ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا این بار قاچاق مخابراتی مهار می شود؟

| دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۸۶، ۰۶:۳۰ ب.ظ | ۳ نظر

علی شمیرانی - یک بار دیگر و در حالی که مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این بار و از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت قصد قانونمندسازی فضای بی قانون و مساله دار VOIP (تلفن اینترنتی) را دارد، فشارها و تهدیدها برای جلوگیری از این اقدام نیز آغاز شد.

این در حالی است که بیش از 4 سال است که کشور از خلا بی قانونی در فضای عرضه خدمات تلفن اینترنتی، متحمل زیان های اقتصادی و حتی امنیتی زیادی می شود. تا پیش از این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات به عنوان متولی تلاش می کرد تا بازار عرضه این خدمات را ساماندهی کرده و مانع قاچاق میلیون ها دلار مکالمات تلفنی در کشور شود، اما هر بار این تلاش ها می رفت که به ثمر بنشیند، فشارها برای ناکام گذاشتن دولت در این خصوص آغاز می شد و فضای بی قانونی و قاچاق نیز پابرجا می ماند.

در این میان مخالفان قانونمند شدن و جلوگیری از قاچاق مخابراتی از کم اطلاعی برخی از مسوولان و نهادها نیز استفاده کرده و با مطرح کردن مسایل متعدد از ایشان نیز برای تامین مقاصد خود بهره گیری می کردند. این در حالی است که کارشناسان و آگاهان بازار خدمات VOIP را بازاری با گردش مالی بسیار بزرگ تخمین می زنند که به همین جهت تلاش بسیاری نیز برای توقف ساماندهی در این بازار به چشم می خورد.

تا کنون صدها میلیون دلار قاچاق مکالمات تلفنی درکشور طی سال های گذشته انجام شده و علیرغم تلاش های صورت گرفته هنوز هم امکان مهار این جریان میسر نشده است.

اگرچه موضوع مهار بازار بی سامان تلفن اینترنتی تنها به عرضه خدمات غیر قانونی محدود نمی شود و برخی نیز از این آب گل آلود ماهی خود را می گیرند. از جمله آن که اخبار تایید نشده حکایت از آن دارند که به علت فقدان قانون مصرح و مشخص در این حوزه، زمینه برای برخوردهای سلیقه ای و شخصی فراهم شده بود و برخی از افراد با اطلاع از تخلف برخی از شرکت ها، ضمن تهدید ایشان اقدام به گرفتن وجوهی به عنوان حق السکوت می کنند.

این که اشکالات فنی و کارشناسی به قانونمند سازی فضای عرضه خدمات VOIP چیست، موضوعی است که قطعا جای بحث و بررسی دارد اما این که تا حرف از نظم و قانون می شود صدای برخی به بالا می رود و فشارها روی کنار گذاشتن اصل این پرونده متمرکز می شود بحث دیگری است.

در این خصوص جادارد تا مسوولان امر با اطلاع رسانی مستمر در خصوص الزامات قانونمندی عرضه خدمات تلفن اینترنتی، ضمن برچیدن زمینه های سواستفاده احتمالی و به حاشیه راندن اصل ماجرا، از انگیزه های واقعی و پنهان مخالفت های غیر اصولی با اجرای قانون نیز پرده برداری کنند.

در غیر این صورت شک نداشته باشید که VOIP این بار هم به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید چرا که موضوع با جنجال، تجمع و رنگ و بوی سیاسی گرفتن قطعا به حاشیه رانده خواهد شد و زیان اقتصادی و امنیتی کشور از محل قاچاق مکالمات مخابراتی تداوم خواهد یافت.

اگرچه در گذشته مسوولان دولتی بنا به دلایلی نامعلوم هیچ گاه به صورت علنی، قاطع و شفاف پاسخ مخالفان قانونمندسازی بازار عرضه خدمات تلفن اینترنتی را ندادند، لیکن این بار و در صورتیکه عزم ایشان برای اجرای چنین طرحی جزم است، می بایست ضمن اشاره مستقیم به اسامی عوامل فشار بر این طرح، اقدام به تشریح انگیزه ایشان از یک سو و نیز تبیین زیان های وارده به کشور از سوی دیگر کنند تا طرح مذکور این بار عملیاتی شود.

  • ۸۶/۱۲/۲۷

نظرات  (۳)

شما بی سوادین واقعا بی سواد اصلا یه توضیحی بدین ببینم که یعنی چی این حرفهایی که می زنید همین ایران در صنعت ای تی داره پس رفت می کنه . با وجود شما ما همچنان بدبختیم به امید این که آدمهای کوتاه فکری مثل شما دست از سر این جامعه دست بکشن وتلاش کنند که تلفن اینترنیی پیشرفت کنه.
سلام لطفاً نویسنده مقاله سابقه کارخود در بازار VOIP را ارائه نماید. آیا میداند چه کسانی بستر اعنماد مردم را فراهم آوردند تا مخابرات مجبور به کاهش نرخ هزینه ها از دقیقه ای 900 تومان به 150 توان گردد؟ آیا ایشان تفاوت Orginate و Terminate و قوانین موجود را می داند؟ آیا می داند در زمینه Orginate مشکلی وجود ندارد و آن بازار بزرگ مربوط به Terminate است که همه با قانونمند شدن آن کلملاً موافقند؟ به هر حال اختصاصی سازی را به بهانه خصوصی سازی ترویج ندهیم
با سلام به نظر می آطد آقای نویسنه نه تنها کارشناس این موضوع نیست بلکه قصد ریختن آب به آسیاب گروهی خاص را هدفمند دنبال میکند قانونمند کردن کار مشکلی نیست به شرط آنکه مستولین و ذی نفعان بخواهند. نمونه بارز این مسئله در استان اصفهان اتفاق افتاده است. هم Orgination قانونمند شده و همه سروس دهندگان آن دارای مجوز و عبور از تمام فیاتر های امنیتی و مالی هستند و هم Termination با همکاری مخابرات استان اصفهان مهار کامل شده است. همچنین شنیده می شود در استان اصفهان با همکاری سازمان تنظیم مقررات علاوه بر کنترل قیمت ها بر روی کیفیت تحویلی به مشتری و تعهدات مربوط به فروش Prepaid قوانینی در حال اجرا و آهنگ بسیار منظمی دارد. ظاهرا بخش خصوصی فعال در این زمینه هم در این استان به رعایت اصول همکاری و هم آهنگی کامل می پردازد. حال شما تصور کنید در مزایده پیش رو همه اینها باید تحویل یک شرکت شود اما هیچ مکانیزمی برای کنترل یا تعهدی در قبال برنده مزایده وجود ندارد. اگر هم اکنون مخابرات ایران با حداقل یکصد بازوری نظارتی(شرکتهای دارای مجوز و ذی نفع) نتواند بر Termination کنترلی داشته باشد، پس چگونه ممکن است یک شرکت بتواند خودش به تنهایی جلوی Termination را بگیرد. و این در حالی است که با آمدن یک شرکت واحد و سپردن ضمانت نامه میلیاردی و تعهد پرداخت حداقل 30 درصد هر تماس به زیر ساخت تازه میدان تاخت و تاز برای Termination کارها باز می شود. چون رقابت تضمین شده ای برای آنها وجود خواهد داشست. اکر اسم این کار قانون گداری است پس ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">