ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمریکا روز دوشنبه از امضای یک بیانیه بین المللی در حمایت از شهروندان در برابر حملات سایبری خودداری کرد که این مساله نشان دهنده تردیدها در دولت دونالد ترامپ برای محدود کردن گزینه های خود برای استفاده از سلاحهای سایبری تهاجمی و دفاعی است.

به گزارش نیویورک تایمز، این بیانیه را امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درجریان'مجمع صلح پاریس' همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول منتشر کرد و آمریکا یکی از معدود کشورهای غربی بود که تصمیم گرفت آن را امضا نکند.این بیانیه با عنوان ' درخواست پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری' را 51 کشور ، بیش از 130شرکت و 90 دانشگاه و گروه غیردولتی امضا کردند و این تازه ترین اقدام از یک رشته تلاش ها در جهت رسیدن به چیزی است که برخی از آن به عنوان 'کنوانسیون دیجیتالی ژنو' یاد می کنند.
درست همانطور که 'کنوانسیون ژنو' حمله به غیرنظامیان را منع می کند، بیانیه پاریس نیز وارد کردن لطمات نظام مند به افراد و زیرساخت های حیاتی همانند از کار انداختن شبکه های برق را ممنوع خواهد کرد.
این بیانیه همچنین شامل درخواستی برای'جلوگیری از مداخله بدخواهانه توسط بازیگران خارجی با هدف مخدوش کردن فرایندهای انتخاباتی از طریق فعالیت های سایبری' بود. تمام اعضای اتحادیه اروپا این توافقنامه را امضا کردند اما استرالیا و ترکیه نیز همانند آمریکا از امضای آن خودداری کردند.
کشورهایی که متهم به حملات سایبری تحت حمایت دولت می شوند - مانند روسیه، کره شمالی و ایران - در این فرایند مشارکت نداشتند. اسرائیل که همراه با آمریکا مجری پیچیده ترین حمله سایبری تاریخ - حمله استاکس نت به برنامه هسته ای ایران - بوده نیز از امضا خودداری کرد. آمریکا اعلام نکرد که چرا این توافق را امضا نمی کند و یک دیپلمات که خواست نامش ذکر نشود، گفت که احتمال دارد آمریکا بعدا آن را امضا کند.
اما اگر مباحث گذشته درباره تعیین معیارهای رفتار در فضای سایبری را ملاک قرار دهیم، مقامات آمریکایی از هرگونه توافقی که ممکن است این قبیل اقدامات غیرقانونی را ممنوع سازد متنفر هستند. زیرا که آمریکا ممکن است بخواهد در مناقشه های آینده از اقداماتی مانند جاسوسی ، دستکاری در اطلاعات یا حمله به زیرساختها استفاده کند.
بااین حال، برخی از بازیگران کلیدی این عرصه صرف این حقیقت که شرکتها و دولتها برای ایجاد نوعی دیدگاه برای ایمن سازی اینترنت کنار هم آمده اند را یک گام به جلو می دانند.'براد اسمیت' رئیس مایکروسافت از طرفداران اصلی کنوانسیون دیجیتالی ژنو گفت: بسیاری از دموکراسی های جهان حول این نیاز برای محافظت از تمام دمکراسی ها در برابر حملات سایبری در حال بسیج شدن هستند. (منبع:ایرنا)

 

جزییات بیشتر:

در کنار انگلستان، روسیه، چین و رژیم صهیونیستی

ایران و امریکا بیانیه منع حملات سایبری را امضا نکردند

کشورهایی چون ایران، امریکا، روسیه و چین حاضر به امضای «بیانیه پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبر» نشدند.

فناوران- امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در جریان مجمع صلح پاریس، که هم‌زمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول برپا شد، فراخوانی را با عنوان Paris Call for Trust and Security in Cyberspace منتشر کرد و از کشورها و نهادهای فعال در حوزه اینترنت خواست آن را امضا کنند.

این بیانیه از جمله تلاش‌هایی برای وضع مقرراتی جهان‌شمول در حوزه اینترنت برای جلوگیری از حملات و گسترش جنگ‌افزار‌های سایبری است. پیشتر و در سال 2017 مذاکرات برای ایجاد مقرراتی در این زمینه با شکست مواجه شده بود.

درست همانطور که کنوانسیون ژنو حمله به غیرنظامیان را منع می‌کند، بیانیه پاریس نیز وارد کردن لطمات نظام‌مند به افراد و زیرساخت‌های حیاتی همانند از کار انداختن شبکه‌های برق را ممنوع خواهد کرد.

این بیانیه همچنین شامل درخواستی برای جلوگیری از مداخله بدخواهانه توسط بازیگران خارجی با هدف مخدوش کردن فرایندهای انتخاباتی از طریق فعالیت‌های سایبری است.

تمام اعضای اتحادیه اروپا این توافقنامه را امضا کردند. علاوه بر این اسامی کشورهایی مانند ژاپن، قطر، سنگال، گابن، امارات، پاناما، ازبکستان، کانادا، شیلی و کلمبیا نیز در میان امضاکنندگان به چشم می‌خورد و در مجموع 51 کشور این بیانیه را امضا کرده‌اند.

غول‌های فناوری مانند مایکروسافت نیز از این بیانیه حمایت کرده و خواستار پیوستن سایر دولت‌ها و فعالان حوزه اینترنت به این بیانیه شده‌اند. سامانه سوییفت نیز در اطلاعیه‌ای از این بیانیه حمایت کرد. در مجموع بیش از 130 شرکت و 90 دانشگاه تاکنون این بیانیه را امضا کرده‌اند.

این بیانیه موراد مختلفی را شامل می‌شود که برخی از آنها به این شرح است:

- جلوگیری و ترمیم فعالیت‌های مخرب سایبری که به تهدید یا تخریب سیستماتیک و قابل توجه شهروندان یا زیرساخت‌های حیاتی می‌پردازند.

- جلوگیری از فعالیت‌هایی که به عمد به دسترسی عمومی به اینترنت آسیب می‌زنند.

- جلوگیری از سرقت دارایی‌های معنوی شامل اطلاعات محرمانه تجاری با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی.

- توسعه روش‌هایی برای جلوگیری از تکثیر ابزارهای مخرب سایبری

- توانمندسازی فرایندها، محصولات و خدمات دیجیتالی در چرخه توزیع و حیات.

اما در میان امضاکنندگان بیانیه پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبر، نام ایران به چشم نمی‌خورد. ایران در حالی که خود قربانی بزرگترین جنگ‌افزار و حمله سایبری دنیا یعنی استاکس‌نت بوده است و همواره از سوی امریکا و اسراییل متهم به حملات سایبری به مراکز صنعتی و تجاری شده است. در چنین شرایطی امضای این بیانیه می‌توانست و می‌تواند یک حرکت دیپلماتیک در خصوص اثبات صلح‌طلبی ایران در فضای سایبر باشد.

به غیر از ایران، امریکا، روسیه، چین، کره شمالی، رژیم صهیونیستی و انگلستان نیز از امضای این بیانیه خودداری کرده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">