ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوگل چگونه امنیت کاربران را تهدید می‌کند

| دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان تا کنون بارها از سوی نهادهای امنیتی در کشورهای مختلف به سوء استفاده از اطلاعات کاربران متهم شده است.
گوگل چگونه امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد؟
به گزارش جهان نیوز، موتور جستجوی گوگل در جهان امروز نقش بزرگی را ایفا می‌کند و احتمالا حالا دیگر هیچ انسانی روی کره زمین نیست که اسم گوگل را نشنیده  و اطلاعاتی خاص را از طریق آن جستجو نکرده باشد. این نام بزرگ دنیای فناوری با بهره‌گیری از پایگاه‌های عظیم داده، حجم زیادی از اطلاعات را تنها در چند ثانیه نمایش می‌دهد.

گوگل به همان اندازه که جذاب و کاربردی به نظر می‌رسد تهدیدی جدی برای حریم خصوصی میلیون‌ها و یا شاید میلیاردها کاربر در سراسر دنیا است. گوگل بارها از سوی موسسه‌های امنیتی به سوء استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران و فروش این داده‌ها متهم شده و در مواردی نیز مجبور به پرداخت جریمه‌‌های سنگینی شده است. در ادامه این گزارش می‌خواهیم نوع و کیفیت ارتباط کاربران با گوگل و عوامل تهدید کننده این موتور جستجو را بررسی کنیم:

 

گوگل و جمع‌آوری اطلاعات
قطعا تا کنون تجربه این را داشته‌اید که وقتی واژه یا جمله‌ای را در گوگل جستجو می‌کنید در کسری از ثانیه هزاران سایت و لینک برای شما نمایش داده می‌شود.
عملکرد گوگل برای یافتن و نمایش اطلاعات مختلف تا حدی قابل توجه و مطلوب است که تعدادی از کارشناسان این موتور جستجو را سازمان اطلاعاتی جهان نامیده‌اند. اما واقعیت جمع‌آوری این حجم از داده‌ها چیست؟

به زبان ساده گوگل برای دسترسی به پایگاه‌های ذخیره سازی از الگوریتم‌ها و فرایندهای مخصوصی استفاده می‌کند. به عنوان مثال با جستجوی کلمه سیب در گوگل هم تصاویر و هم میلیون‌ها سایت که این کلمه در قسمتی از آن‌ها نوشته شده است نمایش داده می‌شوند. بسیاری از این سایت‌ها خصوصی هستند و تنها اعضای مشخصی مجاز به دیدن اطلاعات موجود در آن‌ها هستند ولی گوگل به چنین موضوع بی‌توجه بوده و سایت مورد نظر را در فضای عمومی وب نمایش می‌دهد.

در واقع سرورهای گوگل روزانه میلیاردها داده‌ای را که کاربران در فضای اینترنت منتشر می‌کنند بررسی کرده و از آن‌ها برای ارائه سرویس‌های مختلف خود استفاده می‌کند. به گواه آمار و اسناد منتشر شده از سازمان‌های امنیتی عملکرد جاسوسانه گوگل از زمانی که این موتور جستجو به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده به شدت افزایش یافته و تقریبا همه اطلاعات موجود در وب به وسیله سرورهای گوگل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند.برای مشاهده مطالعات انجام شده در این خصوص می‌توانید به آدرس رو به رو مراجعه کنید. (https://www.quora.com/Does-Google-spy-on-people)

 

سرقت اطلاعاتی از کاربران با ارائه خدمات متنوع
گوگل هر روز سرویس‌ها و خدمات جدیدی را به کاربران معرفی می‌کند. از جمله سرویس‌های گوگل می‌توان به سیستم عامل اندروید، سرویس پست الکترونیکی جیمیل، سرویس G Suite، مرورگر کروم و ده‌ها سرویس دیگر اشاره کرد. این سرویس‌ها اگرچه نیازهای کاربران فضای مجازی و دستگاه‌های مختلف الکترونیکی را برطرف می‌سازند ولی سیاست گذاران گوگل در پشت پرده اهداف محرمانه‌ای را دنبال می‌کنند. اگر لحظه‌ای به اطراف خود نگاه کنیم شاید دیگر دستگاهی را نیابیم که با گوگل در ارتباط نباشد به نظر می‌رسد این روزها گوگل تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها را کنترل و در حال هدایت به سمت مقاصد مورد نظر خود است.

