ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

240 رای منفی به حضور در نمایشگاه الکامپ

| يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۸۶، ۰۳:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش روابط عمومی سازمان، مجمع عمومی عادی سال 1386 انجمن شرکت های انفورماتیک ایران با حضور نمایندگان بیش از 245 شرکت و خبرنگاران فعال حوزه فناوری اطلاعات در محتل هتل سیمرغ تهران از ساعت 16 الی 18 برگزار گردید.
در ابتدای این نشست مهندس امیر حسین سعیدی نائینی ، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان میهمان وی‍ژه و سخنران افتتاحیه ، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات میهمانان جلسه در ماه مبارک رمضان و تشکر از حضور آنها در مجمع سال 1386 انجمن شرکت های انفورماتیک ایران، با اشاره به سابقه 13 ساله این انجمن که با حضور خودجوش و غیرت و همیت صنفی تشکیل گردید عنوان کرد : در آن سالها مشارکت در فعالیت های صنفی مشکلات خاص خود را داشت اما خوشبختانه در طی این مدت با عملکرد شفاف مسئولین انجمن شرکت های انفورماتیک، این انسجام صنفی روز به روز تقویت شده و با تکامل آن ما شاهد تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بودیم.
سعیدی گفت : این حرکت و انسجام صنفی به خوبی و با شفافیت هر چه تمامتر صورت پذیرفته و به پشتوانه قانون مجلس و حمایت اعضا و صاحبان صنف فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با هدف ساماندهی بازار و نظارت بر کسب و کار این حوزه فعالیت خود را آغاز نموده است و می توان تشکیل این سازمان را یکی از دستاوردهای ارزشمند و نشانه تجلی انسجام صنفی دانست.
وی افزود: در این مسیر مدیران شرکت های بخش خصوصی همواره همراه و پشتیبان صنف بوده اند و در تمام سختی ها و پستی و بلندی ها با ترجیح دادن منافع صنفی به منافع شخصی نشان دادند که ارزش ها در صنف فناوری اطلاعات جایگاه و منرلت خاصی دارد. سعیدی گفت : حضور پرشور شرکت ها درطی این سالها در تمام صحنه های انفورماتیک کشور قابل تقدیر و ستایش می باشد
در ادامه مهندس سعیدی با اشاره به تحولات اخیر و موضوعات روز فناوری اطلاعات کشور عنوان کرد : با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری شرکت های حوزه فناوری اطلاعات به این فرمایش رهبری چشم امید بسته اند و امیدواریم که شاهد رونق بازار و کسب و کار در این حوزه باشیم.
وی با اشاره به اینکه هر چند فرایند اجرای فرمان مقام معظم رهبری در حوزه فناوری اطلاعات مبنی بر خصوصی سازی و واگذاری کار مردم به مردم به هیچ وجه فرایند خوب و راضی کننده ای نبوده و به کندی در حال اجرا است و نتایج آن نیز برای بخش خصوصی ملموس نمی باشد، گفت : بر اساس ابلاغ این سیاست ها دولت باید آنچه را که در بخش فناوری اطلاعات تصاحب کرده به مردم بازگرداند اما نه تنها این اتفاق تا کنون روی نداده است بلکه ما شاهد بودیم که پروژه های فناوری اطلاعات نیز در بخش های مختلف به شرکت های دولتی ارجاع داده می شود و عملا با در تنگنا قرار دادن شرکت های فناوری اطلاعات زمینه نابودی بخش خصوصی را فراهم می آورند.
سعیدی به موضوع ادغام شوراها نیز اشاره نمود و گفت : قرار بود که شوراهایی که در حوزه فناوری اطلاعات کارهای موازی انجام می دهند با هم ادغام شوند و سازمان مشخصی به عنوان متولی فناوری اطلاعات کشور ایجاد شود ، اما به هر حال با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و نقش کلیدی و بسیار مهم آن در توسعه و پویایی کشور ضروری است که متولی فرابخشی و فراسازمانی مشخصی برای فناوری اطلاعات در کشور وجود داشته باشد و صاحبنظران بر این باورند که این سازمان و یا نهاد متولی باید مستقیما زیر نظر ریاست محترم جمهور زمینه های توسعه و کاربری فناوری اطلاعات را در همه ابعاد زندگی آحاد جامعه فراهم آورد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به