ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان ملل با اشاره به پیشرفت های خوب ایران در زمینه توسعه دولت الکترونیک اعلام کرد، این کشور از این نظر در رتبه 108 جهانی و رتبه 9 منطقه ای قرار گرفته است.

به گزارش فارس، اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در گزارشی موسوم به «بررسی دولت الکترونیک» اعلام کرد ایران در طی سه سال گذشته پیشرفت خوب در زمینه فراهم آوردن امکان ظهور دولت الکترونیک داشته است.

در حالی که شاخص آمادگی دولت الکترونیک ایران در سال 2005 ،3813 اعلام شده بود این رقم با افزایش خوب در سال 2008 به 4067 رسیده است.

شاخص آمادگی دولت الکترونیک که میزان آمادگی هر کشور برای انجام امور اجرایی و اداری از طریق اینترنت و شبکه های الکترونیکی را نشان می دهد بر پایه فاکتورهایی از جمله میزان دسترسی به اینترنت و رایانه های شخصی، میزان دسترسی به تلفن ثابت و همراه و میزان توسعه انسانی تعیین می شود.

بر اساس این گزارش به رغم پیشرفت ایران در زمینه توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک طی سه سال گذشته سرعت حرکت این کشور در این زمینه کندتر از متوسط جهانی بوده است در نتیجه رتبه جهانی ایران از این نظر کاهش یافته است.در حالی که در سال 2005 ایران رتبه 98 جهان از نظر شاخص آمادگی دولت الکترونیک را داشت در سال 2008 تا رتبه 108 پایین آمده است و در میان 182 کشور جهان رتبه 108 را از نظر آمادگی برای دولت الکترونیک کسب کرده است.

در میان 12 کشور خاورمیانه نیز از این جهت ایران در رتبه 9 قرار گرفته است.امارات در این منطقه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب کشورهای بحرین،اردن، قطر، کویت، عربستان، لبنان، عمان،ایران، سوریه، عراق و یمن قرار گرفته اند.

در سطح جهان نیز سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ به ترتیب در رتبه های اول تا سوم جای گرفته اند. شاخص آمادگی دولت الکترونیک در این کشور های به ترتیب 9157، 9134 و 8921 اعلام شده است. کشور چاد نیز با شاخص 1047 در آخرین مرتبه از این نظر قرار داده شده است.

  • ۸۶/۱۲/۰۵

نظرات  (۱)

با تشکر فراوان از اطلاع رسانی و گزارش های سودمند سایتتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">