ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کم‌توجهی سازمان توسعه تجارت به صادرات فاوا

| سه شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

جلسه ماهانه کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با ارایه گزارشی از عملکرد پاویوون ایران در نمایشگاه جیتکس و بررسی موانع صادرات شرکت‌های حوزه فاوا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه که با حضور تشکل‌های حوزه‌ فاوای کشور و نماینده سازمان توسعه تجارت برگزار شد محمدرضا طلایی رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی با اشاره به روز ملی صادرات گفت:  هر کشوری که ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهد اگر با یک برنامه‌ریزی دقیق جلو رود توان صادراتی‌اش افزایش می‌یابد که کشور چین نمونه‌ای روشن از این رویکرد است.

وی افزود: بحث صادرات غیرنفتی نیز در کشور ما از زمان شروع برگزاری روز ملی صادرات در دولت اصلاحات رشد مناسبی داشته و موانع این حوزه با همکاری تشکل‌های صادراتی حل شده و روز ملی صادرات پررنگ‌تر از قبل شده است. همچنین برای سال‌های متمادی  با همکاری بانک توسعه صادرات و سایر بانک‌ها صادرکنندگان غیرنفتی برای تامین سرمایه در گردش و رفع مشکلات و موانع و قوانین زائد همکاری‌های خوبی را با سازمان توسعه تجارت داشته‌اند و توانستیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات به وجود آمده به دلیل گرانی ارز ادامه داد: با افزایش نرخ ارز در کشور و نیز با کاهش ارزش پول ملی امکان باز کردن درهای صادرات وجود دارد و می‌توان محصولات داخلی را صادر کرد اما چند مشکل در این بین وجود دارد که مانع تحقق این امر شده است. مشکل اول بحث قوانین و مقررات خلق‌الساعه‌ای است که هر روز از سوی دولت صادر و اجرا می‌شود. مشکل دوم اما موضوع تحریم‌ها و عدم ارتباط مناسب اقتصادی کشورهای خارجی با ایران بوده که مشکلات جانبی را به وجود آورده و مانع شکل‌گیری صادرات برای کشور شده است.

طلایی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی حوزه فاوا برای صادرات اضافه کرد: در حوزه فناوری اطلاعات از ابتدا نقشه راه توسعه‌ای وجود نداشته است و هر چقدر هم از طریق اتاق بازرگانی تلاش شده با متولیان بخش دولتی ارتباط برقرار کنیم که اهمیت ویژه‌ای را به صادرات فاوا بدهند متاسفانه این امر محقق نشده است. لذا در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که عملا بخش دولتی ما اهمیت و توجه لازم را برای صادرات حوزه فاوا قائل نیست و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند از این طریق به دست آید برای کشور حاصل نمی‌شود. این در حالی است که می‌شد با انجام هماهنگی‌های لازم، حذف قوانین زائد حوزه صادرات فاوا و البته با ساماندهی وضعیت بازاریابی بین‌المللی با کمک وزارت خارجه امکان توسعه صادرات در این حوزه را به وجود آورد. به هر روی نزدیک به دو دهه است که این مشکلات در بخش فناوری اطلاعات کشور ما حل نشده است و باوجود آنکه ما از طریق کمیسیون ICT اتاق بازرگانی، بسته حمایت از توسعه صادرکنندگان فاوا را مصوب کردیم و به بخش دولتی ارایه دادیم اما این بسته در پیچ و خم دستگاه‌های دولتی گرفتار شده است. همچنین بسته حمایت از تولید که تهیه شده و می‌تواند پشتوانه صادرات باشد نیز نتوانسته از این پیچ و خم‌های دولتی عبور کند و عملا ما نتوانستیم بخش دولتی را راضی کنیم که از بخش خصوصی حوزه فاوا برای آنکه بتواند در مجامع بین‌المللی حضوری فعال داشته باشد حمایت کند.

طلایی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران متاسفانه به عنوان یک دستگاه متولی برای صادرات غیرنفتی نتوانسته بازار هدف صادراتی ایران را شناسایی کند و برنامه دقیقی را برای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی  داشته باشد. لذا پتانسیل لازم برای معرفی محصولات صادراتی به ویژه در حوزه فاوا باتوجه به افزایش هزینه‌ها در نتیجه افزایش نرخ ارز دیگر وجود ندارد و سازمان توسعه تجارت نیز گویا امکان ارایه خدمات مادی و معنوی در ان زمینه را ندارد.

  طلایی در خاتمه با اشاره به ظرفیت بالای حوزه فاوای ایران و موفقیت یکی از استارتاپ‌های ایرانی در جیتکس خواستار توجه بیشتر دولت به این حوزه شده و گفت: در نمایشگاه جیتکس امسال یکی از استارتاپ‌های ایرانی به مرحله نیمه‌نهایی رفت و در بین 800 استارتاپ شرکت کننده در مسابقه، این استارتاپ‌ توانست به جمع 40 استارتاپ برتر رفته و به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کند که گویای توان بالقوه بالای فاوا در کشور است.

  • ۹۷/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">