تصمیم اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تبدیل شرکت فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات که با قبول وظایف شوراهای عنوان شده به عنوان متولی این حوزه ایفای نقش نماید افزود : ظاهرا این نهاد که اساسا ریشه و بنیان آن نیز مشخص نیست به تصویب هیئت دولت هم رسیده است. وی با غیر کارشناسی خواندن این تصمیم عنوان کرد : معاونین محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه های خود اعلام کرده بودند که مخالف این روند هستند و جالب تر آنکه شخص وزیر محترم نیز صراحتا عنوان کرده بود که این وزارتخانه متولی فناوری اطلاعات نیست و مسئول توسعه ارتباطات در کشور است اما با این وجود چنین پیشنهادی در وزارتخانه طرح و بلافاصله هم به هیئت دولت می رود و مصوبه می گیرد. سعیدی گفت: ما معتقدیم این پیشنهاد صرفا فرصت تشکیل نهادی فرا سازمانی به عنوان متولی فناوری اطلاعات کشور را ضایع خواهد نمود.
سعیدی با اشاره به طرح تشکیل سازمان دولت الکترونیک که با رایزنی و همفکری با صاحبنظران این صنف تهیه و از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای به ریاست محترم جمهور ارائه شده است افزود : ما بر این باوریم که توسعه فناوری اطلاعات در کشور باید فراسازمانی باشد و نهاد متولی آن مستقیما زیر نظر ریاست جمهور تشکیل شود چرا که این مهم نیازی به مصوبه مجلس محترم نداشته و بر اساس حوزه اختیارات رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی کشور می تواند در اختیار دولت باشد. بنابراین لازم است دولت محترم و شخص رئیس جمهور به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
سعیدی افزود : از سوی معاون اول رئیس جمهور بر اجرای پروژه های دولت الکترونیک در کشور تاکید شده است. سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام می دارد که برای اجرایی شدن پروژه های دولت الکترونیک در کشور و تسریع در فرایند انجام کارهای مردم، باید سازمان مشخصی متولی آن باشد و معتقدیم که سازمان دولت الکترونیک در کشور می تواند بسیاری از پروژ های مهم و کلیدی که در حال حاضر زمین مانده اند را به مرحله اجرا در آورد.
سعیدی در بخش دیگری از سخنرانی افتتاحیه مجمع عادی سال 1386 انجمن شرکت های انفورماتیک به موضوع برپایی نمایشگاه الکامپ اشاره نمود و گفت : سابقه حضور انجمن شرکت های انفورماتیک به عنوان مجری برگزاری نمایشگاهی در خور و شایسته شرکت های فناوری اطلاعات در نمایشگاه نهم و دهم به خوبی برای تمامی اهالی صنف روشن و شفاف است. وی افزود : ما در ابتدا معتقد نبودیم که الزاما صنف باید برگزار کننده نمایشگاه باشد ولی بر این باوریم که اهالی صنف باید دست به دست هم بدهند و نمایشگاهی برگزار کنند که شاخص های آن الگو باشد. سعیدی گفت: ما امیدوار بودیم بعد از الکامپ دهم روز به روز شاهد رونق شکوفایی این نمایشگاه باشیم و قصد داشتیم نمایشگاهی در حد و اندازه شایستگی شرکت های ایرانی در تهران برگزار نماییم ولی متاسفانه به دلیل دخالت های بی مورد دولتی ها این مهم هیچگاه حاصل نشده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت : پس از تجربه برگزاری الکامپ یازدهم، وزیر وقت بازرگانی با درک صحیح نقش و جایگاه بخش خصوصی و توانمندی شرکت های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات طی نامه ای اعلام کردند که صنف فناوری اطلاعات می تواند برگزاری نمایشگاه را عهده دار شود ولی متاسفانه با تغییر وزیر ، تلاش و تجربه بخش خصوصی باز هم نادیده گرفته شد و نتیجه آن در الکامپ دوازدهم به خوبی نمایان گردید.
