ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آموزش مجازی و معلمانی که رها شدند

| جمعه, ۶ فروردين ۱۴۰۰، ۰۸:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

آموزش مجازی یکی از دشوارترین آزمون های صلاحیت سنجی را پیش روی معلمان قرار داد؛ سختی این آموزش به مراتب بیش از آموزش حضوری است و معلمان بسیاری از آن سربلند بیرون آمدند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید یک روی مهم سکه آموزش در روزهای کرونا که حالا وارد سال دوم خود شده است، سختی کار معلمان بوده است. معلمانی که در این دوران به دو دسته تقسیم می‌شوند. معلمانی که همه چیز را به آموزش‌های تلویزیونی و حداقل تلاش در همان شبکه شاد کردند و معلمان بی شماری که سعی کردند از طرق مختلف پیگیر آموزش دانش آموزان باشند. کیست که نداند به مراتب آموزش مجازی سخت‌تر از آموزش حضوری است و معلم باید توان بیشتری برای پیگیری یادگیری دانش آموز بگذارد. هیچ گاه در این یک سال از سوی آموزش و پرورش اعلام نشد که کیفیت کار معلمان در بخش آموزش مجازی چگونه سنجیده خواهد شد؛ معلمانی که اعتراف می‌کنند عموماً حضورشان در شاد برای رفع تکلیف بوده و به خاطر مشکلات زیرساختی این سامانه اصل آموزش تعاملی را در فضای دیگری پیگیری می‌کردند.

محمدرضا نیک نژاد معلم باسابقه آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص آموزش در یک سال کرونایی که پشت سر گذاشتیم و فراز و فرودهایش گفت: از دید کلی با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های مجازی شاید یکی از آزاردهنده ترین کارها این بود که دولت به جز راه اندازی شاد آن هم با همه مشکلاتی که داشت زیرساختی را مهیا نکرد شاید اگر این فضا را رها می‌کرد تا معلم‌ها کار خودشان را بکنند بهتر بود در حالیکه عملاً با دخالت یا امر و نهی نمی‌گذاشتند خلاقیت از دل مدرسه بیرون بی آید.

وی ادامه داد: پیدا کردن خلاقیت‌ها و راه‌هایی که بشود در این فضا به نحو شایسته ای تدریس را ادامه داد کار دشواری بود که در یک سال گذشته معلم‌ها تجربه کردند. البته شاید از زوایایی پاندمی کرونا این اثر خوب را داشته و توانسته بر مهارت دانش آموز و معلم‌ها اثر بگذارد اما فشار هم وارد کرده است.

نیک نژاد اظهار کرد: واقعیت این است که کار تدریس در فضای مجازی نیازمند یک سری امکانات بود که تقریباً در دسترس معلم‌ها نبود و هر کس کاری را کرد که امکانات به آن اجازه می‌داد. طبق آمارهای خود مسئولان از ۳۰ تا ۵۰ درصد دانش آموزان از فضای مجازی محروم بودند. ۳۰ درصد یعنی بیش از ۴ میلیون دانش آموز. ما هم دانش آموزان بازمانده از آموز و هم معلمان بازمانده از این فضا. بخشی از دانش آموزان بازمانده از آموزش از نداشتن ابزار مناسب رنج می‌برند و بخش دیگر در خانواده‌هایی هستند که شاید ابزار مورد نیاز را داشته باشند اما توانایی پشتیبانی همزمان ۳ یا ۴ دانش آموز را نداشتند. اکثراً هم در مناطق کم برخوردار در این گستره عظیم جغرافیایی این مهم رخ داده است و حتی معلمانی بودند که این وسایل را در اختیار نداشتند و با رساندن قطره چکانی تبلت و گوشی هوشمند نمی‌شود این مشکل را حل کرد.

این معلم با سابقه اظهار کرد: یکی از مشکلات ما معلم‌ها هم این بود که مدام ادعا می‌شد حقوق معلم‌ها افزایش داشته است. دیروز صبح هم باز این موضوع رسانه‌ای شد. حقوق معلم یک سوم اضافه شده اما آقایان نمی‌گویند تورم چقدر اضافه شده است! البته این دیگر فقط معضل معلم‌ها نبود و کل جامعه با آن درگیر هستند اما شاید ضربه‌ای که معلم‌ها می‌خورند این است که مدام اعلام می‌شود.

