدمات محتوایی و نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر ما به پشت درهای دانشگاه آمدیم و برای توسعه این حوزه به کمک دانشگاه نیاز داریم. برای تحول دیجیتال در دنیا سه عنصر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پردازش‌های ابری وجود دارد. بنابراین انتظار داریم در این حوزه سند داشته باشیم. وی قطب بودن دانشگاه را کمک به رشد و بالندگی کشور دانست و خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه صنعتی شریف در حوزه اینترنت اشیا قرار است به‌صورت قطب در آید. اما وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود حرف‌هایی  شعارگونه و ظاهراً مهندسی شده بر زبان آورد. 


زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده
آقای محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وقوع تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در دنیا عنوان کرد: «هنوز برخی تصور دارند که با دستور و اقدامات سلبی می‌توانند سبک زندگی را تغییر دهند. درحالی‌که زمانه رفتارهای سلبی به پایان رسیده است و بدین‌گونه مسیر توسعه و تحول دیجیتال مسدود نمی‌شود.‌» سؤال اینجاست که چه کسی در این زمینه اقدام سلبی انجام داده؟ مگر قرار نبود پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند؟ اما سرورها در اختیار نسخه داخلی تلگرامی که توسط شرکت‌های ذیل همین دانشگاه شریف ساخته شده بودند قرار گرفت. آیا تلگرام به سرور و سخت‌افزار نیاز دارد یا پیام‌رسان‌های کاملاً بومی و نوپایی که متعلق به بخش خصوصی بوده و در ابتدای کار خود به حمایت نیاز دارند؟ فیلتر تلگرام دستور کدام شورا و با ریاست چه کسی بود؟ در شرایطی که هنوز ساماندهی مردم در پیام‌رسان‌های داخلی به طور کامل محقق نشده فیلتر تلگرام اقدام سلبی محسوب نمی‌شود؟ مگر کسی با اصل حضور مردم در فضای مجازی مخالفت کرده و قرار است سبک زندگی تغییر داده شود؟ حقیقت آن است که مسیر توسعه و تحول دیجیتال با مانع تراشی‌های دولت بر سر راه شرکت‌های داخلی مسدود می‌شود.

 

حضور فعالانه در حوزه تحول دیجیتال با تکیه بر اراده جوانان
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که در حوزه تحول دیجیتال باید حضور فعالانه داشته باشیم، گفت: «‌این حضور فعالانه نیاز به اراده دارد که در جوانان است و علم و آگاهی می‌خواهد که در دانشگاه وجود دارد. دانشگاه صنعتی شریف هم از عنصر جوانی و اراده و آگاهی و تجربه برخوردار است.‌» باید به آقای وزیر یادآور شد که اراده جوانانی که برای ساخت پیام‌رسان‌های بومی تلاش کرده‌اند به مانند خیلی از تولید‌کنندگان داخلی دیگر وقتی نابود می‌شود که جوانان، بی‌اعتنایی‌های دولت به شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به واردات و محصولات خارجی، اعم از پیام‌رسان و‌... را به جای توجه و ارتقای ظرفیت‌های داخلی شاهد باشند و با حرف، این اراده‌ها و امیدها
 ترمیم نمی‌شود.

 

خود‌تحریمی داخلی و دلسرد کردن نیروهای داخلی
آذری جهرمی همچنین با بیان این‌که در مسیر پیش رو با تحریم‌های بین‌المللی و خود تحریمی داخلی روبه‌رو هستیم، افزود: «‌یکی از رفتارهایی که امروز با آن روبه‌رو هستیم بی‌انگیزه و دلسرد کردن نیروهای داخلی است که به‌عنوان مسوولان وظیفه داریم امید را به آن‌ها بازگردانیم. چرا که توسعه تکنولوژی برگشت‌ناپذیر است.‌» 
خود تحریمی داخلی و دلسرد کردن نیروهای داخلی یکی از مسائلی است که این دولت به آن شهره است و حالا که اوضاع اقتصادی و نارضایتی مردم به این مرحله رسیده باز آقایان دولتِ حرف، به خیال خودشان شروع به مدیریت افکار عمومی کرده‌اند و دوباره با حرف‌های قشنگ و موجه فهم مردم و افکار عمومی را به سخره گرفته‌اند.مگر مخاطب این حرف‌ها کسی غیر از دولت و اعضای کابینه آن هستند؟

 

نمی‌توانیم با ایدئولوژی به جنگ اقتصاد برویم
یکی دیگر از مطالب مورد اشاره توسط آقای وزیر این بود که: «‌نمی‌توانیم با ایدئولوژی به جنگ اقتصاد برویم.‌» کلی‌گویی‌های شعاری و مبهمی که احتمالاً گوینده محترم نیز متوجه نیست کجا را نشانه رفته؛ شایسته وزیر دولت نظامی در تراز جمهوری اسلامی نیست. حقیقت امر آن است که تقویت بنیادهای اقتصادی کشور نیازمند رجوع به دستورات اقتصادی اسلام است. مگر می‌توان با علم اقتصاد سرمایه‌داری که بر اساس ایدئولوژی کاپیتالیسم و لیبرالیسم نگاشته شده و خود، جنگی است علیه طبقات ضعیف به مصاف با جنگ تمام عیار اقتصادی رفت؟ مقام معظم رهبری بارها درباره توحیدی نبودن علوم انسانی موجود و عدم توانایی این علوم در حل مشکلات جامعه اسلامی تذکر داده‌اند. به‌عنوان نمونه ایشان در دیدار با دانشجویان کرمانشاه در تاریخ 24‌مهر‌90 به سراغ پدر علم اقتصاد کنونی رفته و با تعبیر اقتصاد آدام اسمیتی از اساس این علم را زیر سؤال می‌برند: «‌یکی از مشکلات ما در طول این سال‌ها این بوده که افرادی آمده‌اند مفاهیم اسلامی را با مفاهیم غربی ترجمه کرده‌اند. حرف‌های غربی‌ها را تکرار کرده‌اند و دنبال تحقق آن‌ها بودند. در‌حالی‌که انقلاب اسلامی برای این نیست. [برای مثال] آزادی غربی در زمینه اقتصاد، همین مطالبی است که می‌بینید. همین «اقتصاد آدام اسمیتی» و رسیدن به این وضع دیکتاتوری اقتصادی موجود دنیا که الان دارد انحلال و فروریختگی خودش را به تدریج نشان می‌دهد.‌»یادمان نرود چیزی که تاریخ این انقلاب به ما آموخت و در هر شرایط سختی به داد همه بخش‌های کشور رسید از تجربه دفاع مقدس گرفته تا پیشرفت‌های علمی، بحران‌های داخلی و خارجی و‌... همین به قول شما «ایدئولوژی‌» بوده است
 آقای وزیر!

(منبع:صبح نو)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">