ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاربران تلگرام فیلتر شده مشغول کارند

| سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

در حالی که در پی اغتشاشات اخیر در کشور و ساماندهی این اغتشاشات در تلگرام، این اپلیکیشن به طور موقت از دسترس مردم خارج شده است، از روز گذشته تاکنون نه فقط مردم عادی - با کمک انواع و اقسام فیلترشکن‌هایی که اتفاقاً از سوی شبکه‌ها و کانال‌های مربوط به آنها نظیر بی‌بی‌سی، رادیو فردا و حتی خود تلگرام از راه‌های مختلف در دسترس قرار گرفته - امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را دارند، بلکه نهادها و سازمان‌های رسمی و دولتی و حتی شبکه‌های صدا و سیما هم طبق روال عادی اخبار و مطالب خود را روی این اپلیکیشن بارگذاری می‌کنند و در این میان تنها بازار استفاده از VPN و فیلترشکن داغ شده است.

جالب اینجاست که پاول دورف مدیر تلگرام در آخرین پیام خود از تغییرات این اپلیکیشن برای دسترسی بدون نیاز به فیلترشکن خبر داده است. ساعت و مکان تجمع اغتشاشگران در نقاط مختلف کشور را به آسانی می‌توانید در کانال‌های مختلف تلگرامی پیگیری کنید! با چنین راهکاری کافی است چند بازیگر به عرصه بیایند و عده‌ای از مردم عادی هم برای تماشا بیایند تا سناریو تکمیل ‌شود. 

حالا اما ماجرا جدی‌تر از این حرف‌هاست. در اغتشاشات روزهای گذشته چند نفر از هموطنانمان کشته شده‌اند و آسیب‌های فراوانی به اموال عمومی وارد شده است تا اثبات کند این ماجرا اعتراضی به گرانی‌ها و سیاست‌های اقتصادی نیست بلکه اغتشاش‌هایی سازماندهی شده است که اتفاقاً تلگرام صحنه‌گردان این ماجراست.

در برابر این مسئله اما محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات رویکردی دیگر دارد و یک روز در پیامی توئیتری از مدیر تلگرام درخواست فیلتر کانال آمدنیوز را دارد که به مردم ساخت بمب دستی آموزش می‌دهد و روز دیگر هر چند تلگرام را فیلتر می‌کند اما این فیلترینگ آنقدر ضعیف است که با ساده‌ترین فیلترشکن‌ها هم سطح امنیتی‌اش دچار اختلال می‌شود و در عمل طی 24 ساعت گذشته در عمل هیچ اتفاقی در دسترسی به تلگرام رخ نداده است به جز اینکه همه کاربران به فیلترشکن مجهز شده‌اند!

آقای وزیر حتی در برابر اخباری که درباره فیلترینگ دائمی تلگرام شنیده می‌شود دوباره به توئیتر رفته و با انتشار توئیتی در این باره نوشته است: «شایعه‌هایی که در خصوص قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است.»

ارتباط دادن نارضایتی مردم به فیلتر شدن تلگرام از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی است که در شرایط کنونی مردم به دنبال بازگشت نظم و امنیت عمومی به جامعه هستند و بدیهی است عامه مردمی که طی این روزها برای رفت‌وآمدهای روزمره ضروری خود در سطح شهر با چالش امنیتی مواجهند دغدغه‌شان تلگرام نیست بلکه فقدان برقراری امنیت موجب نارضایتی آنها خواهد شد. 

از سوی دیگر عملکرد دیگر دستگاه‌ها و حتی رسانه ملی و حضورشان در تلگرام به گونه‌ای است که انگار نه انگار انفاقی افتاده و این اپلیکیشن به دلایل امنیتی فیلتر شده است، به گونه‌ای نمایشی دسته جمعی دور زدن قانون را به تصویر می‌کشند.

این در حالی است که از وزارت ارتباطات انتظار می‌رود حتی اگر فیلترینگ تلگرام موقتی است با مسدود‌سازی واقعی با سطح امنیتی بالا مواجه باشیم چراکه حکایت اغتشاشات خیابانی و کشته شدن چند تن از هموطنان‌مان بازی موش و گربه نیست. (منبع:روزنامه جوان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">