ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وجود اختلال در شبکه‌ی تلفنی همراه بحث تازه‌ای نیست و بارها به موضوعی برای رسانه‌های جمعی و استفاده کنندگان این وسیله تبدیل شده است اما طبق اظهارات مشترکان، این شبکه طی هفته‌ی گذشته با مشکلات گسترده‌ای مواجه شد؛ «در دسترس نبودن مشترک مورد نظر»، «قطع شدن‌های مکرر» و «عدم آنتن دهی» مواردی است که مشترکان در روزهای آتی بیش از گذشته با آن رو به رو شده‌اند.

به گزارش (ایسنا)، اختلال در شبکه‌ی تلفن همراه مقوله‌ای است که از ابتدای ورود این شبکه به کشور وجود داشته که با توجه به زیاد نبودن مشترکان در شبکه‌، چندان به چشم نمی‌آمد، اما با افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از این وسیله حجم انتقاد‌ها نیز فزونی یافت.

به دنبال پی‌گیری‌های ایسنا، در مورد علت اصلی بروز اختلالات در دو هفته‌ی گذشته که معمولا به علت توسعه‌ی شبکه و طبیعی قلمداد می‌شود، «عباسعلی ابوالفضلی» مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل ‌شرکت ارتباطات سیار در این زمینه اظهار داشت: «تاکنون گزارشی از بروز اختلالات گسترده در شبکه‌ی تلفن همراه به شرکت ارتباطات سیار ارایه نشده است.

وی با بیان این که این اختلالات بعضا سطحی و منطقه‌ای هستند، تصریح کرد: اختلالات شبکه در مناطق مختلف در صورت اطلاع دادن به شرکت ارتباطات سیار پیگیری و رفع خواهد شد.»

بنا بر این گزارش، سطحی و منطقه‌یی بودن اختلالات هم نکته‌ی قابل توجهی است زیرا برخی از مناطق، به ویژه در شهر تهران، همواره و یا به طور مقطعی با مشکل ارتباطی در شبکه مواجه هستند، در حالی که مناطقی دیگر برای ارتباطات مشکل ندارند.

شاید بخشی از اختلالات شبکه در حال حاضر با توجه به وجود بیش از هفت میلیون و 100 هزار مشترک تلفن همراه کشور، بنابر اظهارات مسوولان اجتناب ناپذیر باشد، زیرا گسترش شبکه همزمان با واگذاری تلفن همراه، به بروز مشکلات منجر می‌شود و شاید ثبت نام غیرقابل پیش‌بینی پنج میلیون و 600 هزار متقاضی در حالی که توانایی پاسخگویی به چنین حجمی از مشترکان وجود نداشت، به عنوان یکی از دلایل بروز اختلالات تلقی شود.

دکتر«طاهری» استاد مخابرات دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تایید بروز اختلالات شبکه‌ی تلفن همراه در چند روز اخیر، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،اظهار داشت: «علاوه بر وجود مشکلات و اختلالاتی مانند قطع شدن ارتباط‌ها در برخی از بزرگراه‌ها که پیش از این هم وجود داشته و علاوه بر بروز اختلال در نقاطی که اصلا امکان تماس با تلفن‌همراه در آن جا وجود نداشته است، طی چند روز گذشته در نقاطی نیز که قبلا مشکل ارتباطی نداشتم، با چندین بار قطع شدن مکالمه مواجه شدم.

وی ادامه داد: عمده‌ترین مشکل شبکه به افزایش ترافیک در اثر بیشتر شدن تعداد مشترکان و به این نکته بر می‌گردد که امکانات شبکه متناسب با توسعه‌ی آن افزایش نیافته است.

وی،تصریح کرد:گاها ورود و نصب تجهیزات جدید هم به بروز اختلال در شبکه می‌انجامد، در نتیجه پیدایش مشکلات در شبکه تا زمان نصب تدریجی تجهیزات به ویژه درنقاطی که قبلا مشکل ارتباطی وجود نداشته، طبیعی است.

