ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوگل به کمک روسیه برای فیلتر تلگرام رفت؟

| شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که برخی اپلیکیشن‌ها از جمله سیگنال و تلگرام برای دور زدن فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال شده به روش Domain Fronting روی آورده بودند، گوگل با به‌روزرسانی سرویس App Engine خود،‌ کار را برای این اپلیکیشن‌ها سخت کرده است.

شرکت گوگل به تازگی سرویس App Engine خود را به‌روزرسانی کرده و به این ترتیب، امکان استفاده‌ی اپلیکیشن‌ها از قابلیت Domain Fronting را برای دور زدن فیلترینگ از بین برده است. تا پیش از این، برخی اپلیکیشن‌ها مانند پیام رسان سیگنال (Signal) برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده در برخی کشورها از شبکه گسترده گوگل با استفاده از روش Domain Fronting استفاده می‌کردند، اما پس از به‌روزرسانی جدید گوگل، دیگر هدایت ترافیک اپلیکیشن‌ها از این طریق امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش گجت نیوز کمپانی گوگل در رابطه با علت اتخاذ این تصمیم، فشارهای خارجی را تلویحا رد کرده و اعلام کرد حذف این قابلیت جزو برنامه‌های بلند مدت این شرکت برای به‌روزرسانی سرویس‌های ابری بوده و اصولا قابلیت Domain Fronting هیچ وقت جزو قابلیت‌های سرویس‌های گوگل نبوده است.

به بیان دیگر، قابلیت Domain Fronting از خواص جانبی سیستم نرم افزاری خدمات ابری گوگل بوده و این شرکت هیچ‌گاه قصد ارائه‌ی چنین سرویسی برای هدایت غیر مستقیم ترافیک اپلیکیشن‌ها را نداشته است و در آینده نیز برنامه‌ای برای در دسترس قرار دادن آن نخواهد داشت.

 

چگونگی دور زدن فیلترینگ با Domain Fronting

Domain Fronting به سرویس‌های اینترنتی اجازه می‌داد تا از سرورهای گوگل به عنوان یک پراکسی (Proxy) استفاده کنند و به این شکل، ترافیک آن‌ها جزو شبکه گوگل و تحت دامنه‌ی Google.com محسوب می‌شد. تاکنون اپلیکیشن‌های مختلفی از این قابلیت برای دور زدن فیلترینگ در کشورهای مختلف استفاده می‌کردند که از جمله آن‌های می‌توان به پیام رسان سیگنال، تلگرام، سرویس GreatFire.org و Psiphon اشاره کرد. همچنین برخی هکرها در یکی دو سال اخیر از این قابلیت برای پنهان‌سازی رد پای خود در حملات سایبری استفاده کرده‌اند.

ویژگی Domain Fronting، بیش از دو سال است که در دسترس قرار گرفته و به نظر می‌رسد اقدامات اخیر برخی دولت‌ها از جمله دولت روسیه برای مسدود کردن آی پی‌های گوگل و سایر سرویس‌دهندگان بزرگ خدمات ابری که به منظور فیلترینگ برخی اپلیکیشن‌ها مانند تلگرام انجام می‌شد، باعث شده تا گوگل تصمیم به حذف این قابلیت بگیرد.

  • ۹۷/۰۲/۰۱

تلگرام

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">