ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت تولید بدنه کارت هوشمند ملی

| يكشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور آخرین وضعیت فرآیند صدور کارت ملی هوشمند با بدنه ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش فارس، در سال گذشته فراخوان صدور کارت هوشمند ملی از سوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام شد و به تبع آن مردم در فواصل مختلف مراجعه بالایی داشتند و کارت‌های زیادی هم صادر شد اما متأسفانه سایه تحریم‌ها بر کارت ملی آمد و چون بدنه آن وارداتی بود، صدور کارت ها را با محدودیت مواجه کرد.

به همین دلیل قرار شد صدور کارت هوشمند ملی با کارت‌های تولید داخل از آبان ماه اتفاق بیافتد، سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در باره فرآیند این صدور کارت با بدنه ایرانی می گوید.

 

** در ابتدا آماری از صدور کارت ملی بگویید؟

بیش از 46 میلیون و 566 هزار کارت تکمیل ثبت نام شده و بیش از 44 میلیون و 177 کارت از این تکمیل ثبت‌نام صادر شده و تلاشی با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام داده ایم که بتوانیم کارت هوشمند ملی را به ظرفیت تولید داخل برسانیم این تلاش مؤثر واقع شده و شرکت چاپخانه دولتی ایران متولی این بخش با کمک سایر مراکز است که این کار را انجام دهند.

 

**صدور کارت‌های هوشمند ملی از چه تاریخی اتفاق می‌افتد؟

قولی که چاپخانه دولتی داده پایان آبان ماه اولین سری کارت تولید داخلی را تحویل بدهند و ما هم انشاالله در مرحله صدور از آن استفاده کنیم دغدغه‌ای که هموطنان داشته‌اند اینکه مابین یعنی کارت تولید داخل و بهره‌برداری از تولید داخل چه اتفاقی می‌افتد.

کسانی که فاقد هر گونه کارت هوشمند هستند ذخیره لازم را پیش‌بینی کردیم که انشاءالله هیچ هموطنی دچار مشکل نشود ما سال گذشته شاهد یک حجم بسیار گسترده حضور مردم در ادارات ثبت‌احوال و دفاتر پیشخوان بودیم آنجا ثبت‌نام کردند و یک زمان طولانی شده که در فرایند تولید مشکلی نداریم.

چون ظرفیت تولید 2.5 میلیون کارت در ماه است در حال حاضر آنهایی که تکمیل ثبت‌نام کردند به تدریج صادر می‌کنیم تا انشاءالله تولید داخل را از آن استفاده کنیم و برای هموطنان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

**نگرانی هایی از بابت کیفیت کارت ایرانی در بین اذهان عمومی وجود دارد؛دراین باره بگویید

مردم نگران نباشند کیفیت کارت‌ها در بین مردم است تمام فرایند هم کیفیت و هم مقاومت و هم امنیت در این کارت مشابه خارجی مقایسه کردند و بررسی و تطبیق دادند و دوران کنترل را سپری کرده که انشاءالله بتوانیم با همان کیفیت خارجی کارت‌های داخلی را تحویل هموطنان سراسر کشور بدهیم.

 

** در بحث قیمت صدور کارت تغییری خواهیم داشت؟

تأکید وزیر کشور و ریاست جمهوری این است که در افزایش قیمت تمام شده هیچ تغییری نداشته باشیم یعنی همان 20 هزار تومان قیمت کارت، 9 هزار تومان فرایند تکمیل ثبت‌نام، تصویربرداری و اسکن انگشت و 2 هزار تومان زمان تحویل کارت است.

حتی هزینه‌هایی که دستگاه‌ها برای ارائه خدمت می‌دهند سازمان نپذیرفته که افزایش دهند همان قیمت سال گذشته است.  تغییری ندادیم و به همین دلیل هم هموطنان دغدغه‌ای نداشته باشند.

 

**آماری که دادید 46 میلیون و 565 هزار کسانی هستند که مراحل ثبت‌نام خودشان را انجام دادند و منتظر کارت هوشمند ملی هستند.چه تعداد برای دریافت کارت هوشمند ملی هنوز اقدام نکردند؟

آخرین آمار از  افراد واجد شرایط 62 میلیون نفر است. چیزی در حدود 15 تا 16 میلیون نفر افراد واجد شرایط باشند بخشی از این افراد معمولاً مراجعه نمی‌کنند اما من توصیه می‌کنم همه کسانی که فاقد کارت هوشمند هستند باید کارت هوشمند بگیرند چون کاربردی کردن این کارت به صورت جدی در دستور کار دولت است، کارگروه بهره‌برداری از کار تشکیل شده، الان بانک‌های متعدد با ما در حال تبادل تفاهم‌نامه هستند سازمان ثبت اسناد برای ثبت معاملات در پی تبادل تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال است که از این کارت به عنوان ثبت معاملات و انتقال اموال و املاک افراد برای راستی‌آزمایی بهره‌برداری می‌کند. فردی که در آینده بدون کارت باشد و مراجعه کند برای بهره‌برداری خدمت از سایر دستگاه باشد با مشکل مواجه می‌شود. توصیه ما این است که همه افرادی که از کارت ملی نمونه قدیم یا هوشمند بهره‌مند نیستند مراجعه کنند.

