ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ITanalyze.ir - سهیل مظلوم نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در متنی اقدام به دادن پاسخی به سخنان عبدالمجید ریاضی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کرده است. اگرچه ریاضی در اظهارات خود هیچگاه نامی از سازمان نظام صنفی رایانه ای نبرده است، لیکن نایب رییس این سازمان ظاهراً اظهارات دبیر شورای عالی IT را به خود گرفته ومتن ذیل را ارسال کرده است.

در اواخر اسفندماه سال 84 در معیت آقای سعیدی، رییس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور خدمت جناب آقای دکتر سلیمانی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات شرف یاب شدم. وقتی موضوع عدم وجود برنامه در حوزه فناوری اطلاعات و نداشتن ساز و کار مشخص و افراد توانمند برای دستیابی به اهداف پیشبینی شده در برنامه چهارم خدمت ایشان مطرح گردید، جناب سلیمانی به این مضمون فرمودند: «اشکال شما این است که مسایل و مشکلات را مطبوعاتی و رسانهای میکنید. قدری سکوت پیشه کنید تا فضای لازم برای حل مشکلات فراهم گردد.»

نزدیک به یک سال پس از برگزاری آن نشست و در حالی که نه تنها مشکلات سال 84 حل نشد و رکود در سال 85 نیز ادامه یافت و کارنشناسی مدیران حوزه فناوری اطلاعات باعث شد که در بودجه 86 نیز اوضاع بدتری حتی از سال 85 ترسیم گردد، رییس سازمان در نامهای خطاب به وزیر، وضعیت اسفناک بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات را که قرار است بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری سکان هدایت اقتصاد این حوزه را بر عهده داشته باشند، منعکس نمود. اما از طریق مطبوعات مطلع شدم که آقای ریاضی در مقام پاسخ بر آمده و نکاتی را متذکر شدهاند. فرصت را مغتنم شمرده و درخصوص مطالب ایشان، چهار نکته را بیان میدارم.
1- حضور در جایگاه ناعادلانه

پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی که شهید رجایی و رجوی (سرکرده گروهک منافقین) نیز از کاندیداهای آن بشمار میآمدند، مرحوم رجایی حایز اکثریت آرا شده و رجوی انتخاب نشد. سرکرده گروهک منافقین ادعا کرد که آرای او به خاطر تشابه اسمی به شمار آرای آقای رجایی افزوده اند.

شهید رجایی در پاسخ به وی گفت: من دارای سرمایه زیادی نیستم که بتوانم هزینه انتخابات مجدد را بدهم. خانهای دارم که میتوانم آن را بفروشم و در اختیار وزارت کشور قرار دهم تا یک انتخابات دیگر بین من و آقای رجوی برگزار شود و هر کس که برنده این انتخابات شد، میپذیرم.

آقای مهندس ریاضی در بخشی از جوابگویی خود به نامه رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور که خطاب به وزیر ارتباطات نوشته شده و در آن عملکرد دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات و اصولاً مدیریت فناوری اطلاعات در کشور را مورد انتقاد قرار داده، آورده است: «اما شماری از مدیران این تشکل مدتهاست در فضای ناعادلانه بر صندلی ریاست تکیه زده اند ... این افراد میکوشند بیکفایتی خود را به مسئولان دولتی نسبت دهند ...». این جانب نیز مانند سایر مدیران نظام صنفی رایانهای کشور که خود را از خدمتگزاران صنف میدانیم، ظاهراً باید مخاطب فرمایشات آقای ریاضی باشیم. به وسیله نگارش این مکتوب، آمادگی خود را برای فروش منزل مسکونی خود جهت تامین هزینه های برگزاری یک انتخابات و سنجش مقبولیت میان خود و آقای ریاضی در صنف اعلام میدارم.

اعلام زمان برگزاری، برگزارکننده و همه شرایط نیز بر عهده آقای ریاضی باشد تا پس از انتخابات، هیچگونه شبهه ای حداقل برای ایشان مطرح نباشد.
2- عدم استدلال منطقی

ایشان در ادامه پاسخگویی خود اظهار داشتند: «بعضی (سازمان نظام صنفی رایانهای کشور) به جای انتقاد سازنده از مسئولان دولتی و استناد به آمار و ارقام از منظر تخصصی و علمی متاسفانه به شعر و گزافهگویی پناه بردهاند، زیرا از استدلال منطقی عاجزند.»

خدمت ایشان و همه دستاندرکاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میرسانم که مجله تکفا شماره چهارم سال 85 اختصاص به بررسی عملکرد مدیران دولتی حوزه فناوری اطلاعات طی سالهای 84 و 85 داشته است که مجله آن در دبیرخانه سازمان و فایل الکترونیکی آن بر روی سایت سازمان به نشانی www.irannsr.org موجود میباشد و برای کسب استدلالات علمی و تخصصی مشتاقان می توانند به نشانی فوق مراجعه و از آن استفاده نمایند.

