ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گره IT باز هم باز نشد؟!

| دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۸۶، ۰۷:۱۸ ب.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی – با طرح بحث ادغام شوراها از سوی دولت اگرچه برخی نگران مشکلات ناشی از نحوه واگذاری راهبری حوزه فناوری اطلاعات به نهاد و فرد اصلح در این حوزه بودند، لیکن به نظر می رسد تمام تلاش های دولت حتی در صورت رفع موانع قانونی و مورد نظر شورای نگهبان و مجلس به نتیجه مطلوب نرسد.

در بدبینانه ترین حالت حتی اگر بپذیریم ادغام شوراهای موازی در این حوزه اصلا شکل اجرایی به خود نگیرد، این تصور که حداقل دولت می توانست بدون ادغام هم نوعی هماهنگی و یکپارچگی درون دولتی برای خود فراهم کند، چندان دور از ذهن نبود.

اما ظاهرا برخی از شوراها خود را فرادولتی دانسته و در حالیکه شخص رییس جمهور طبق نص صریح قانون ریاست این شوراها را بر عهده دارد، ساز خود را می زنند.

به این ترتیب، با نوعی دولت در دولت در حوزه فناوری اطلاعات مواجه شده ایم که اگرچه بی هیچ شک و شبهه ای، این مصوبات دولت است که دارای ضمانت اجرایی بوده و شکل عملیاتی به خود می گیرد، لیکن اتلاف منابع در شوراهای موازی فرادولتی همچنان باقی خواهد ماند.

بی شک همه فعالان حوزه فناوری اطلاعات در نحوه برخورد دولتمردان و مجموعه نظام با این مقوله دغدغه و حساسیت های به جای خود را دارند، که قطعا همه نیز از سر دلسوزی است، اما اگر بنا باشد که هر کس به زعم خود راه خود را پیش برود که این را هم نمی توان چندان به حساب مصالح عمومی و ملی کشور گذاشت.

بی شک پذیرش و گرد منافع ملی آمدن با پذیرش نقص های احتمالی و درصدی از خطاها بهتر از حرکت به شکل شخصی، گروهی و یا نشات گرفته از ملاحظات حزبی و سیاسی است.

به هر تقدیر ظاهرا نوشتن از موازی کاری در حوزه فناوری اطلاعات پایانی ندارد و شاید به این ترتیب باید بخشی با عنوان "موازی کاری" در روزنامه ها و سایت های مرتبط با آی تی نیز باز کنیم تا به این مقوله نیز به شکلی دایمی پرداخته شود.

طی روزهای آتی با شفافیت بیشتری به مسایل پیرامون انشقاق جدید در حوزه فناوری اطلاعات خواهم پرداخت. اگرچه هدف من نیز همچون سایر روزنامه نگاران تعمیق این شکاف نیست بلکه تمام تلاش ها برای بازگرداندن همه آنهایی که مسیرهای انفرادی را در پیش گرفته اند بر سر یک میز است.

  • ۸۶/۱۲/۱۳

نظرات  (۱)

اگر این نهادهای موازی وجود دارند پس وجود شرکت فناوری اطلاعات به چه معناست؟!. بهتر است ترتیبی اتخاذ شود تا تمامی شورا ها به نحوی وابسته به شرکت فناوری اطلاعات شوند و شرکت فناوری اطلاعات با بهره گیری از منابع این شورا ها متولی راهبری فناوری اطلاعات درکشور شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">