ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گردش مالی وزارت ICT کمتر از ایران خودرو است

| سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۸۵، ۰۵:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات،گفت:بدون توجه به فناوری اطلاعات، دستیابی به توسعه صادرات، رشد مناسب اقتصادی و صنایع نوین دشوار است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا ، "محمد سلیمانی" روز سه‌شنبه در همایش بانکداری الکترونیک که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، افزود: علاوه‌بر نقش اساسی و عمیق فناوری اطلاعات در زندگی انسانها، عملکرد سازمانها و تغییر نگرش افراد و تحول در فرهنگ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، این بخش سهم زیادی در رشد مطلوب اقتصادی کشورها دارد.

وی با بیان آنکه تعمیق و گسترش فناوری اطلاعات کار ساده‌ای نیست، برقراری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را عاملی در توسعه این بخش در کشور دانست.

سلیمانی گفت: با وجود اینکه پدیده‌های کسب و کار به اندازه طول عمر بشر سابقه دارند،می‌توان با توسعه بانکداری الکترونیکی و فناوری اطلاعات، توان کشور را در این بخش تا وضعیت مطلوب ارتقا داد.

وی با بیان آنکه دولت در بسیاری از بخشها کارهای زیربنایی زیادی انجام داده است ، اما هنوز نتوانسته در بخش دسترسی آن بخشها توسعه ایجاد کند، افزود: تاکنون ‪ ۷۳‬هزار کیلومتر فیبرنوری با سرمایه‌گذاری به میزان ‪۷۰۰‬ میلیارد تومان در کشور صورت گرفته است ، اما هنوز نتوانسته‌ایم در دسترسی مردم به این امکانات تحول ایجاد کنیم.

سلیمانی با اشاره به ترافیک سنجی که این وزارتخانه در این بخش انجام داده است ،افزود: عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا متذکر شد نباید این میزان سرمایه‌گذاری تنها مورد استفاده بخش خبر قرار گیرد ، بلکه باید در سایر بخشهای اقتصادی، فرهنگی و آموزشی هم تحول ایجاد کند.

وی در این همایش یکروزه، گفت: برای استفاده بهینه از سرمایه گذاریهای انجام شده ، راهی جز تشکیل نشستهای دو و چند جانبه و دست به دست هم دادن دستگاهها نداریم،ضمن آنکه کنار گذاشتن بخشی‌نگری توسط دستگاههانیز می‌تواند در حل مشکلات موجود نقش موثری ایفا کند.

سلیمانی تصریح کرد، نمی‌توان در بخش فناوری اطلاعات کشور حرف اول را زد، اما در بخش بانکداری سنتی عمل کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص افزایش همکاریها میان دستگاههای مختلف از آغاز همکاری توسط وزارتخانه‌های دارایی و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: اگر می‌خواهیم بخش مخابرات را توسعه دهیم و درآمد برای خود ایجاد کنیم، باید بانکداری و اقتصاد دیجیتالی را در کشور شاهد باشیم .

وی با بیان آنکه در برخی پارامترها در مقایسه با بعضی کشورها، هنوز عقب هستیم، گفت: برای رسیدن به چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله به کار دسته‌جمعی ، تلاش روز - افزون و همکاری همه دستگاهها با یکدیگر نیاز داریم .

سلیمانی توجه به بحث رقابت را بین کشورها در این بخش مهم دانست و گفت : کشورهای دنیا در این عرصه پیش می‌روند، بنابراین ما نیز باید تحقیقات و پژوهش در این بخش را افزایش دهیم تا بتوانیم فاصله خود را با آنها به کمترین میزان برسانیم.

وزیر ارتباطات گفت: سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات از جمله تلفن ، تلفن همراه و غیره زودبازده است و سرمایه مورد نظر حداکثر در مدت چهار سال قابل برگشت است، از این رو تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش زیاد است.

وی گفت: هرچند بسیاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از لحاظ گردش مالی بعد از وزارت نفت می‌دانند، اما گردش مالی این وزارتخانه حتی از شرکت ایران خودرو کمتر است،درحالی که این وزارتخانه ‪ ۱۲۰‬هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است.

