ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا گیمرها به جای بازی تماشاگر شده‌اند؟

| يكشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۳، ۰۳:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

مهسا زحمتکش - صنعت بازی‌های ویدیویی که زمانی مختص بازیکنان بود، اکنون با تغییر رفتار کاربران، شاهد افزایش قابل توجه تماشای محتواهای بازی است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که تماشای ویدیوهای بازی از بازی کردن پیشی گرفته و به فرصتی جدید برای کسب درآمد در این صنعت تبدیل شده است.

در دهه اخیر، صنعت بازی‌های ویدیویی به شدت رشد کرده و تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته است. با این حال، پدیده‌ای جالب در حال رخ دادن است: بسیاری از گیمرها به جای بازی کردن، به تماشای محتواهای مرتبط با بازی‌ها روی آورده‌اند. این روند به دلایل مختلفی مرتبط است.
صنعت بازی‌های ویدیویی، که زمانی به‌عنوان سرگرمی‌ای مختص کودکان در نظر گرفته می‌شد، اکنون به پردرآمدترین صنعت سرگرمی جهان تبدیل شده است. این پیشرفت باعث شده بسیاری از افراد به جای بازی کردن، محتوای مرتبط با بازی‌ها را تولید یا تماشا کنند. بر اساس پژوهش‌های جدید، کاربران بازی‌های ویدیویی به طور میانگین ۸.۵ ساعت در هفته را به تماشای محتواهای ویدیویی مرتبط اختصاص می‌دهند، در حالی که تنها ۷.۴ ساعت از زمان خود را صرف بازی کردن می‌کنند.
 

استریمینگ به‌عنوان یک صنعت مستقل

پلتفرم‌هایی مانند Twitch و YouTube Gaming نه تنها فضایی برای تفریح و تماشا فراهم کرده‌اند، بلکه بستری برای کسب درآمد شده‌اند. بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و استریمرها از طریق تبلیغات، حمایت مالی، و اشتراک‌گذاری محتوای بازی‌ها درآمد قابل‌توجهی کسب می‌کنند. این پلتفرم‌ها محتوایی جذاب، تعاملی و آموزشی ارائه می‌دهند که برای بسیاری جذاب‌تر از خود بازی کردن است.  سال 2023، تخمین زده شد که 40% از کاربران علاقه‌مند به بازی‌ها به طور منظم محتوای بازی‌ها را تماشا می‌کنند.
 

پیچیدگی و چالش‌های بازی‌های امروزی

بازی‌های مدرن اغلب نیازمند زمان، مهارت و منابع مالی بیشتری هستند. عناوینی مانند Fortnite یا Call of Duty نیازمند به‌روزرسانی مداوم تجهیزات و تمرین هستند، که برای برخی کاربران خسته‌کننده است. تماشای دیگران که به طور حرفه‌ای بازی می‌کنند، راهی کم‌هزینه‌تر و بدون استرس برای لذت بردن از بازی‌هاست.
 

محبوبیت روزافزون ورزش‌های الکترونیکی (Esports)

ورزش‌های الکترونیکی نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر رفتار کاربران شناخته می‌شود. رویدادهایی مانند مسابقات جهانی League of Legends Worlds 2024 (یک تورنمنت ورزشی الکترونیکی چند نفره) که بیش از ۶.۴ میلیون تماشاگر جذب کردند، نشان‌دهنده تغییر از بازی انفرادی به لذت تماشای رقابت‌های گروهی است. این رویدادها علاوه بر ارائه لحظاتی هیجان‌انگیز، حس تعلق اجتماعی را برای تماشاگران ایجاد می‌کنند.
 

فرصت‌های جدید برای ناشران بازی

این تغییرات، فرصت‌های تجاری جدیدی برای توسعه‌دهندگان و ناشران بازی ایجاد کرده است. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال راه‌اندازی پلتفرم‌های اختصاصی برای محتوای ویدیویی هستند تا با غول‌هایی مانند یوتیوب و توییچ رقابت کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند از طریق تبلیغات و خدمات اشتراکی درآمدزایی کنند. علاوه بر این، خریدهای درون‌بازی و محتوای مرتبط با آن نیز به افزایش درآمد ناشران کمک کرده است.
 

نقش اجتماعی و فرهنگی

تماشای بازی‌ها به یک فعالیت اجتماعی تبدیل شده است. بسیاری از گیمرها از طریق استریم‌ها یا چت‌های زنده با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و تجربه‌ای اجتماعی‌تر از بازی کردن انفرادی پیدا می‌کنند. این پدیده باعث شده تا محتوای ویدیویی بازی‌ها به نوعی جایگزین تجربه سنتی بازی کردن شود
 

تحول در سبک زندگی و مصرف محتوا

با پیشرفت فناوری، دسترسی به اینترنت پرسرعت و گوشی‌های هوشمند آسان‌تر شده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به جای تجربه مستقیم بازی‌ها، به تماشای محتواهای ویدیویی روی آورند که نیازمند تلاش کمتری است. این تغییر به‌ویژه در میان بازیکنان پرمشغله یا افرادی که توانایی رقابت حرفه‌ای ندارند، مشهود است.
 

چشم‌انداز آینده

با رشد مستمر این صنعت، پیش‌بینی می‌شود درآمد بازی‌های ویدیویی تا سال ۲۰۲۸ به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار برسد. این تحول به معنای ظهور فرصت‌های جدیدی برای تولیدکنندگان محتوا، استریمرها و ناشران بازی‌هاست. همچنین، فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) می‌توانند تعاملات کاربران با بازی‌ها و محتوای مرتبط را به سطح جدیدی ببرند.
در نهایت، این تغییر از بازی به تماشا، نشان‌دهنده تحولی بزرگ در عادات مصرف‌کنندگان است که به شدت بر آینده این صنعت تأثیر خواهد گذاشت.
این تغییرات نه تنها رفتار کاربران را تحت تأثیر قرار داده، بلکه صنعت بازی‌ها را نیز به سمت مدل‌های درآمدی جدیدی مانند تبلیغات و اشتراک‌گذاری محتوا سوق داده است. این امر نشان‌دهنده یک تغییر ساختاری در نحوه تعامل مردم با بازی‌های ویدیویی است. (منبع:تبیان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">