ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گمرک ایران اعلام کرد: تمامی کشفیات قاچاق سازمان یافته ثمره گمرک الکترونیک است.
با الکترونیکی شدن پروانه‌های گمرکی به طور میانگین هم اکنون روزانه ده هزار محموله از طریق نیروی انتظامی از گمرک به شکل الکترونیکی استعلام می‌شود و سامانه گمرک به طور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی پاسخ را در مدت ۲ تا ۳ دقیقه برای ماموران نیروی انتظامی ارسال می‌کند.
موضوع کشف ۲ کانتینر دوربین مدار بسته قاچاق که در اردیبهشت ماه سال گذشته اتفاق افتاد و فرد متخلف به تعداد بیشتری هم اعتراف کرد و طی روزهای اخیر رسانه‌ای شد نیز بدون تجمیع اطلاعات در سامانه جامع گمرکی و رصد و رهگیری اطلاعات توسط سامانه جامع گمرکی امکان پذیر نبود.
سامانه جامع گمرکی این امکان را برای سایر دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا فراهم نموده که حتی در صورتیکه صاحب کالایی با جعل اسناد و در حین انجام تشریفات گمرکی تخلفاتی مرتکب شود در مراحل بعدی امکان رهگیری و رصد اطلاعات و اسناد کالا فراهم و در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد.
البته گمرک ایران در تکمیل پروژه هوشمندسازی روند انجام تشریفات گمرکی آسیب شناسی نموده و طی هفته‌های اخیر با تلاشی مضاعف با هوشمند کردن فاکتور فروش و عدل بندی کالا به جای اسکن اسناد حذف امکان ویرایش بارنامه‌های الکترونیک توسط شرکت‌های حمل و نقل و ثبت منشا ارز گام‌های مهم تری در فرایند الکترونیکی نمودن فرایندهای گمرکی و هوشمندسازی اطلاعات برداشته تا با تقاطع گیری اطلاعات هر گونه مغایرت در ثبت اطلاعات و اظهار خلاف واقع به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی شود.
البته نمی‌توان نقش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در حمایت و همکاری برای به ثمر نشستن طرح‌های گمرک الکترونیک و هماهنگ کردن دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا در کشف قاچاق سازمان یافته نادیده گرفت.
قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص می‌گوید: اینکه در یک سال اخیر برخی کشفیات گمرکی و قاچاق بی سابقه بوده و کشف سازمان یافته قاچاق مطرح شده همه ناشی از افزایش کارآمدی فعالیت‌های گمرکی و سامانه جامع الکترونیکی است.
وی افزود: همچنین دسترسی دستگاههای کاشف به اطلاعات گمرکی به خوبی فراهم است.
فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز در این خصوص گفت:: امروز تعامل و همکاری خوبی بین هر دو حوزه گمرک و نیروی انتظامی درجهت برخورد با پدیده قاچاق کالا به صورت سازمان یافته به وجود آمده است.
سردار ملکی افزود: با رویکردی که آقای دکتر کرباسیان در بحث برخورد با قاچاق دارند وقابل تحسین است، امیدواریم بتوانیم گلوگاه‌هایمان را تجهیز و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.
سردار ملکی اظهارداشت: الان در بحث برخورد با قاچاق کالا موقعیت بسیار خوبی داریم که حاصل تعامل و همکاری خوب گمرک و نیروی انتظامی است.
وی اضافه کرد: پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک سامانه بسیار خوبی است و در خدمت مبارزه با قاچاق قرار گرفته است. این سامانه با توجه به اینکه در اختیار پلیس هم قرار گرفته ما الان به طور رندوم کار‌ها را انجام می‌دهیم که یک کار نو و جدید است.
رئیس آگاهی نیروی انتظامی بندرعباس نیز از تعامل و همکاری نزدیک گمرک، ناجا و مراجع قضایی در کشف محموله‌های قاچاق در این منطقه خبر داد.
سرهنگ توکلی رئیس آگاهی نیروی انتظامی بندرعباس تأکید کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک و حذف سیستم‌های کاغذی، علاوه بر افزایش تعامل بین دستگاهی برای استعلام و شناسایی محموله‌های مظنون به قاچاق، در حوزه وصول عوارض و درآمدهای گمرکی نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.
وی افزود: در حال حاضر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی بین گمرک و نیروی انتظامی و مراجع قضایی در استان هرمزگان وجود دارد.
بنابر گزارش گمرک ایران؛ سرهنگ توکلی کشفیات اخیر را به کمک سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک امکان‌پذیر خواند.
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی نیز گفت: اقداماتی که در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط گمرک انجام شده بسیار مطلوب بوده و باید تشکر ویژه‌ای از رئیس کل گمرک ایران داشته باشیم.
سرهنگ مهدی قدمی افزود: در حال حاضر شناسایی قاچاق سازمان‌یافته با استفاده از سامانه جامع گمرکی امکان‌پذیر شده است.
وی اظهارداشت: ایجاد سامانه جامع گمرکی باعث شده تا نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات راحت‌تر بتوانند با قاچاق سازمان یافته مبارزه کنند.