سعیدی افزود : نمایشگاه خوب شاخصه هایی دارد که از مهمترین آنها می توان به شفافیت در اجرا و اطلاع رسانی دقیق و روشن اشاره نمود. وی گفت الکامپ سیزدهم را نیز تصمیم گرفتند شورای عالی فناوری اطلاعات با تشکیل کمیسیون های تخصصی برگزار کند که باز هم هیچگاه این مهم اتفاق نیفتاد و حالا در کمتر از یکماه مانده به برپایی الکامپ سیزدهم هنوز چیزی مشخص نشده است. شرکت سهامی نمایشگاه ها راسا به عنوان مجری برگزاری آن هم بصورت همزمان با نمایشگاه تلکام اقدام نموده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت : شفافیت کارها بدین معنی است که شرکت ها حق دارند بر اساس چه مکانیزمی غرفه ها واگذار می شود، قیمت ها و تخفیف ها باید مشخص باشد، ما در الکامپ دوازدهم شاهد بودیم چند روز مانده به برپایی نمایشگاه به دلیل همین عدم شفافیت ها آمدند و درب سالنها را بروی شرکت ها بازکردند و دیدیم که حتی خیلی از شرکت ها با قیمت هایی بسیار پایین در نمایشگاه غرفه گرفتند. آیا این به معنی تضییع حقوق سایر شرکت ها نیست. حداقل این مسئله این بود که متولیان می توانستند پایگاه اطلاع رسانی برای شرکت ها در نظر بگیرند که ریز اطلاعات از قیمت و محل غرفه ها تا وضعیت حضور شرکت ها در سالن ها مختلف و ... را به اطلاع عموم مردم برسانند.
سعیدی در خصوص اطلاع رسانی نامناسب نمایشگاه الکامپ سیزدهم گفت: همین که در این فرصت کوتاه باقی مانده هنوز مشخص نیست چه کسانی در نمایشگاه حضور خواهند یافت نشان از عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه دارد. وی افزود: حضور شرکت های معتبر داخلی و خارجی نیازمند برنامه ریزی دقیق است. مجریان نمایشگاه باید از ماه ها قبل همه چیز را بصورت شفاف و روشن به شرکت ها اطلاع رسانی می کردند. الان وقتی نمایشگاه قرار است بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود و هیچ اطلاع رسانی دقیقی هم در این رابطه انجام نشده، در ماه مبارک رمضان هم که ساعات کار ادارات کاهش یافته و ... اینها همه جنبه های اطلاع رسانی نمایشگاه را زیر سوال می برد و نشان از نداشتن برنامه و مشخص نبودن روش اجرای کار است.
سعیدی یادآور شد که در الکامپ دهم کتابچه ای در تیرا‍ژ 2500 نسخه تهیه و تمام اطلاعات درآمدها و هزینه های نمایشگاه بصورت شفاف بین اعضا صنف منتشر گردید. وی خاطر نشان شد: این که مقام معظم رهبری به صراحت به واگذاری کار مردم به مردم تاکید می نماید یعنی همین شفافیت در کارها، بخش خصوصی با برگزاری موفق الکامپ دهم نشان داد که در این خصوص توانمند است و در عوض بخش دولتی درطی این دو سال سه سال گذشته هر سال بدون برنامه وبا آشفتگی و ضعف در اجرا نسبت به سال قبل به عنوان متولی اجرای نمایشگاه حضور دارد. عملکرد این بخش و میزان رضایت شرکت ها از بخش دولتی خود نمایانگر عدم توانمندی آنها در این ارتباط است. وی افزود : اینکه به بهانه صرفه جویی در بیت المال چنین تصمیمی را می گیرند هیچ گاه صحت نداشته است. دوستان روی عملکرد مالی الکامپ دهم و الکامپ های بعدی بررسی کنند و ببیند که شفافیت در عمل یعنی چه؟ مگر می شود مجری و ناظر بر اجرای نمایشگاه یکی باشد. کجای دنیای این روند را خصوصی سازی می دانند. بخش خصوصی توانمندیهای خود را به اثبات رسانده است. مقام معظم رهبری هم بر ارجاع کارها به بخش خصوصی تاکید نموده اند پس چه می شود که هنوز دوستان اعتقاد دارند باید فرایند اجرای کار به همین صورت باشد.
سعیدی تاکید نمود: برگزاری سه نمایشگاه اخیر الکامپ بهترین روزهای عمر صنعت فناوری اطلاعات کشور را به راحتی تضییع نموده است. وی افزود بخش خصوصی علاقمند است نمایشگاهی در سطح جهانی و با شکوه و عظمت هر چه بیشتر در خور نام شرکت های ایرانی برگزار نماید اما با این فرصت کوتاه و با این مکانیزم هایی که ارائه شده است باید منتظر معجزه باشیم.
سعیدی در پایان گفت : ما امیدواریم در سال های آتی دیگر شاهد تکرار این اتفاقات تلخ نباشیم و با برنامه ریزی صحیح و توجه به تجارب این بخش بستر مناسب برای شکوفایی صنعت فناوری اطلاعات کشور را در بازارهای منطقه ای و بین المللی فراهم آوریم.
پس از سخنرانی افتتاحیه مهندس سعیدی هیئت رئیسه جلسه به شرح زیر انتخاب شدند.
رئیس مجمع عمومی : سهیل مظلوم واجاری