هر چند جناب ریاضی برخلاف چند شماره اخیر که در هر شماره مجله تکفا گفتگو داشتند، در شماره مخصوص بررسی عملکرد مدیران دولتی حوزه IT و پاسخگویی به آن ، از انجام مصاحبه با این ماهنامه امتناع ورزیدند.
3- وجود نارضایتی در صنف

همچنین ایشان اظهار داشتهاند: «به علت درهم آمیختن اغراض شخصی و منافع گروهی یک یا دو نفر ناخرسندی خیلی از شرکتهای بخش خصوصی را فراهم کرد. کما اینکه اعضای این تشکل با مراجعه به دبیرخانه شورا، خواستار اخذ تصمیم جدی برای رفع موانع همکاری بخش خصوصی با دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات شدند.»

البته تردیدی نیست که عملکرد مدیران سازمان نظام صنفی رایانهای کشور تؤام با اشکالاتی میباشد. به نظر بنده همین که سازمان نتوانسته است پس از یکسال و نیم پیگیری و تلاش، ریاضتی تلخ را از حوزه فناوری اطلاعات بزداید، خود نشان بر عملکرد ناکامل مدیران سازمان است. اما جای تعجب اینجاست وقتی که سازوکاری بر سازمان حاکم است که اعضای آن میتوانند در کارگروهها، کمیسیونها، هیاتمدیرههای استانی، شورای مرکزی و مجامع عمومی سازمان و حتی در سطح رسانهها، عملکرد مدیران صنف را به چالش بکشانند که در بسیاری موارد نیز اینچنین میکنند، چه نیازی است که در پشت درهای بسته و آن هم با یک مقام دولتی مسائل خود را مطرح نمایند. با توجه به انسجام و وحدت بینظیری که در صنف وجود دارد، وقوع این عمل و مراجعه برخی از شرکتها به آقای ریاضی را امری بسیار بعید میدانم، مگر آنکه عدهای قلیل خواسته باشند به جهت کسب منافع مادی، زبان به غیبت از نمایندگان خود در صنف گشوده تا خان را خوش آید. در هر حال بیان اسامی این افراد و ذکر نکاتی را که خدمت ایشان معروض داشتهاند، میتواند به شفافیت روابط بین دولت و بخش خصوصی کمک نموده و همچنین جناب ریاضی را از مظان بیان مطالب مبهم و غیرشفاف، مبرا سازد.
4- تفرقه بیانداز

معاون محترم فناوری اطلاعات وزارت ICT در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «در شورای عالی فناوری اطلاعات، حوزه ویژهای به منظور پیگیری تعامل با بخش خصوصی تاسیس و با تلاشهای بیوقفه و ارتباط با تشکلهای بخش خصوصی، در حال رایزنی و انعکاس نظرات بخش خصوصی به شورا است...»

علیرغم آنکه تاسیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور به صراحت قانون مصوب مجلس و آییننامه دولت برای ساماندهی و نظمبخشی به فعالیتهای فناوری اطلاعات در حوزههای سختافزار، نرمافزار و شبکههای اطلاعرسانی مورد تاکید قرار گرفته و این سازمان به عنوان نقطه تعامل بخش خصوصی با بدنه اجرایی کشور مشخص شده است و این مهم بارها چه از طریق شفاهی و چه به صورت نامههای محرمانه و غیرمحرمانه و با طرح مباحث حقوقی و مستندات قانونی به سمع و نظر ایشان رسیده است، ولی باز شاهد آن هستیم که ایشان از عبارت خلاف قانون و نخنمای «تشکلهای بخش خصوصی» استفاده کرده اند.

از شخصی که وظیفه دولت را علاوه بر سیاستگزاری و نظارت، هدایت بخش خصوصی نیز میداند، شنیدن سخنان اینچنین، بسیار عجیب نمینماید؛ زیرا آن مثل معروف انگلیسی میگوید: برای آنکه بتوانید (هدایت و) حکومت کنید، باید تفرقه بیاندازید. عوامل مطیع و گوش به فرمانی ولو اندک را در بخش خصوصی بیابید و با تمسک به آنها، فضای منسجم و یکپارچه صنف را متفرق جلوه داده و خواستار هدایت آنها گردید.

هرچند با توجه به شناخت قبلی که از دیانت ایشان داشتم طرح برخی موارد شبه ناک در مصاحبه آخر جناب آقای مهندس ریاضی برایم عجیب بود، ولی کماکان ایشان را متدین و معتقد به مبانی دینی میدانم. عملکرد نیمه دوم سال 84، سال 85 و دورنمای ترسیم شده برای حوزه مسئولیت ایشان در بودجه سال 86 نشان میدهد که حضرت ایشان مرد میدان هدایت سکان فناوری اطلاعات کشور نیست. همان اعتقادات دینی ایشان باید نهیبی باشد تا در آستانه سال نو و وقت خانهتکانی دلها و تغییر در رفتارها به خود آمده و با برخاستن به موقع از جایگاه خود، فضا را برای تصمیمگیری دوست قدیمی و همشهری خود آسانترکرده تا شاید بهار فناوری اطلاعات بار دیگر از پس زمستان سخت 85 فرا رسد.

  • ۸۵/۱۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">