ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

6 فناوری متحول کننده سال 2008

| سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۸۷، ۰۱:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - پایان هر سال بهانه خوبی برای جمع بندی بخش ها و عرصه های مختلفی در آن سال به شمار می رود. اصولا در پایان سال های میلادی معمولا بهترین ها، بدترین ها، پرفروش ترین ها و ... ارزیابی و شناسایی می شوند.

در این میان فناوری هایی که به سال 2008 شکل و حال و هوای جدیدی نیز دادند، در فهرست ارزیابی های ده ها نهاد ارزشگذاری قرار داشت که مروری بر آنها خالی از لطف نیست. چرا که برخی از این فناوری های جدید التاسیس می توانند مبنای تحولات بزرگی در دنیای آینده ما نیز باشد.

1 – نخستین فناوری که به زعم کارشناسان تغییرات کلانی را در سال میلادی 2008 ایجاد کرد به تلویزیون های اینترنتی مربوط می شد. در این سال شرکت های بزرگی اقدام به سرمایه گذاری های کلان در زمینه تلویزیون های اینترنتی کردند که شاید در ابتدای امر کمتر کسی تصور می کرد که این سرویس جدید با موفقیت های جهانی همراه شود.

اما تلویزیون های اینترنتی چنان رشدی کردند که تعداد زیادی از مشترکان تلویزیون های مرسوم کابلی ترجیح دادند، این تلویزیون ها را کنار بگذارند. از جمله دلایل عمده رشد تلویزیون های اینترنتی، به افزایش کیفیت خدمات،‌ ارایه برنامه های متعدد رایگان و بهای اندک استفاده از این فناوری جدید به نسبت تلویزیون های رایج باز می گردد. کسی چه می داند شاید روزی ما نیز تلویزیون های خود را به گوشه ای انداخته و مانیتورها را جایگزین آنها کنیم. البته لازم به ذکر است استفاده از تلویزیون های اینترنتی به اینترنت پرسرعت و با کیفیت نیاز دارد.

2 – ادوات و دستگاه های کوچک و موسوم به جیبی که اتفاقا روز به روز به قابلیت های آن ها افزوده می شود، دومین فناوری متحول کننده سال گذشته میلادی محسوب می شود. انواع نت بوک و دوربین های سایز جیبی به عنوان پرطرفدارترین محصولات سال قبل بودند که توجه خریداران زیادی را به خود جلب کردند.

راز موفقیت این ابزار نیز روشن بود، آنها پرقدرت، کوچک و ارزان بودند. سال گذشته و در پی رشد باور نکردنی فروش انواع نوت بوک نرخ این وسیله که روزی قیمتی اشرافی و گران داشت به کمتر از 400 دلار سقوط کرد تا تهدیدی جدی برای کامپیوترهای نسل قبل باشد.

این در حالی بود که کاهش سرسام آور قیمت این رایانه ها با افزایش قابلیت هایی همچون صفحه نمایش بزرگتر، وزن کمتر و خدمات جانبی بیشتر نیز همراه بود.

در گروه چندکاره های کوچک، دوربین ها نیز سال خوبی را پشت سر گذاشته و رکورد جدیدی از فروش خود به جا گذاشتند.

3 – رژیم لاغری گوشی های موبایل در سال 2008 هم متوقف نشد تا تحولی جدید در این سال به نام نبرد پایان ناپذیر تولید کنندگان گوشی به ثبت برسد. گوشی های تلفن همراه در لاغر شدن میلیمتر میلیمتر با هم رقابت کردند و البته مدل های جدید و باهوش تر گوشی ها نیز به سرعت جای خود را در جیب مردم باز کردند.

4 – در سال گذشته فیلم هایی همچون سفر به اعماق زمین سرفصل جدیدی را در زمینه سینمای های موسوم به 3D یا همان سه بعدی خودمان باز کردند. جذابیت های حاصله از فیلم های دیجیتال سه بعدی به حدی بود که برخی از مردم صرفاً با کسب اطلاع از 3D بودن فیلم و بدون توجه به موضوع آن در صف خرید بلیط می ایستادند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند، سینمای سه بعدی که خالق جذابیت های تصویری غیر قابل تصور در سال های دور بود ، همچنان به رشد خود در سال جاری نیز ادامه دهد.

5 – خدمات موقعیت محور که با نام اختصاری GPS نیز شناخته می شوند از جمله خدمات پر رونق در سال 2008 محسوب شدند. این خدمات به حدی با استقبال عمومی مواجه شد که برخی از سخت افزارها صرفا با بهره گیری از این سرویس به فروش رفته و برای خود نسبت به سایرین مزیت رقابتی ایجاد کردند.

این سرویس به کاربران تجربه های شیرین و متفاوتی را ارایه می داد و همین کافی بود تا سکوی پرشی برای خدمات موقعیت محور باشد.

6 – اما کوچک شدن در سال گذشته میلادی محدود به سخت افزارها نبود. بلکه نسل جدیدی از وبلاگ ها نیز متولد شدند که به میکرووبلاگ نام گذاری شدند. توییتر معروف ترین میکرووبلاگ محسوب می شود که به کاربران امکان می دهد در یک جمله کوتاه به بیان حال و روز و احساسات خود پرداخته و البته به همان کوتاهی در جریان احوال سایرین نیز قرار بگیرد.

به نظر می رسد تولد میکرووبلاگ ها، حاصل تداوم روند همیشگی افزایش سرعت زندگی و کاهش وقت در غرب باشد.
منبع : جام جم

  • ۸۷/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">