ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گره کور سرعت اینترنت باز می‌شود؟

| دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۲۹ ق.ظ | ۱ نظر

زهرا میرخانی - سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور هفته گذشته طبق آماری ضریب نفوذ اینترنت در ایران را 82 درصد اعلام کرد. این آمار گواه آن است که شیب استفاده از اینترنت در کشور ما به سرعت در حال افزایش است.

گفته می‌شود بیشترین اتصالات کاربران ایرانی مربوط به اینترنت‌موبایل است که گمان می‌رود بخش اعظمی از این گروه همان کاربران بالقوه اینترنت ثابت باشند که از طریق موبایل هم به اینترنت وصل می‌شوند.

به هرجهت آمارها نشان از افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور دارند و می‌توان گفت در قسمت کمیت ماجرا پیشرفت داشته‌ایم اما در سوی دیگر یعنی کیفیت، اوضاع همچنان خیلی مطلوب نیست. به‌طوری‌که ظرف همین هفته‌های اخیر شاهد اختلال‌های زیادی بوده‌ایم به نحوی که شخص وزیر ارتباطات از کاربران اینترنت بابت اختلال‌های ماه اخیر عذرخواهی کرد. وزیر ارتباطات البته وعده بسیار مهمی داده است که به زودی سرعت پهنای باند اینترنت کشور از دو هزار گیگابایت بر ثانیه به چهار هزار گیگابایت در ثانیه افزایش می‌یابد که اگر این اتفاق بیفتد عملا کاربران اینترنت نباید دیگر گله‌ای از وضع موجود داشته باشند. آنطور که وزیر ارتباطات گفته، در دولت اخیر به اندازه تمام دولت‌های قبل برای افزایش سرعت اینترنت تلاش شده است به نحوی که گفته می‌شود در حوزه پهنای باند داخلی 400 درصد رشد داشته‌ایم اما به واقع آیا اثرات این رشد فزاینده از طرف کاربران احساس می‌شود؟

آیا وقت آن نرسیده اشتراک پهنای باند را که گفته می‌شود یک به هشت و حتی در برخی مواقع یک به 25 است، را برداریم؟ یا حداقل به گزینه شیرینگ یک به چهار فکر کنیم؟ اشتراک پهنای باند در بیشتر کشورهای دنیا مرسوم نیست و زمانی به دلیل مشکل شدید پهنای باند در کشور ما این اشتراک صورت گرفته است. حال که ظاهرا بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌آید!

در شرایطی که زیرساخت کشور مشکل پهنای باند ندارد و سکاندار وزارتخانه به روشنی اعلام می‌کند که سرعت پهنای باند دوبرابر می‌شود و رشد 4 برابری داشته‌ایم پس مشکل سرعت کم اینترنت کجاست؟ آیا گره کور کندی اینترنت در دست شرکت‌های اینترنتی است یا دولت؟ در بسیاری از موارد هم تمام گناه بر گردن شاهراه‌های ارتباطی بین‌المللی و اختلال‌های این مسیرها انداخته می‌شود. به هر حال این توپ سرگردان از زمینی به زمین دیگر پاس داده می‌شود و مطابق معمول این سرکاربران است که بی‌کلاه می‌ماند! به هر حال حالا که مشکل فنی از نظر سرعت اینترنت نداریم، انتظار رفع موانع قانونی برای ارتقای کیفیت اینترنت، نابجا نیست. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">