ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

6 روز تا آغاز وعده آزادسازی تعرفه‌های اینترنت

| سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۵ ق.ظ | ۱ نظر

کاوه درفشانی - سال گذشته پس از مجادلات بسیار در خصوص شیوه تعرفه‌گذاری اینترنت ثابت، در نهایت مقرر شد که تعرفه فروش اینترنت ثابتADSL به شیوه غیرحجمی تغییر کند و با اصرار وزارت ارتباطات شیوه تعرفه‌گذاری اینترنت در کشور غیرحجمی شد.

اگرچه در آغاز امر برخی مشترکان پرمصرف اینترنت از اجرای این طرح استقبال کردند اما چیزی نگذشت که صدای اعتراض دیگر مشترکان بلند شد. ماجرا از این قرار بود که مصرف‌کنندگان کم مصرف با این شیوه جدید قیمت‌گذاری نمی‌توانستند حجم کم مصرفی مورد نیازشان را با سرعت بالا دریافت کنند و جهت بره‌مندی از سرعت‌های بالا ناچار بودند که حجم بالایی نیز دریافت کنند و همین امر هزینه‌های آنها را افزایش می‌داد.

در این میان تقریبا هیچ یک از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی نیز علیرغم آنکه گفته می‌شد تعرفه‌های با هماهنگی خودشان تصویب شده، به شدت معترض بوده و همچنان در حال تعدیل نیرو و کاهش درآمدهایشان هستند.

پس از این اعتراض‌ها در نهایت زمزمه‌های اصلاح و تغییر مجدد تعرفه‌های اینترنت کم‌کم بالا گرفت و در 25 اردیبهشت امسال، پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات ارایه شد تا مطابق با آن تعرفه‌ای برای مشترکان کم مصرفی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند تدوین شود. این پیشنهاد که گفته می‌شد ظاهرا با دریافت نظرات اپراتورهای اینترنتی تدوین شده بود، به وزیر ارتباطات ارایه شد و به گفته رییس رگولاتوری، وزیر ارتباطات نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

 بر این اساس، مطابق با این دستورالعمل، اپراتورهای اینترنتی می‌توانستند با رعایت مصوبه ۲۶۶ در سقف و کف قیمت اینترنت به مشترکان کم مصرف اینترنت با سرعت بالا و کاهش آستانه سطح مصرف بدهند. به این ترتیب در صورت ابلاغ این مصوبه و مطابق با آن سطح مصرف منصفانه اینترنت مشترکان کم‌مصرف که متقاضی سرعت بالای اینترنت بودند، تغییر پیدا می‌کرد. با وجود تمام این مطالب عنوان شده اما این تغییر در تعرفه‌های اینترنت ثابت عملیاتی نشد و بی‌سر و صدا به کناری گذاشته شد.

در نهایت پس از گذشت دو ماه از این وعده‌ها در 27 تیر ماه امسال، حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بار دیگر از اصلاح تعرفه اینترنت گفت و این بار از آزادسازی این تعرفه‌ها تا پایان تابستان امسال خبر داد.

آنطور که رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرده نظرسنجی به منظور اصلاح تعرفه اینترنت  انجام شده که اپراتورهای ارتباطی و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای در آن شرکت کرده‌اند و براساس آن مقرر شده که در حوزه اصلاح نرخ اینترنت، بحث آزادسازی قیمت‌ها در بخش خرده‌فروشی و ارایه خدمات به مشترکان نهایی مد نظر قرار گیرد و تا پایان شهریور ماه یعنی پایان هفته جاری با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این امر محقق و اجرایی شود.

بر این اساس قرار است که با آزادسازی نرخ‌های اینترنت، اپراتورها به سمتی برود که در یک فضای رقابتی، خودشان برای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف تعرفه مشخص ‌کنند.

البته آنطور که رگولاتوری اعلام کرده آزادسازی تعرفه‌ها به معنای رهاسازی نیست و برای آنکه موضوع دامپینگ به وجود نیاید، بخصوص برای اپراتورهایی که سهم بالایی از بازار دارند، شرایطی تعیین خواهد شد و محدودیت‌هایی گذاشته می‌شود که مشکلی در بازار رقابتی ایجاد نشود.

برهمین اساس رگولاتوری در بحث آزاد سازی تعرفه اینترنت، قرار است نظارت خود بر اپراتورهای غالب را همچنان اعمال کند و مصوبه قبلی کمیسیون تنظیم مقررات در باره پیشگیری از سوءاستفاده چنین اپراتورهای همچنان به قوت خود باقی خواهد بود تا مانع تغییر شرایط آزادسازی به نفع اپراتورهای مزبور شود.

با این وجود قرار است آنچه از نظر قانونی در تعیین تعرفه قابل واگذاری به خود صنف است، به آنها واگذار شود تا آنها بتوانند در این باره تصمیم‌گیری کنند.

مسوولان رگولاتوری معتقدند واگذاری تصمیم‌گیری درباره تعرفه اینترنت به خود صنف سبب خواهد شد آنها بتوانند بهترین قیمتی که مصرف کننده نهایی را راضی نگه می‌دارد تعیین کرده و آن را عرضه کنند؛ رگولاتوری مدعی است که در همین ارتباط جلسه‌هایی با اپراتورها برگزار شده و نقطه نظرهای آنان دریافت شده است.

رییس سازمان تنظیم ابراز امیدواری کرده بود با تایید نهایی آزادسازی تعرفه اینترنت این بحث برای همیشه سامان یافته و رضایت نهایی کاربران را به دنبال داشته باشد.

با این تفاسیر از هفته آینده طبق وعده قبلی رگولاتوری می‌بایست منتظر آزادسازی تعرفه‌ها باشیم تا ببینیم که این اتفاق می‌افتد و این بار اعتراضات دیگری شکل می‌گیرد یا نه؟

نکته قابل توجه آنکه شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت ثابت در سکوت مطلق بوده و خبری از هیچ واکنشی له یا علیه مدل جدید آن هم در شرایطی که زمان اندکی به اجرایی شدن آن باقی مانده نشان نمی‌دهند.

نظرات  (۱)

  • محمدرضا بیغی
  • اینترنت هم که به باد میدن کم کم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">