۸۰ گیگ اینترنت رایگان به معلمان برای یکسال تحصیلی!

وی درباره اینکه آیا در این یکسال به لحاظ دادن اینترنت رایگان حمایتی از معلم‌ها شد نیز گفت: اول مهر یک بسته ۳ ماهه ۲۰ گیگی به معلم‌ها دادند ک بعداً هر چه اصرار کردیم و پیگیری این بسته تمدید نشد و اعلام کردند شاد رایگان است ولی می‌دانیم عموم مدارس رنگارنگی که دولتی نیستند از روش‌ها و امکاناتی خارج از شاد برای آموزش بهره می‌گیرند چون شاد نهایتاً هم به صورت آفلاین ارائه شد یعنی در بهترین حالت پسر من که کلاس ششم است می‌نشیند سر شاد و معلم یک پیام صوتی می‌دهد که با چند دقیقه تأخیر می‌رسد و یا بچه‌ها باید فیلمی بارگذاری باید بکنند که گاهی بارگذاری اش تا یک روز هم طول می‌کشد. در واقع اکثر معلم‌ها به صورت صوری از آن استفاده می‌کردند. یعنی هر چند وقت یکبار فعالیتی می‌شود که آمار شاد هم درست در بیاید.

نیک نژاد ادامه داد: البته این را بگویم که بالاخره ۸ روز مانده به عید دوباره به معلم‌ها یک بسته اینترنت ۶۰ گیگی تا آخر خرداد دادند در حالیکه عید آموزش تعطیل است و شاید به جبران ماه‌های گذشته آن را داده اند اما همین نشان می‌دهد برنامه ریزی مدونی نیست. در نهایت اینکه این فضا فشار مضاعفی را به معلمان آورد چون آموزش حضوری تنوع بیشتری دارد و باید در آموزش مجازی هزار ترفند بچینی تا دانش آموز را پای یادگیری نگه داری. حالا زیرساخت‌ها هم علیه تو هستند چون امکان ندارد بتوانی همزمان با ۳۰ دانش آموز ارتباط بگیری و نهایت ارتباط هم می‌شود به صورت صوتی. تنوع آموزش در دانش آموز انگیزه ایجاد می‌کند و اینجا دست معلم بسته است.

دانش آموزان متوسطه دوم چه آسیب‌هایی دیدند؟

وی با توجه به اینکه مدرس درس فیزیک به دانش آموزان متوسطه دوم است، در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه دانش آموزان متوسطه دوم خصوصاً پای کنکوری‌ها در این یک سال چه دغدغه‌هایی داشتند، بیان کرد: مهمترین دغدغه سنت کنکور است که یک سنت ۶۰ ساله است. حضور در کلاس‌های کنکور، حضوری درس خواندن در کلاس‌های رفع اشکال در مدرسه همه اینها یک سنت را ایجاد کرده است. دانش اموزان پایه دهم و یازدهم این امید را دارند که سال بعد پاندمی کرونا می‌رود و این شرایط درست می‌شود و همه چیز به روال عادی باز می‌گردد اما برای پایه دوازدهمی‌ها احتمال بالا این فضا آسیب زننده است و اثرش را می‌گذارد. آنها می‌گویند این شانس ما بود و از این شرایط اظهار ناامیدی می‌کنند و شاید این بدترین اتفاق است. سردرگمی هم در زمینه کنکور کم نیست و باعث ایجاد فشار روانی به بچه‌ها و خانواده‌ها می‌شود.

نیک نژاد گفت: در این میان بی برنامه گی هم بیداد می‌کند. قبل از عید جلسه‌ای برای معلم‌ها به صورت حضوری گذاشتند و گفتند حذفیات دروس آمده و این در حالی است که ۵ ماه از سال تحصیلی گذشته بود و مثلاً من شخصاً درس را کامل کرده بودم و بعد این حذفیات از اول کتاب بود تا انتها. آیا نمی‌شد این را زودتر اعلام کنند؟ بعد سوال مهمتر این است که آیا این فصل‌هایی که دارد حذف می‌شود در کنکور سال‌های بعد هم برای این دانش آموزان حذف خواهد شد؟ آیا این بچه‌ها برای کنکورشان آسیب نخواهند دید؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">