ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا وعده های نوروزی ایرانسل محقق شد؟

| شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۸۶، ۱۲:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

ایرانسل به لطف تبلیغات و شیو‌ه‌های تشویقی خود توانست در مدت زمانی که از واگذاری اولین سیم‌کارت‌هایش می‌گذرد، جایگاه خوبی در میان مشترکان ایرانی پیدا کند؛ به طوری که مشترکان تلفن‌ همراه برای اولین بار در ایران توانستند علاوه بر استفاده خدمات معمولی تلفن همراه از امتیازاتی مانند خدمات ارزش افزوده‌ی جدید مانند اتصال به اینترنت برخوردار شوند. اما علی‌رغم وعده‌هایی که این اپراتور با تبلیغات وسیع برای مشترکان خود در نظر گرفته و بارها در خبرها یا به صورت آگهی‌های بازرگانی وسیع در رسانه‌ها عنوان کرده بود، گروهی از مشترکان ایرانسل در ایام تعطیلات نوروز از نحوه‌ی سرویس‌دهی این اپراتور ابراز رضایت نمی‌کنند و معتقدند که این وعده‌ها محقق نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمله‌ی معروف « ... از کی‌ تا حالا؟ از وقتی که ایرانسل اومده!» تا به حال با انواع مختلف تبلیغات این اپراتور در گوشه و کنار شهر به‌کرات به چشم و گوش هر رهگذری رسیده و حجم وسیع این تبلیغات هر روز در رسانه‌ها، بویژه رادیو و تلویزیون، پخش می‌شود که به عقیده‌ی کارشناسان، این مدل تبلیغات پیش از این در کشور ما آن‌هم از سوی یک اپراتور تلفن همراه کم‌سابقه بوده است.

بنا بر اعلام سایت رسمی ایرانسل، با پوشش حدود‌٥٠ شهر، تعداد مشترکان این اپراتور از مرز یک میلیون نفر گذشته است؛ اما برخی از مشترکان معتقدند وعده‌های این اپراتور آنطور که باید، محقق نشده است. به عنوان نمونه، برخی از مشترکانی که از سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل استفاده می‌کنند، با وجود اعلام رایگان بودن تماس با ایرانسل در روزهای ‌٢٩ تا ‌١٥ فروردین از ساعت ‌١٢ شب تا ‌٦ صبح با مشترک ایرانسل دیگر، از اعتبار آن‌ها کسر شده است.

با صحیح در نظر گرفتن این فرض می‌توان گفت کسانی که در این زمان‌ها تماس برقرار کرده باشند و مکالمات طولانی هم داشته‌اند، باید در پایان این ماه منتظر رقم قابل توجهی در قبض ماهانه‌ی خود باشند.

برخی مشترکان نیز عنوان می‌کنند ارسال SMS نیز در روزهای اول سال برای آن‌ها بسیار دشوار بوده و بسیاری از آن‌ها به مقصد نرسیده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اظهارات برخی از مشترکان ایرانسل که در ایام نوروز به برخی از شهرهایی که گفته شده بود پوشش این اپراتور در آن‌ها قبل نوروز تکمیل شده و به شبکه‌ی ایرانسل پیوسته‌اند، سفر کرده‌اند، امکان تماس وجود نداشته است. برخی دیگر از وضعیت آنتن‌دهی ایرانسل در تهران راضی نیستند و هنوز با مشکل مواجهند.

بعضی از مشترکان اپراتور دوم نیز گله‌مندند که استفاده از اینترنت یا ارسال دیتا در بیشتر ساعات روز امکان‌پذیر نیست و با اختلال مواجه است.