استفاده از شبکه‌ای با کیفیت، حق مسلم مشترکان است، هرچند اعتراض‌هایی درگذشته و امروز به این موضوع صورت گرفته اما این اعتراض‌ها هیچ گاه باعث رفع اساسی مشکلات ارتباطی شبکه‌ی تلفن همراه نشده است.

اختلالات بیش از حد در شبکه دیگر پذیرفتنی نیست، در همین رابطه رییس پژوهشکده‌ی مخابرات نظری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا علت اساسی بروز اختلالات در شبکه‌ی تلفن همراه را واگذاری‌های اضافه با وجود توسعه‌ی کند می‌داند.

دکتر «مروستی» با تشبیه کانال‌های ارتباطی شبکه‌ی تلفن همراه کشور به بزرگراه‌ها و خیابان‌ها در سطح شهر و با بیان این که مشکل ترافیک در شبکه‌ی تلفن همراه همانند مشکل ترافیک خیابان‌ها است، اظهار داشت: تا زمانی که این بزرگراه به تناسب تعداد استفاده کنندگان توسعه نیابد مشکلات رفع نخواهد شد.

وی در ارزیابی خود از وضعیت شبکه‌ی تلفن همراه گفت: در طول روز در یک منطقه مانند دانشگاه، با وجود نیاز چند هزار مشترک، شبکه تنها ظرفیت تماس 200 نفر را در زمان پیک کاری داراست.

وی معتقد است: بعضا مکان‌یابی آنتن‌ها بدون مطالعه صورت می‌گیرد، به طوری که در یک منطقه باوجود نصب آنتن، با مشکل و اختلال در تماس مواجه هستیم.

به نظر این استاد مخابرات انجام مطالعات کارشناسی و دقیق بدون عجله و عدم ثبت‌نام‌های جدید و قول دادن به مردم و توسعه‌ی متناسب شبکه می‌تواند به عنوان راه‌کاری برای رفع مشکلات شبکه مطرح شود.

اما اختلالات شبکه در حالی است که طبق اظهارات مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار، روزانه در شهر تهران، حدود ‌12 تیم متخصص، وضعیت و کیفیت شبکه‌ی تلفن همراه را در بزرگراه‌ها، خیابان‌های اصلی و مناطق مختلف، بصورت عملی، با دستگاه‌های مخصوص، تست و اندازه‌گیری کرده و نسبت به رفع مسائل و مشکلات آن، اقدام می‌کنند.

به اعتقاد مهندس «رسول سراییان»، توسعه‌ی سریع شبکه شاید مسائلی به همراه داشته باشد اما علی‌رغم همه‌ی توسعه‌ها روند بهبود کیفیت شبکه مناسب است.

وی همچنین تصریح کرده بود:پس از واگذاری‌های مردادماه، پیک واگذاری‌ها در شهریور پایین می‌آید و پس از دی‌ماه نیز فرصت بیشتری برای شرکت‌های GC یا پیمانکاران عمومی شبکه وجود دارد تا نسبت به توسعه‌ و بهبود شبکه اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر «معتمدی» وزیر سابق ارتباطات نیز در ماه‌های پایانی وزارت خود بارها در رابطه با وضعیت و اختلالات شبکه‌ی تلفن همراه از سوی خبرنگاران مورد سوال قرارگرفت و هر بار نیز با وعده‌هایی مبنی بر بهبود کیفیت در ماه‌های آینده پاسخ داد.

اکنون با توجه به آغاز به کاردولت جدید، شاید قضاوت در مورد عملکرد وزیر ارتباطات در رابطه با بهبود وضعیت و کیفیت تلفن همراه، زود باشد اما این سوال وجود دارد که با توجه به مشکلات فراوان در این شبکه وزیر جدید چگونه به این مشکلات پایان خواهد داد؟

  • ۸۴/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">