 

ثبت اطلاعات هویتی و مشخصات مکانی کاربران
بر اساس گزارشی که در وب سایت‌های معتبر دی ورج، نیوز و فوربس منتشر شده است گوگل حتی در صورت خاموش بودن موقعیت‌یاب و اینترنت سیم کارت تلفن همراه اطلاعات هویتی و موقعیت مکانی کاربران را ثبت و برای اهداف گوناگون از آن استفاده می‌کند. یعنی سرویس‌های این شرکت در خاک آمریکا هر لحظه و در هر مکان از طریق ارتباطات ماهواره‌ای از موقعیت جغرافیایی هر کاربر در دنیا آگاهی دارند.

زمانی که کاربر تنها یکبار GPS تلفن همراه، تبلت و هر دستگاه الکترونیکی را شروع کند به سرعت ماهواره‌های در حال گردش در مدار زمین داده‌های لازم و دستورهای شناسایی را از ابررایانه‌های گوگل دریافت کرده و همه اطلاعات را ذخیره‌سازی می‌کنند. از همین رو فرایند ردیابی زمانی که کاربر موقعیت‌یاب خود را خاموش کند نیز همچنان ادامه می‌یابد. 

موضوع جاسوسی و رصد اطلاعاتی کاربران دستگاه‌های مختلف رایانه‌ای به همین جا ختم نمی‌شود. گوگل علاوه بر اینکه موقعیت جغرافیایی ترددها روزانه کاربران را ثبت می‌کند آی‌پی یا همان آدرس رایانه‌ای میلیون‌ها کاربر فضای مجازی را شناسایی  کرده و آن‌ها را برای ثبت و ذخیره‌سازی به سرورهای تحت کنترل سازندگان این موتور جستجو ارسال می‌کند. پیچیدگی و دقت عمل گوگل تا حدی است که اگر کاربران با آی‌پی‌های جعلی نیز به اینترنت وارد شوند مشخصات آدرس اتصال با نوع فعالیت‌های در حال انجام یا انجام شده  تطبیق داده می‌شوند و در نهایت هویت کاربر برای سردمداران قدرت مشخص می‌شود. 

با طرح این صحبت‌ها احتمالا اکنون این سوال مطرح شده است که با وجود چنین ابزار قدرتمندی در اختیار کشورهای صاحب نفوذ و کنترل کننده گوگل به خصوص آمریکا چرا از این ابزار برای تحقق اهداف استفاده نمی‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم آمریکا و کشورهایی که ادعا تسلط بر جهان را دارند به روشنی در حال رصد اطلاعاتی کاربران در مناطق مختلف کره زمین هستند و به تدریج شرایطی را پیش آورده‌اند که به غیر از گوگل هیچ منبع اطلاعاتی دقیق و پرسرعتی در وب وجود نداشته باشد.

البته گفتی است کشورهای که از لحاظ سیاست‌گذاری فرهنگی و اقتصادی هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند غالبا راه‌‌های ایمنی را برای شبکه‌ اینترنت خود در نظر گرفته و شرایط استفاده از آن را برای کاربران فراهم می‌سازند. هم اکنون کشورهایی مانند چین و روسیه از شبکه ملی اطلاعات داخلی استفاده کرده و سپرهای محافظتی متعددی را در مقابل نفوذ آمریکایی‌ها به کار می‌گیرند.

 

فشار کشورهای اروپایی بر گوگل
تعدادی از کشورهای اروپایی سال‌ها است که از لحاظ محتوای مورد ارائه و نوع خدمات گوگل با این موتور جستجو اختلاف دارند و حتی بارها پرونده‌های متعددی برای جاسوسی گوگل و ضریب امنیتی پایین کاربران در فضاهای تحت نفوذ آن را در دادگاه‌های مختلف مطرح کرده‌اند. تعدادی از اتهام‌های مطرح شده علیه گوگل در دادگاه‌های اروپا مورد تایید مجامع قضایی بین‌المللی قرار گرفته و جریمه‌های سنگینی برای این شرکت تعیین شده است. در یکی از آخرین پرونده‌های گوگل دادگاهی در فرانسه این شرکت را به دلیل عدم شفاف سازی و رعایت نکردن حقوق کاربران ۵۶ میلیون یورو جریمه کرده است. 

سیاست‌مداران آمریکایی با فشار به گوگل به شدت در تلاش هستند به فضاهای خصوصی زندگی مردم در کشورهای مختلف نفوذ کرده و به جای رویارویی نظامی و مستقیم از دریچه رایانه و تلفن همراه قدرت مجازی خود را نشان دهند. قطعا در آینده گوگل خدمات بیشتری را معرفی و سرویس‌های کنونی را ارتقا می‌دهد لذا اگر در کشور بستری آماده رقابت با گوگل یا ارائه خدمات مشابه به کاربران وجود نداشته باشد مردم ناگزیر به استفاده از ابزارهای تحت کنترل بیگانگان خواهند بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">