 

 

 در همین رابطه: ترفند جالب یک قاچاقچی برای دور زدن مأموران گمرک!

ترفند جالب یک قاچاقچی برای دور زدن گمرک با هوشیاری  مأموران گمرک لو رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صاحب کالایی در اصفهان کالایی را به وزن 51 تن با عنوان پروفیل گالوانیزه به گمرک اظهار و اعلام می‌دارد قصد دارد از محل ورود موقت این محموله را از طریق بندر شهید رجایی به امارات متحده عربی صادر کند. با انجام تشریفات اولیه اجازه حمل صادر و با هماهنگی مقرر می‌شود کنترل‌های لازم در گمرک شهید رجایی به‌عمل آید. 

با هوشیاری ماموران گمرک شهید رجایی بندرعباس و در پی تقاطع‌گیری اطلاعات به کمک سامانه‌های الکترونیکی مأموران گمرک تصمیم به بازرسی فیزیکی کالا می‌گیرند، اما عدم مراجعه نماینده صاحب کالا جهت رویت کالا و عدم همکاری با مأموران گمرک جهت رویت کالا ظن قوی قاچاق را نسبت به محموله افزایش می‌دهد.

با حضور مسئولین انبار تحویل‌گیرنده کالا کانتینرهای یادشده مورد بازرسی فیزیکی قرار گرفته و در نتیجه مشخص گردید محتویات این کانتینرها عبارت است از بلوک‌های مستطیل شکل حاصل از ضایعات و قراضه استیل و هیچ‌گونه کالایی تحت عنوان پروفیل گالوانیزه رویت نگردید، در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص گردید که صاحب کالا پس از اطلاع از تصمیم قاطع گمرک برای رویت کالا و کسب اطلاع از اینکه صادرات ضایعات استیل مشمول 80 درصد عوارض صادراتی است، علاوه بر تخلف قبلی در اظهار کالا دست به اقدام جدیدی زده و مبادرت به اخذ قبض انبار از پیمانکار انبارهای بنادر تحت عنوان سنگ صادراتی کوپ برای همان کالا و به نام صاحب کالای دیگری اقدام نموده و سپس نسبت به اظهار مجدد آن به گمرک شهیدرجایی اقدام کرده است. 

بنابراین در بررسی‌های بعدی مشخص می‌شود، صاحب کالا قصد داشته با فریب مأموران گمرک با یک تیر چند نشان بزند که با هوشیاری مأموران گمرک شهیدرجایی این ترفند ناکام ماند و تخلفات متعدد صاحب کالا محرز شد.  

نخست اینکه؛ کالای اظهار شده به گمرک پروفیل گالوانیزه و از محل پروانه ورود موقت بوده لیکن کالای رویت شده ضایعات استیل و شمول پرداخت 80 درصد عوارض صادراتی می‌باشد.

دوم اینکه؛ صاحب کالا سعی داشته با ارائه این پروانه صادراتی، پروانه ورود موقت وارد شده از گمرک بندرامام خمینی را تسویه نماید و از پرداخت حقوق دولت خودداری نماید.

سوم اینکه؛ در گمرک شهیدرجایی بندرعباس با اخذ قبض انبار خلاف واقع و اظهار کالای صادراتی مجاز به جای کالای صادراتی مشروط (مشمول عوارض قانونی) سعی در عدم پرداخت عوارضی دولت را داشته است.

لذا باتوجه به موارد یادشده مأمورین گمرک شهیدرجایی ضمن مهر و موم کردن کانیتنرهای یادشده و جلوگیری از خروج آنها از کشور اقدام به تشکیل پرونده قضایی در این رابطه نموده‌‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">