وی متذکر شد: علاوه بر شغلهای غیرمستقیم ایجاد شده توسط این وزارتخانه و زیر مجموعه‌های آن، این وزارتخانه از لحاظ بهره‌وری و درآمدزایی بعد از نفت قرار داد.

سلیمانی اظهار داشت: هر چند ایران در مقایسه با برخی کشورها در بخش تامین زیرساختها جلوتر از آنها قرار دارد، اما در بهره‌برداری و دسترسی عقب هستیم که باید برای آن اقدامهای لازم صورت گیرد.

وی با بیان آنکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران پایین ، اما سرعت آن بالا است، گفت: اینترنت سال گذشته هفت میلیون مشترک داشت ، اما برنامه داریم که تا پایان امسال این رقم به ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۲‬میلیون مشترک ارتقا یابد که باید در سالهای آینده تعداد مشترکان اینترنت رابه ‪ ۴۰‬تا‪ ۵۰‬میلیون مشترک افزایش داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: تمام زیرساختهای مخابراتی کشور آماده است و دولت تلاش می‌کند ضریب نفوذ در بخشهای مختلف را ارتقا بخشد، هرچند که کار کردن در این بخش علاوه‌بر آینده نگری و برنامه‌ریزی به هماهنگی و همدلی و کار کردن نیاز دارد.

وی تعداد دارندگان تلفن همراه در کشور را در سال گذشته کمتر از شش میلیون نفر عنوان و اظهار امیدواری کرد: با رشد خوبی که در این بخش وجود دارد ، بتوان به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چهارم در این بخش دست یافت.

سلیمانی با بیان آنکه پاسخگویی به تقاضاها برای تلفن ثابت در بیشتر شهرهای کشور بین ‪ ۴‬تا ‪ ۸‬ماه زمان می‌برد، گفت: اکنون در ‪ ۱۷‬استان کشور و در اکثر شهرهای ایران واگذاری تلفن ثابت به روز شده است، ضمن آنکه مشکل هشت استان دیگر در واگذاری تا پایان سال مرتفع خواهد شد، اما پنج استان باقیمانده زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

سلیمانی مشکل اساسی کشور در این بخش را نداشتن طراحی شبکه، عنوان کرد و افزود: اگر ‪ ۱۸‬هزار بانک فعال در کشور از امکانات مخابراتی برای فعالیت -های بانکی خود استفاده کنند ، علاوه بر افزایش حجم ترافیک، اقتصاد کشور نیز رونق خواهد گرفت.

وی برضرورت توجه دستگاهها و وزارتخانه‌های مختلف به امر پژوهش و تحقیقات تاکید کرد و گفت: دستگاههایی که نسبت به واردات فناوری اقدام می‌کنند تا زمانی که آن را به دانشگاهها منتقل نکنند ، قادر به ایجاد رشد و استفاده بیشتر نخواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: برای توسعه فناوری در کشور و تحول در بانکداری الکترونیکی و اقتصاد دیجیتالی باید سهم خود را در تامین بودجه‌های تحقیقاتی و توسعه افزایش دهیم.

وی با بیان آنکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معادل ‪ ۲‬درصد تمام درآمدهای خود را صرف تحقیقات می‌کند، از شبکه بانکی نیز خواست بخشی از گردش مالی و منابع پولی در اختیار خود را به امر پژوهش و تحقیقات اختصاص دهند.

وزیر ارتباطات با تاکید براینکه برای بانکداری الکترونیک،صنایع، مدیریت و دیگر بخشهای مرتبط با ارتباطات باید شبکه‌های لازم ایجاد شود، خواستار توجه به امر فرهنگ‌سازی در این بخش شد.

سلیمانی در پایان با بیان آنکه یکی از مشکلات مخابرات وصول مطالبات است ،تصریح کرد،با توسعه بانکداری الکترونیکی می‌توان دریافت مطالبات را تسریع کرد و زمان اجرای پروژه‌ها را ‪ ۱۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد کاهش داد.

  • ۸۵/۰۸/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">