نائب رئیس‌: منصور فرزانه

منشی : ناصر علی سعادت

ناظر اول : جواد براداران حق

ناظر دوم : کاظم ایرانپور
سپس مهندس مظلوم به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های انفورماتیک با ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن در سال گذشته به تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه ای و فرایند ادغام انجمن شرکت های انفورماتیک کشور در این سازمان اشاره نمود و مهمترین فعالیت های انجمن در سال گذشته را به اطلاع حاضرین جلسه رساند . در ادامه مهندس محمدباقر اثنی عشری ،خزانه دار انجمن گزارش عملکرد مالی انجمن در سال گذشته را ارائه نمود.
با ارائه گزارش عملکرد مالی ، گزارش حسابرس قانونی و گزارش بازرس قانونی نیز ارائه شد. در ادامه برنامه نیز تصویب صورتهای مالی سال 1385 و ارائه، بررسی و بودجه سال 1386 در دستور کار مجمع قرار گرفت. در مورد انتخاب روزنامه کثیر الانتشار انجمن شرکت های انفورماتیک، همچون سال های قبل روزنامه اطلاعات انتخاب گردید. در بخش پایانی این نشست نیز با معرفی نامزدهای بازرس برای سال آتی، و برگزاری انتخابات، مجید غلامی به عنوان بازرس اصلی و افشین آزاد خمامی به عنوان بازرس علی البدل برای یکسال انتخاب شدند.
در بخش پایانی این نشست نیز بنا به درخواست حاضرین در جلسه موضوع شفاف شدن حضور شرکت ها در نمایشگاه الکامپ سیزدهم طرح گردید که مهندس مظلوم با اشاره به این نکته که این مسئله از قبل در دستور کار جلسه مجمع نبوده عنوان کرد: بر اساس نظر و درخواست حاضرین موضوع طرح می شود و نتایج آن به عنوان نظر مشورتی جامعه آماری صنف انفورماتیک که در جلسه حضور دارند ارائه خواهد شد. در خصوص این موضوع آقایان مهندس فخری از هپیران، مهندس قلندران از تجهیز رایانه ای اندیشه سازان تحلیگر، مهندس ذوالفقارنیا از شرکت زیگورات، مهندس علیپور از شرکت فراسو و مهندس سعیدی به عنوان مدیر عامل شرکت گام الکترونیک نظراتی را ارائه نمودند که مشروح این نظرات به زودی در سایت سازمان رایانه ای قرار خواهد گرفت.

در پایان از مجموع 245 نماینده حاضر درجلسه 5 رای موافق حضور در الکامپ و 240رای نیز مخالف حضور در الکامپ سیزدهم بودند و مخالفت خود را اعلام نمودند. این جلسه همزمان با اوقات ملکوتی اذان مغرب و افطار به اتمام رسید و حاضرین برای صرف افطار و شام سالن اصلی محل جلسه را ترک نمودند.

  • ۸۶/۰۷/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">