 

**تا چه زمانی مردم فرصت دارند که مراجعه کنند؟ 

برای آخرین بار از دولت تقاضا کردیم که سال گذشته به دلایل مختلف هموطنانی که مراجعه نداشتند ناگزیر هم وزارت کشور و هم سازمان ثبت احوال از هیأت دولت تقاضا کردند تا پایان سال 97 تمدید کنند.

برای آخرین بار تا پایان سال 97 تمدید می‌شود.قطعاً هم نباید تمدید شود چون بخش اعظم افراد واجد شرایط کارت را دریافت کردند و افرادی را هم داریم که نمونه کارت قدیم تا پایان سال 98 دارای اعتبار است آنها مشکلی ندارند. اما جمعیت قابل ملاحظه‌ای قطعا کارتشان فاقد اعتبار خواهد شد.


**افرادی که کارت نمونه قدیم داشته و تا پایان سال 98 مهلت دارد، می‌توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی جدید مراجعه کنند؟

همه کسانی که دارای هر گونه کارت غیر از کارت هوشمند ملی باشند می‌توانند کارت نمونه قدیم چه دارای اعتبار و چه فاقد اعتبار باید مراجعه کنند و کارت هوشمند دریافت کنند چرا که خیلی از مراکز دولتی از کارت هوشمند استفاده خواهند کرد. فعلا هیأت دولت تا پایان سال تمدید کرده است. حتماً باید از کارت هوشمند برای بهره‌برداری و استفاده از سایر خدمات از کارت هوشمند استفاده کنند.

 

** ادارات دولتی از این به بعد خیلی از خدمات خود را با کارت هوشمند ملی ارائه خواهند داد و کارگروه بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی هم تشکیل شده دقیقاً چه زمانی قرار است بانکها به سازمان ثبت احوال متصل شوند و ادارات دولتی بتوانند این خدمات را ارائه دهند؟

سازمان ثبت احوال کشور هم همانگونه که یکی از مصوبات هیأت وزیران و دولت حذف کپی و  اخذ کپی کادر ادارات بوده مصوب کرده که ما در سه استان سمنان، خوزستان و قم اجرایی کردیم و آقای وزیر هم ابلاغ کرد همه دستگاه‌ها استفاده کنند ما در ارائه خدمت مشکلی در سازمان ثبت احوال ندارد بانک‌های متعدد و دستگاه‌های مختلف مراجعه می‌کنند و زیرساخت بهره‌برداری از کارت وقتی آماده کردند سازمان این خدمت را به آنها ارائه می‌کند الان در حال حاضر بیش از 120 وزارتخانه، نهاد و سازمان خصوصی از ما در 200 هزار نقطه به صورت برخط استفاده می‌کنند.

ما در هر ثانیه بیش از 6 هزار استعلام پاسخگو هستیم در 16 هزار ایستگاه هم همکاران ما خدمت به مردم ارائه می‌کنند، ثبت‌احوال برای ارائه خدمت آمادگی کامل دارد.

 

** از روند ثبت نام  برای دریافت کارت هوشمند بگویید؟

مراجعه به دفاتر پیشخوان،‌پست یا ثبت‌احوال سه مرحله ای است که باید مردم انجام دهند. البته برای پیش‌ثبت‌نام اصلا ضرورت ندارد به پیشخوان و ثبت‌احوال مراجعه کنند.

افراد می‌توانند از طریق موبایل، تلفن همراه و اینترنت منزل پیش‌ثبت‌نام انجام شود نوبتشان را اعلام می‌کنند مراجعه می‌کنند به دفتری که از طریق سامانه ارائه می‌شود.

از طریق سامانه ارائه می‌شود دفتر عکسبرداری و تصویربرداری انجام می‌شود، اخذ آدرس و سپس بعد از صدور به کدام دفتر برای ارائه مراجعه کنند. 

 

**چند روزه کارت را می‌دهید؟

زمان را به زیر یک ماه کاهش دادیم اما به دلیل تأمین بخشی از بدنه که به سمت داخل رفتیم طولانی شده تلاش می‌کنیم به زیر یک ماه برسانیم که انشاءالله کارت را صادر کنیم و تحویل دهیم.

 

**برای افرادی که امکان مراجعه ندارند چه راهکاری دارید؟

افرادی که دارای معلولیت بوده و انگشتتشان آسیب دیده یا مشکل اثر انگشت دارند و نمی‌توانند اسکن آن را انجام دهند با مراجعه به اولین دفتر ثبت‌احوال (پین‌ کد) برایشان تعریف می‌شود تا روال دریافت کارت برایشان اجرا شود.

ایستگاه سیار را برای 500 نقطه فعال کرده‌ایم تا سالمندان، معلولان و افرادی که در مناطق دورافتاده هستند بتوانند کارت ملی هوشمند دریافت کنند. 

 

** از کاربرد رمز کارت هوشمند ملی بگویید؟

چهار شماره آخر کارت ملی، رمز کارت هوشمند است که کارشناسان ما وظیفه دارند هنگام تحویل کارت این رمز را تغییر دهند و هر عددی که متقاضیان تمایل داشتند را به عنوان رمز انتخاب کنند.کارگروهی در دولت برای کاربردی شدن کارت هوشمند ملی تشکیل شده، تفاهم‌نامه با بانک و برخی سازمان‌ها داریم تا از این کارت‌ها استفاده شود همچنین برنامه تجمیع کارت هوشمند را خواهیم داشت چرا که نباید مشابه آن صادر شود. 

 امیدوارم پایان سال 97 به عنوان پایان فرایند صدور کارت هوشمند ملی اعلام شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">