ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یعنی چه به ملت میگویید فعلا گوشی نخرید!

| جمعه, ۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

محمد سلیمانی نوشت: نباید با اجرای طرح رجیستری قیمت گوشی تلفن همراه به یکباره گران شود و بعد به مردم بگوییم که فعلاً گوشی نخرید تا قیمت پایین بیاید.
طرح رجیستری طرح لازمی بود که باید خیلی وقت پیش اجرا می‌شد، اما مشکلاتی بر سر اجرای این طرح وجود داشت. به جرات می‌توان ادعا کرد که این طرح تقریبا از همان سال ۷۳ که موبایل وارد ایران شد باید اجرا می‌شد، اما دولت‌ها تا امروز زیر بار اجرایی آن نرفته‌اند، زیرا خودشان می‌دانستند اجرای آن بدون اصلاح زیرساخت‌های لازم تبعات گوناگونی خواهد داشت؛ از فشار افکار عمومی گرفته تا فراهم آوردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ممانعت اپراتور‌های داخلی. بنابراین حالا که امروز زمینه اجرای آن فراهم شده است باید همگی کمک کرده و از آن استقبال کنیم تا این طرح به صورت کامل و بدون اعمال نظرهای سلیقه‌ای اجرا شود.

به گزارش بولتن نیوز، متاسفانه بازار گوشی موبایل در ایران در مواجهه با موضوع قاچاق است و تا امروز دولت‌ها نتوانسته‌اند پدیده قاچاق را کنترل کنند. به نظر می‌رسد اگر دولت‌ها اراده داشتند نه‌تنها زمینه ورود کالای قاچاق را فراهم نمی‌کردند بلکه کاری می‌کردند تا این موبایل‌ها از مجاری قانونی وارد شوند. عمده این کالاهای قاچاق معمولا از مجاری رسمی کشور وارد می‌شوند و این‌طور نیست که بگوییم تنها چند مسافر آنها را وارد می‌کنند. اگر دولت‌ها ورود کالای قاچاق را کنترل می‌کردند شاید اصلا نیازی به طرح ضربتی رجیستری نبود. پس حالا که این کار انجام نشده و کشور با پدیده قاچاق حجیم و سنگین بالای ۲۰ میلیارد دلار در سال مواجه شده است، طرح رجیستری کمک شایانی به کاهش قاچاق خواهد کرد.

از سوی دیگر این طرح مزایای دیگری هم دارد؛‌ وقتی گوشی رجیستری‌شده‌ای در اختیار مشتری قرار می‌گیرد شناسنامه‌ای دارد که قابل ردیابی است، در نتیجه هم فرد و هم گوشی قابل شناسایی خواهند بود بنابراین مزایای زیادی از نظر فرهنگی، امنیتی و اجتماعی برای کشور دارد. حالا که دولت تصمیم گرفته این طرح اجرا شود باید به‌شدت به دنبال اجرای درست آن باشد و مشکلات مردم را نیز به سرعت حل کند. نباید قیمت‌ها به یکباره گران شود و بعد به مردم بگوییم که فعلا گوشی نخرید تا قیمت پایین بیاید؛ مگر می‌شود بازار را نگه داشت و مردم خرید گوشی را متوقف کنند؟ دولت باید مدیریت افرادی که گوشی را وارد می‌کنند و می‌فروشند، به عهده بگیرد تا فروشندگان گوشی سالم و رسیدگی شده را به قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. اینکه گوشی‌ها ناگهان گران می‌شود قابل‌قبول نیست و نشان‌دهنده ضعف مسئولان اجرایی در کنترل بازار است. چطور ممکن است کالایی ظرف مدت یکی دو شب افزایش ۱۰ درصدی داشته باشد.

اینها قابل توجیه نیست، زیرا مشخص است که واردکننده‌ها چه کسانی هستند و دولت به راحتی می‌تواند آنها را کنترل کند و فشار هزینه‌های اضافی را از دوش ملت بردارد. برای اینکه دولت طرح را تمام و کمال انجام دهد باید سازوکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری درستی را به کار گیرد؛ اول آنکه تعزیرات را فعال کرده و با اعمال طرح تعزیرات قیمت را کنترل کند و مانع آن شود که بیش از این به مردم اجحاف شود. اگر این اتفاق نیفتد بعد از دو سه ماه با شکست روبه‌رو شده و ممکن است زیر بار فشارها و نارضایتی مردم طرح را تعطیل کنند و این باعث می‌شود نه‌تنها مردم نسبت به رجیستری بی‌اعتماد شوند بلکه فقط عده‌ای از بازار آشفته ایجاد شده بهره‌های اقتصادی و سیاسی خود را ببرند. بنابراین مسئولان باید مسئولیت خود را قبول کنند و تبعات اجرای یک طرح را تا آخر بپذیرند. بالارفتن قیمت‌ها کاملا قابل پیش‌بینی بود و باید پیش از اجرای طرح اقدامات لازم انجام می‌گرفت.

نگران این هستیم که اجرا‌کنندگان طرح یا پشیمان شوند یا طرح به درستی اجرا نشود. با اجرای طرح رجیستری دیگر دولتی بهانه‌ای ندارد که بگوید گوشی‌های تلفن همراه از طریق مجاری تعریف‌نشده وارد شده است، زیرا اگر گوشی‌های تلفن همراه از مجاری قانونی وارد شود، هم شناسنامه مشخصی دارد هم قیمت و تعرفه مشخصی خواهد داشت و هم هنگام خرید، عوارض پرداختی آن مشخص است.

بنابراین مردم ناچار نخواهند بود مبلغی بیشتر و حبابی را پرداخت کنند و این گرانی به راحتی جمع خواهد شد. از سوی دیگر در حال حاضر نیز هیچ منطقی برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود ندارد. تنها علت آن است که عده‌ای سودجو انتظار چنین روزی را می‌کشیدند و کمین کرده بودند تا هنگام اجرای طرح رجیستری از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و قیمت‌ها را بالا برده و جنگ روانی ایجاد ‌کنند

از طرف دیگر سوءمدیریت و ناتوانی مسئولان چنین فضایی را ایجاد کرد تا آنها نهایت استفاده را ببرند. در حال حاضر نیز ممکن است اپراتورها مانع از اجرای کامل و موفق طرح شوند. نگرانی ما این است که سازوکارها فراهم نشود و تنها به صورت شعاری طرح اجرا گردد و مردم را گرفتار و بازار را زمینگیر کند، هم گرانی بیاید و هم طرح به صورت کامل اجرایی نشود و هم اینکه نارضایتی مردم را به همراه داشته باشد و زیانش بیش از نفع آن شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

  • ۹۶/۰۸/۰۵

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">