از سوی دیگر، هنوز تعرفه‌های استفاده از سرویس‌های GPRS به‌طور قطعی و رسمی مشخص نیست؛ این در حالی است که سایت ایرانسل به تعرفه‌ای در این زمینه اشاره کرده و در آن بیان شده است «ایرانسل دوره‌ی استفاده‌ی رایگان از خدمات پیام تصویری (MMS) خود را تا دوشنبه ‌١٠ اردیبهشت ‌١٣٨٦ تمدید می‌کند؛ مهلت استفاده رایگان از خدمات اینترنت از طریق تلفن همراه (GPRS) ایرانسل تا ‌١٥ فروردین ماه است و پس از پایان این دوره هزینه این خدمات مطابق تعرفه در نظر گرفته شده معادل ‌٣٠ ریال برای هر کیلو بایت اطلاعات ارسال یا دریافت شده محاسبه می‌گردد».

اما این تعرفه‌ها نه از سوی مسوولان ایرانسل و نه از طریق مسوولان تنظیم مقررات رسما به رسانه‌ها اعلام نشده است؛ بر این اساس، با گذشت چند روز از تاریخ ‌١٥ فروردین‌ماه هنوز مشترکان تکلیف خود را در استفاده از خدمات نمی‌دانند؛ در حالی که این حق مشترک است که بداند وقتی از خدماتی استفاده می‌کند، هزینه‌ی آن چقدر است؛ تا متحمل زیان نشود.

برخی از مشترکان این اپراتور نیز از نحوه‌ی ارسال صورت‌حساب‌های ماهانه‌ی خود ناراضی هستند؛ چراکه با گذشت چند ماه از استفاده از سیم‌کارت خود، قبضی دریافت نکرده‌اند و تنها به آن‌ها SMS ارسال و در آن ذکر شده مشترک نسبت به پرداخت صورت‌حساب خود اقدام کند؛ اما در همان روزی که مشترک SMS مذکور را دریافت کرده، سیم‌کارت وی یکطرفه شده است و این در حالی است که مشترک تا پیش از این از مبلغ قبض خود و چگونگی پرداخت آن باخبر نبوده است.

از سوی دیگر، ظاهرا محاسبه‌ی صورت‌حساب‌های مشترکان ایرانسل از دقیقه به ثانیه تبدیل شد؛ اما چندی پیش محمود خسروی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - اعلام کرده بود که اضافه پرداخت مبلغ مشترکان ایرانسل پس از توافق جهت محاسبه‌ی مکالمات به ثانیه به آن‌ها پرداخت می‌شود که هنوز چگونگی این امر نیز دقیقا مشخص نیست.

نکته‌ی قابل توجه این است که اپراتور یادشه بارها در تبلیغات خود یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خود را یکسان بودن هزینه‌ی مکالمات اعلام کرده است که برخلاف اپراتور دولتی، هزینه‌ی بین‌ شهری ندارد؛ اما چندی پیش سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است که اپراتور دوم تلفن همراه قصد افزایش تعرفه برای مشترکان ایرانسل به خارج از شبکه را داشته و اعلام کرده که در رابطه با تعرفه‌ی مکالمات ایرانسل به ایرانسل افزایشی را نخواهد داشت و به همین دلیل مبلغ ‌‌٩/٤٩ تومان برای مشترکان ایرانسل به ایرانسل و مبلغ ‌‌٧٦ تومان را برای مشترکان خارج از شبکه پیشنهاد داده که این موضوع در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.

به گزارش ایسنا، با توجه اینکه این اپراتور چند ما‌هی است فعالیت خود را آغاز کرده است، بروز برخی از مشکلات تا حدودی طبیعی به‌نظر می‌رسد. ضمن آنکه حمایت از روند خصوصی‌سازی در ارایه خدمات عمومی، موضوعی است که کمتر کسی موافقت خود را با آن ابراز نمی‌کند. اما ازسوی دیگر، در طول چند روز گذشته تلاش خبرنگار ایسنا برای گفت‌وگو با مسوولان ایرانسل برای پاسخ‌گویی به‌ علت این مشکلات، تا لحظه‌ی مخابره‌ی گزارش، بی‌نتیجه مانده است!

  • ۸۶/۰۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">