ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

12 مرکز گواهی دیجیتالی راه‌اندازی می‌شود

| دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۸۹، ۰۳:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر بازرگانی در مراسم امضای تفاهمنامه دفتر ثبت گواهی الکترونیک در بازار سرمایه (RA ) از راه‌اندازی 12 مرکز میانی گواهی دیجیتال در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، ‌'مهدی غضنفری' دراین ‌نشست که با حضور 'سیدشمس الدین حسینی'‌وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مسئولان دو وزارتخانه در محل سازمان بورس برگزار شد، ‌افزود: به دستگاه‌هایی مرکز میانی اعطا می‌شود که در سطح ‌‌گواهی الکترونیک موفق عمل کرده باشند.

وی با اشاره به صدور 75 هزار گواهی امضای الکترونیکی در وزارت بازرگانی، گفت: یکی از ماموریت‌های مهم ما بعنوان یکی از آرزوهای متخصصان کشور ‌آن است که تجارت الکترونیک بتواند در گستره وسیع بکار گرفته شود.

وزیر بازرگانی با تصریح بر اینکه همواره مباحث تجارت الکترونیک در مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی به جهت آثار و تبعات آن در سهولت اقتصاد و فضای کسب و کار مورد توجه بوده، افزود: ‌اما عملیاتی کردن این موضوع جزو آرمان‌هایی بوده که بتازگی محقق و دست یافتنی شده است.

غضنفری در بخشی از سخنان خود با تقدیر از وزیر اقتصاد و مسئولان بورس، ‌اظهار داشت: ‌سرعت عمل برای افتتاح دفتر گواهی الکترونیک دربازار سرمایه و توسعه تجارت الکترونیک منجر به ایجاد نشاط در حوزه بازار سرمایه و موجب می‌شود تا مردم از طریق رایانه و اینترنت عملیات تجاری انجام دهند.

وزیر بازرگانی سپس به تعهد دو جانبه امضا کنندگان در فضای مجازی نیز اشاره‌ای داشت و افزود:‌ کاملا روشن است افرادی که قرار است در فضای مجازی کار تعهدآور انجام دهند باید از نوعی امضا بهره‌مند باشند تا امکان به رسمیت شناخته شدن آن از سوی محاکم امکان پذیر باشد.

وی با تصریح بر اینکه افراد بطور سنتی از یک امضا بهره‌مند هستند و فعالیت‌های خود را بر آن مبنا انجام می‌دهند، ادامه داد: در فضای اینترنت کار به این سادگی نیست و مهمترین عامل گسترش کار تعهدآور در فضای مجازی امضای دیجیتال یا الکترونیک است.

وزیر بازرگانی افزود: ‌اگر فردی سندی را امضا می‌کند باید در مراحل بعدی در مقابل تمام تعهدها و امضای خود در هزینه معامله اوراق، کالا و بورس پایبند باشد.

به گفته غضنفری امکان جعل و هک کردن امضای الکترونیکی در فضای مجازی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تمام امضاهای الکترونیکی کشور در مرکز CA وزارت بازرگانی کد دریافت می‌کند‌، افزود:‌ برای دریافت امضا دیگر افراد حقیقی و حقوقی نیازی به مراجعه به این مرکز ندارند زیرا که در سطح بالاتر با نام مراکز میانی مثل بورس این کار انجام می‌شود.

وی سطح سوم امضای دیجیتال را گواهی الکترونیک( RA)عنوان کرد و گفت: پیشتر این مرکز در سازمان ثبت احوال فعالیت خود را بصورت رسمی آغاز کرد و هم اکنون نوبت به بازار سرمایه و بورس رسیده است.

به گفته وزیر بازرگانی این مراکز اجازه صدور امضای هوشمند (توکن) را به متقاضیان خود دارند و پس از آن کارت هوشمند دریافت می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه از این پس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی ازمراکز ثبت گواهی الکترونیک در کشور خواهد بود که به مشتریان خود امضا خواهد داد، گفت: امضای الکترونیک در توسعه تجارت الکترونیک از پیچیدگی و اهمیت بالایی برخوردار است.
** موفقیت بورس

وزیر بازرگانی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت:‌ برخلاف پیش‌بینی‌ها در سراسر دنیا و ترسیم افق بد برای این حوزه اما بورس ایران از اسناد موفقیت آمیز کشور و از این رو وزارت بازرگانی به دلیل رشد بالای بورس تفاهمنامه گواهی الکترونیک را با بورس و اوراق بهادار امضا می‌کند.

به گزارش ایرنا، غضنفری با یبان اینکه اعداد و آمارهای بازار بورس و سرمایه امیدبخش است و گروه‌های بسیاری از مردم در این نوع فعالیت اقتصادی مشارکت یافته‌اند، افزود: ‌از طریق بورس بیشتر از گذشته می‌توان به توسعه تجارت الکترونیک در سراسر کشور اقدام کرد.
** امضای هوشمند

‌وزیر بازرگانی همچنین در حاشیه امضای تفاهمنامه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ‌بر اساس این توافق از این پس تمام کسانی که به این دفتر مراجعه می‌کنند قادر خواهند بود با دریافت کارت هوشمند امضای الکترونیک خود در فضای مجازی به خرید و فروش دربازار سرمایه اقدام کنند.

وی تاکید کرد دریافت کننده امضای هوشمند علاوه بر داخل در خارج از کشور نیز می‌تواند از آن استفاده کند و تا آن زمان که مایل باشد با بهره‌گیری از فضای مجازی فعالانه در فعالیت های بورس، ‌سهام و اوراق مشارکت شرکت و امور تجاری خود را انجام دهد.

وی یادآور شد که صاحبان امضای هوشنمد می‌توانند علاوه بر بورس از آن در سایر کسب و کارهای خود استفاده کنند.

  • ۸۹/۰۶/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">