ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چینی‌ها بازار کامپیوتر را هم تسخیر کردند

| چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۸۶، ۰۵:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

لیلا باران‌چشمه - بیشتر قطعات موجود در بازار کامپیوتر حتی با معروف‌ترین مارک‌ها تولید کشور چین است.

به گزارش «جهان‌صنعت» پس از صنعت پوشاک و دیگر صنایع هم‌اکنون پای تولیدکنندگان چینی به بازار قطعات کامپیوتر نیز کشیده شده و در بازار کامپیوتر ایران می‌توانید اجناس چینی با کیفیت‌های متفاوت و حتی با برنامه‌های معروف بیابید.

منوچهر آقازاده، کارشناس و فعال بازار کامپیوتر ضمن تایید تسخیر بازار کامپیوتر ایران توسط اجناس چینی اظهار داشت: مدتی است که قطعات کامپیوتر اعم از مانیتور، CPU، CD‌رایتر و... را چینی‌ها می‌سازند و می‌توانید قطعات مورد نظر خود را با کیفیت متفاوت از درجه یک تا درجه 3 ساخت کشور چین پیدا کنید.
نقش واردکنندگان در کیفیت کالاها

این کارشناس بازار می‌افزاید: کاربران می‌توانند در بازار بهترین و بدترین قطعه را از لحاظ درجه‌بندی کیفیت خریداری کنند در حالی که این قطعات نام و برند معروف یک شرکت اروپایی یا آمریکایی را یدک می‌کشند اما در نهایت متوجه می‌شوید که در کشور چین ساخته شده‌اند.

به گفته وی، چینی بودن این قطعات دلیل بی‌کیفیتی آنها نیست بلکه واردکنندگان قطعات هستند که اجناس درجه یک یا 3 را وارد ایران می‌کنند.

آقازاده در ادامه گفت: در چند هفته اخیر برخی اجناس در بازار کامپیوتر دیده شده که با وجود داشتن برچسب ساخت چین از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند اما به گفته تولید‌کنندگان چینی به تازگی ویتنام و کامبوج اقدام به تولید برخی قطعات کامپیوتر با برچسب ساخت چین کرده‌اند که تشخیص آن برای کاربران در مرحله خرید غیرممکن است و گاهی فروشندگان نیز از تشخیص اصل از تقلبی عاجزند.

این کارشناس بازار تصریح کرد: تنها توصیه‌ای که به کاربران در این موارد می‌شود، کسب اطلاعات دقیق قبل از اقدام به خرید است.

وی افزود: بهتر است کاربران برای خرید قطعات به شرکت‌های معتبر و دارای گارانتی مراجعه و از خرید اجناس ناشناخته با گارانتی‌های متفرقه خودداری کنند.

البته لازم به ذکر است که ساخت چین بودن یک قطعه دلیل بر بی‌کیفیتی آن نیست و این قطعات در درجه‌بندی‌های متفاوت کیفی تولید می‌شوند که عمده اجناس درجه یک به بازارهای اروپا و آمریکا صادر می‌شود و عمده واردات آسیایی را قطعات درجه 2 و 3 تشکیل می‌دهد که این تفکیک کیفی صادرات هم به توانایی و قدرت خرید کشورها و کاربران آنها مربوط می‌شود.
روی بازار کامپیوتر ایران نظارتی نیست

منوچهر آقازاده در ادامه با اشاره به وجود اجناس Remark )دست‌دوم( که در یک بسته‌بندی جدید به جای اجناس نو فروخته می‌شوند، گفت: تاکنون هیچ نظارتی روی بازار کامپیوتر ایران وجود نداشته و اگر اجناس تقلبی وارد بازار شد مردم فقط از طریق رسانه‌ها و اخبار از این قضیه با خبر شده‌اند و ارگان‌ها و سازمان‌های متولی IT کشور نظارت و اطلاع‌رسانی را روی بازار کامپیوتر اعمال نکرده‌اند.

وی افزود: مثلا اگر کاربری به دلیل خرید CD‌رایتر تقلبی و خراب به اتحادیه یا متولی رایانه کشور مراجعه کند، از کاربر ابتدا وجهی برای کارشناسی دریافت می‌شود که اتلاف وقت و هزینه‌ای که کاربر برای اثبات حقش باید بپردازد، وی را از طرح دعوا و شکایت از فروشنده خاطی منصرف می‌کند.
وضعیت قطعات

این کارشناس بازار در خصوص وضعیت قطعات نیز گفت: در حال حاضر قطعه CPU گران‌تر شده و قطعه مادربرد نیز در برخی مدل‌ها ارزان‌تر شده است.

وی افزود: قطعه CPU به خصوص در مدل‌های «فول‌کش» به دلیل کمبود توزیع، گران‌تر شده است.

آقازاده گفت: قطعه RAM نیز در حالت عادی به‌سر می‌برد و سیر نزولی قیمت را تجربه می‌کند و نسبت به دو هفته پیش دو تا سه هزار تومان بسته به نوع برند ارزان‌تر شده است.

به گفته وی، CDرایتر، DVDرایتر و کارت گرافیک با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

همچنین قیمت جهانی هارد در لپ‌تاپ افزایش یافته و این افزایش قیمت به دلیل کمبود این قطعه و تقاضای زیاد گزارش شده است.

این کارشناس بازار وضعیت آرامی را برای بازار کامپیوتر ایران به خصوص با آغاز ماه مهر و شروع فصل مدارس پیش‌بینی کرد و افزود: بر خلاف سال گذشته و رکود شدید بازار در این فصل، دو هفته گذشته برای بازار کامپیوتر ایران فصل متعادلی بوده است اما با پایان تابستان و همزمان با حلول ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد و رکود بازار در این فصل مانند سال‌های گذشته کاملا سیر بازار طبیعی است.

وی در پایان بار دیگر خرید از فروشگاه‌های معتبر، کسب اطلاعات دقیق و توجه به گارانتی معتبر هنگام خرید را به کاربران توصیه کرد.

  • ۸۶/۰۶/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">