ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کشور از رشته ارتباطات بی نیاز شد!

| شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۸۴، ۰۴:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – برای پرهیز از طولانی شدن تیتر مطلب اجازه دهید تیتر را کامل کنم که کشور از رشته ارتباطات گرایش روزنامه نگاری بی نیاز شد! لطفاً به هیچ وجه چشمهایتان گرد نشود وتعجب هم نکنید چون با یک روش و فرمول جادویی تازه به کشور وارد شده ما به رشته ارتباطات گرایش روزنامه نگاری نیازی نداشته و در زمینه آموزش روزنامه نگار نیز به خودکفایی رسیده ایم.

مخلص کلام اینکه با این فرمول جادویی همه از چند وقت قبل و بی آنکه خود نیز بدانند روزنامه نگار هستند! اما داستان از چه قرار است؟ موضوع اینجاست که مدتی خیلی قبل یکی از اساتید معظم روزنامه نگاری که اتفاقاً از اساتید خود من نیز بوده و من احترام زیادی نیز برایشان قایل هستم موضوع جدیدی را در کشور مطرح فرمودند تحت عنوان Softnews یا همان چیزی که به آن نرم خبر نیز می گویند. (البته این موضوع در فرنگ از سال ها قبل باب شده بود)

به موجب این روش جدید خبر نویسی نیز همه می توانند با هر نثری که دل عزیزشان می خواهد بنویسند!

اجازه بدهید شوخی را کنار گذاشته و بگویم که نرم خبر بر خلاف آنچه در میان عموم باب شده است اصلاً مبحث ساده ای نیست و استفاده از این روش به تبحر و تجربه بالایی در کار خبر نویسی نیاز داشته و آشنایی با اصول خبر نویسی کلاسیک نیز از اهم موارد جهت ورود به این شیوه خبر نویسی محسوب می شود. خود من که ادعایی در این زمینه نداشته و ندارم.)

ولی من نمی دانم چگونه است که این روزها به هرکس که می گویی این چه خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله ای است؟ با تعجب می گوید تو نمی دانی؟ این نرم خبر است دیگر! شما چه قدر سنتی هستید! آقا بروید یک مقدار مطالب مدرن یاد بگیرید شما از دنیا عقبید!

به این ترتیب واژه نرم خبر مترادف شده با چرند خبر و هر کس که با کار روزنامه نگاری آشنا نیست و اصول خبر نویسی را نمی داند عبارت نرم خبر را گوشه دهانش می اندازد و آنوقت هرجور که عشق مبارکشان کشید خبر، گزارش ، مصاحبه و مقاله می نویسند و روزنامه نگار می شوند!

نمی دانم در این بحث نرم خبر اشکال از فرستنده بوده یا گیرنده. ولی به اعتقاد من نود درصد اشکال قطعاً‌ از گیرنده بوده است.

راستی این نرم خبر را کجا یاد می دهند که ما هم کمی به روز شویم و از غافله جهانی باز نمانیم؟! هزینش مشکلی نیست.

  • ۸۴/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">