ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کشتیبان را سیاستی دگر آمد

| شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰۵:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

عباس زند باف - همه نشانه ها در این کهن مرز و بوم بیان گر آن است که موج کوچک سازی و سرشکن کردن نهادها را پشت سر گذاشته ایم و اینک موج فربه سازی و گاهی هم ریشه کن سازی برخاسته است وانگار همانند موج لاغرسازی پیشین تاچند سالی سر ایستادن نخواهد داشت. بعید نیست که بااندکی کنکاش درگذشته ای نه چندان دور بتوان سخنانی از هواداران کنونی ادغام یافت که درست برعکس سخنان کنونی شان است. بحث داغ ادغام شوراها سبب شده است که اکنون بسیاری از هواداران ادغام از استوارتر شدن تصمیمات و حذف اضافه کاری ها دادسخن سردهند. شکی نیست که ساختارها در شکل گیری گره های سخت گشا در حوزه فناوری اطلاعات نقش اساسی دارند ولی عمده کردن ساختار تشکیلاتی نیز چیزی جز از آن سوی بام افتادن ندارد. تصحیح ساختار به خودی خود نمی تواند نگرش ها را دگرگون کند و این درحالی است که نگرش های نادرست معضل اصلی بن بست های کنونی است. تصمیم های موازی فقط در تعدد ساختارها ریشه ندارد بلکه ریشه دربی بنیه بودن کارشورایی دارد. تاوقتی که این ضعف از بین نرود از تعداد سقف ها کاستن و زیر یک سقف جمع شدن نیز دردی را دوا نمی کند و کارآیی را افزایش نمی دهد. بهترین ساختارها نیز درحضور نگرش های خود محور و مشارکت گریز کارساز نیستند.

راهکارساده این معضل که بسیاری از اعضای شوراها پرمشغله هستند و سالی یک بار هم درجلسات شوراها نمی توانند شرکت کنندکاستن از تعداد شوراها و تعداد جلسات است اما راهکار ریشه ای آن است که نباید بایک دست چند هندوانه را بلند کرد. موازی کاری و همستیزی کاری نشان گر فقدان دیدگاه کلان است و ترمیم آن هم درنهایت با تصحیح همان نگرش کلان میسر می شود.

بعید است که ادغام چنان معجون معجزه گری باشد که بتواند کندی ذاتی فرآیندهای تصمیم گیری و لختی دیوان سالاری را برطرف کند زیرا ریشه های دیگری دارند.درواقع روزمرگی ها بیشتر از هرچیز درخود انسان ها ریشه دارد نه ساختارها.نمونه ی بارز چنین دلخوشی های رویاگونه ای را می توان درسامانه ی بدون کاغذ مشاهده کرد(به قول فرنگیان پیپرلس!).بسیاری گمان می کردند که سامانه ی بدون کاغذ حلال تمام مشکلات اداری و کاغذبازی ها است ولی درعمل اوضاع بهتر که نشد درمواردی بدتر هم شد.این سامانه ی عریض و طویل به راه افتاده است ولی هنوز که هنوز است برای دادن نام کاربری و گذرواژه های اینترنتی هم ازآن استفاده نمی شود.زمانی هم گمان می رفت که آموزش مجازی معجزه می کند درحالی که فقط همان مشکلات قبلی آموزشی به حوزه مجازی انتقال یافت.واقعیت این است که چشم هاراباید شست و جور دیگر دید.تا نگرش ها دگرگون نشود مشکلات همچنان پابرجا است گیرم آن که از تعداد دفترودستک ومیزها هم اندکی کاسته شود.
منبع : دنیای مخابرات و ارتباطات

  • ۸۶/۰۶/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">