ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

8 اشتباه امنیتی رایج در شبکه‌های اجتماعی

| سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ | ۱ نظر

پویان افضلی - شبکه‌های اجتماعی سهم زیادی از وقت کاربران را در فضای مجازی به خود اختصاص داده‌اند. آنچه در شبکه‌های اجتماعی همواره درباره آن بحث می‌شود، امنیت کاربران و تمهیدات امنیتی در این شبکه‌ها است. بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن خطرات و تهدیدات امنیتی در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند که می‌تواند باعث به‌خطر افتادن حریم شخصی آنان شود. در ارتباط با حریم خصوصی و امنیت در شبکه‌های اجتماعی در این صفحه مقالات متعددی نوشته شده است که هر یک از بعدی موضوع را واکاوی کرده‌اند. در این مطلب نیز با رویکرد اشتباهات رایج امنیتی در شبکه‌ها به موضوع شبکه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

1- رمز عبور ضعیف: در این مورد مطالب متعددی نوشته شده و بر اهمیت رمز عبور تاکید فراوان شده است، اما متاسفانه همچنان ضعف رمز عبور ناامن بیشترین اشتباه امنیتی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

2- تلفیق کردن زندگی کاری و شخصی در شبکه‌های اجتماعی: اتفاقی که در شبکه‌های اجتماعی شیوع بسیار بالایی دارد، این است که افراد زندگی شخصی و کاری خود را در هم آمیخته‌اند و این کار حریم شخصی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبیعتا افراد همکاران خود در محیط کاری را جزو دوستان خود قرار داده و مسایل شخصی، خانوادگی و خصوصی خود را در شبکه‌های مجازی بیان می‌کنند. این افشای اطلاعات شخصی گاهی برای افراد دردسر‌ساز می‌شود؛ چراکه اطلاع همکاران از مسایل خصوصی افراد همیشه خوب نیست و گاهی موجب سوءاستفاده و نقض حریم شخصی می‌شود. همچنین بسیاری از افراد مایل نیستند افرادی که در محیط کار و تجارت با آنها در ارتباط هستند از وضعیت زندگی شخصی آنها مطلع شوند، بنابرین توصیه می‌شود افراد در کنار پروفایل شخصی، یک پروفایل کاری مجزا برای خود ایجاد کنند تا مسایل زندگی خصوصی با کاری تلفق نشود.

3- افتادن در دام scam‌ها‌: در مورد اسکم‌ها در یک مطلب اختصاصی توضیحات کامل ارایه شده است. اما در خصوص شبکه‌های اجتماعی باید گفت به‌دلیل محبوبیت بسیار بالا، اسکم‌های متعددی وجود دارند که قربانیان زیادی می‌گیرند. برخی از اسکم‌های رایج در مورد برنامه‌هایی است که به کاربران وعده Like می‌دهند یا آنان را ترغیب می‌کنند روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک کنند تا رنک‌ پیج ارتقا پیدا کند. همچنین تبلیغاتی مبنی بر برنده شدن در یک قرعه‌کشی ارایه می‌دهند که از کاربران اطلاعات بانکی می‌خواهند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی باید در خصوص کلیک‌کردن روی تبلیغات و نصب‌کردن اپلیکیشن‌ها دقت فراوانی داشته باشند؛ چراکه شیوع اسکم در بین برنامه‌ها در این شبکه‌ها طی یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

4- عمومی کردن وقایع و اطلاعات شخصی برای همه افراد: مورد دیگری که متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی شیوع دارد، انتشار وقایع زندگی برای عموم است؛ به‌طوری‌که افرادی که حتی جزو دوستان نیستند می‌توانند ‌آن را ببینند. این موضوع از نظر حریم شخصی یک مساله منفی محسوب می‌شود. لزومی ندارد افراد در شبکه‌های اجتماعی از زندگی روزمره دیگران مطلع شوند؛ چراکه فضای مجازی خطرات متعددی دارد و اگر در فضای مجازی تمامی وقایع روزمره منتشر شود، دیگر حریم شخصی مفهومی نخواهد داشت.

5- ارسال پیام‌های شخصی به‌صورت wall post‌: یکی دیگر از مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی رخ می‌دهد، این است که کاربران پیام‌های خصوصی و شخصی خود را به جای اینکه در private message طرف مقابل بیان کنند، در wall صفحه کاربر بیان می‌کنند که باعث می‌شود دیگران نیز از آن مطلع شوند که خود باعث نقض حریم شخصی می‌شود. کاربران باید دقت کنند که wall در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی عمومی بوده و نباید مسایل شخصی در اینجا مطرح شود. همچنین کاربران می‌توانند در تنظیمات امنیتی امکان نوشتن در wall خود را غیرفعال یا محدود به اجازه قبل از انتشار کنند. این کار باعث بهبود حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

6- فعال‌بودن تگ‌شدن عکس: یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی امکان تگ‌کردن کاربران در یک تصویر است. در حالت عادی یک ویژگی خوب محسوب می‌شود، اما گاهی کاربران از روی شیطنت یا غرض‌ورزی از این ویژگی سوءاستفاده می‌کنند که باعث به‌خطر افتادن امنیت و حریم شخصی کاربران می‌شود. بهترین اقدام برای این عمل این است که در تنظیمات امکان تگ‌کردن را غیرفعال کرد، یا اینکه کاربر قبل از نمایش تصویر تگ‌شده در صفحه خود امکان تایید آن را داشته باشد. این عمل باعث می‌شود که قبل از نمایش تصویر تگ‌شده با نام کاربر، امکان بازبینی آن وجود داشته باشد.

7- پیش‌فرض بودن تنظیمات امنیتی: بسیاری از کاربران تنظیمات امنیتی و حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت پیش‌فرض نگه داشته و سفارشی نمی‌کنند. این مساله باعث می‌شود نتوانند از حداکثر تمهیدات لازم برای حفظ حریم شخصی خود استفاده کنند. توصیه می‌شود کاربران با تمامی تنظیمات امنیتی شبکه‌های خود آشنا شده و هر یک از موارد را بر حسب نیاز و لزوم، تغییر یا سفارشی کنند.

8- به‌اشتراک‌‌گذاشتن و منتشر‌کردن موقعیت جغرافیایی: یکی دیگر از اشتباهات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی اعلام موقعیت جغرافیایی به‌صورت لحظه‌ای است؛ به این معنی که کاربر هر تصویری که می‌گیرد موقعیت آن را بیان کرده یا هر گونه جابه‌جایی و تغییر موقعیت خود را به‌صورت عمومی منتشر ‌کند که باعث می‌شود حریم شخصی او به‌خطر بیفتد، درصورتی‌که در بسیاری از موارد به انتشار و بیان موقعیت جغرافیایی افراد نیازی نیست. در این میان، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند موقعیت جغرافیایی افراد را متوجه و منتشر کنند. مانند تبلیغات منتشر شده در فیس‌بوک یا برخی از برنامه‌های استفاده‌شده در شبکه‌های اجتماعی که باعث لو‌رفتن موقعیت مکانی افراد می‌شوند یا برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی‌های هوشمند که در صورت فعال‌بودن gps و استفاده کاربر از ابزارهای اجتماعی این امکان را برای آنها فراهم می‌کنند.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۳/۱۰/۲۳

نظرات  (۱)

عاالییییییییییییییییی...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">