ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

24 ساعت مهلت و 85 درصد پیشرفت!

| شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دوران گذار و تثبیت وزیر جوان ارتباطات را تقریبا می‌توان تمام شده انگاشت و از این پس صریح‌تر سراغ نقد عملکرد و اقدامات او رفت.

اگرچه در این مدت، اطراف وزیر ارتباطات همچون شخصیت‌های سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی، حامیانی فرا گرفته‌اند که برخی او را تقدیس کرده، شبانه روز در مدح و ثنای او کوشا هستند و کوچکترین انتقاد از وی را بر نمی‌تابند. اتفاقی تقریبا بی‌سابقه در کشور که هیچ‌گاه مشابه آن را در خصوص وزرای سابق ارتباطات شاهد نبودیم. علت آن البته موضوع این نوشتار نیست.

روز سه‌شنبه هفته قبل مطابق روال جدیدی که مشخص نیست چرا و چگونه ایجاد شده، ولوله‌ای از سوی حامیان رسانه‌ای و طرفداران وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد با این تیتر: "مهلت 24 ساعته وزیر ارتباطات برای رفع اختلال اینترنت"

موضوع عجیب و سوال برانگیز بود اما در جزییات خبر آمده بود: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مکلف به رفع اختلالات اینترنتی ظرف 24 ساعت آینده شدند.

ماجرا از این قرار بود که از 21 روز قبل یعنی بعد از فیلترینگ تلگرام و همچنین از کار انداختن فیلترشکن‌ها توسط وزارت ارتباطات، انبوهی از گلایه و اعتراض مردم و کسب‌وکارها در خصوص کندی اینترنت بلند شده بود اما بعد از این مدت طولانی ناگهان وزیر ارتباطات با اپراتورها جلسه گذاشته و یک روز (24 ساعت) به آنها مهلت می‌دهد که تمام مشکلات و اختلال‌های مذکور را برطرف کنند!

همان موقع چند پرسش ایجاد شد. نخست اینکه چرا در 21 روز گذشته این دستور تاریخی صادر نشده است؟ و دوم اینکه مگر خود وزارت ارتباطات (بابت انسداد فیلترشکن‌ها) بخشی ناگزیر از این مشکل نبوده است؟ و سوم اینکه آیا واقعا 24 ساعته می‌شود یک اختلال و کندی کشوری را حل کرد؟

فردای آن روز و ساعاتی زودتر از مهلت 24 ساعته!، معاون سازمان رگولاتوری در سایت این سازمان اعلام می‌کند که 85 درصد دستور رییس خود (وزیر ارتباطات) را اجرایی کرده و آن 15 درصد کم اهمیت و باقی‌مانده که مانع اجرای 100درصد این امر شده، به برخی شرکت های کوچکتر مربوط می‌شود که در صورت ادامه دار بودن این اختلال‌ها، اسامی این متخلفان، افشا خواهد شد!

اگرچه در عالم مسایل فنی، علمی و کارشناسی عرف بر این است که شاخص‌هایی داده شود اما این که آن عددِ دقیقِ 85درصد، چه بود که چطور محقق شد، مشخص نیست. لذا این پرونده هم بسته می‌شود و وزارت ارتباطات به زعم خود مشکلی دیگر را 24 ساعته برطرف می‌کند.

روز جمعه اما نه خبرگزاری‌های دشمن و حزب رقیب که خبرگزاری دولت (ایرنا) گزارشی با تیتر " اختلال‌های ترمز بریده اینترنت و نارضایتی کاربران" منتشر می‌کند که در آن به نقل از کاربران شرکت‌های بزرگ و نه کوچک اینترنتی، انتقادات تندی از کندی اینترنت شده و البته در لید گزارش نیز آمده بود: " کاربران همچنان از کاهش سرعت اینترنت گلایه دارند، هرچند که به تازگی اعلام شده 85 درصد این مشکلات برطرف شده است."

درست همان روز دو خبرگزاری دیگر، ایسنا و خانه ملت، به نقل از دو نماینده مجلس گزارش می‌دهند که این هفته وزیر ارتباطات باید به مجلس رفته و پاسخگوی علت کندی اینترنت باشد.

صورت مساله روشن است و نیاز به بازگشایی بیشتر ندارد، لذا تنها به این توصیه بسنده می‌شود که وزیر ارتباطات در کنار اجرای سریع خدمات کلان و گسترده این وزارتخانه، کمی مراقب تیم خبری و تبلیغاتی اطراف خود نیز باشد. (منبع:فناوران)

 

در همین رابطه:

شاتل: کندی اینترنت را تقصیر اپراتورها نیندازید

انتقاد کاربران از تداوم کندی و اختلال اینترنت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">