ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابهام در نحوه محاسبه نرخ تلفن ها

| سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۳:۲۲ ب.ظ | ۴ نظر

چندی پیش رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تایید کرد که شرکت ارتباطات سیار در محاسبه‌ی تعرفه‌ها به‌جای آن‌ که مکالمات تماس از MCI با ایرانسل را 447 ریال محاسبه کند، 760 ریال محاسبه کرده است؛ دلیل این امر هم اینگونه عنوان شد که چون کدهای شماره‌های تلفن همراه اپراتور دوم مشخص‌کننده‌ی تعلق آن به شهرهای مختلف نیست، حد وسطی برای مکالمه با هر شماره‌ی این اپراتور در نظر گرفته شده است که مخابرات از این طریق متقبل هزینه‌ی اضافی نشود. این مساله که از قبل به مشترکان اطلاع‌رسانی نشده بود، باعث شده است که برخی از مشترکان متضرر شده و سوال‌ها و ابهام‌هایی در این زمینه ایجاد شود؛ ازجمله اینکه آیا باز هم مردم باید متحمل هزینه‌ی چنین نقصانی باشند؟!

وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان این ماه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهکاری اثربخش برای محاسبه‌ی نرخ مکالمات از سایر اپراتورها به ایرانسل را مشخص کند و در این صورت، این امر برای همه لازم اجرا می‌شود و باید بر مبنای آن عمل کنند، درباره اینکه مبنای قانونی این اقدام مخابرات که تاکنون مکالمات اپراتور اول با ایرانسل را براساس تعرفه‌ی بین شهری 760 ریال محاسبه کرده، چیست؟ به خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در شبکه‌ی تلفن همراه اپراتور اول، نرخ مکالمات شهری و بین شهری متفاوت است؛ چراکه محاسبات بر مبنای زوم‌بندی انجام می‌گیرد و در حال حاضر چهار زوم برای این شبکه وجود دارد و بر حسب تماس‌ها نرخ مورد نظر شارژ می‌شود،‌ اما اگر شبکه‌ی تلفن همراه فلت یا یکپارچه باشد، مانند شبکه‌ی تلفن همراه ایرانسل، با توجه به این که زوم‌بندی درآن وجود ندارد، به طبع، نرخ شهری و بین شهری نیز ندارد؛ از این رو نرخ متوسطی برای مکالمات در نظر گرفته و در تمام نقاط محاسبه می‌شود.

او افزود: این دو شبکه در محاسبه‌ی نرخ مکالمات خود مشکلی ندارند و بر مبنای آن چه مصوب شده عمل می‌کنند [!] اما مساله زمانی به وجود می‌آید که هر یک از مشترکان اپراتور اول اگر بخواهند با مشترکان اپراتور دوم تماس بگیرند، با توجه به این که شبکه‌ی ایرانسل یکپارچه و بدون کدبندی است و شماره‌ها سراسری واگذار شده، مشخص نیست که مشترک مورد نظر در کدام شهر قرار دارد و از این رو تعرفه‌ی این نوع مکالمات تماما بین شهری محسوب می‌شود؛ بنابراین مشترکان اپراتور اول بابت هر دقیقه تماس با مشترکان ایرانسل باید دقیقه‌یی 760 ریال بپردازند.

او ادامه داد: در سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا نیز این زوم‌بندی مشخص وجود دارد و نرخ مکالمات بر مبنای شهر و بین شهری محاسبه می‌شود؛ اما در ایرانسل با توجه به این که این اپراتور شبکه‌ی فلت را انتخاب کرده است، فاقد این زوم‌بندی است؛ بنا بر این این ابهام در سیستم بیلینگ اپراتور اول تلفن‌ همراه، تلفن ثابت و تالیا به‌وجود می‌آید که کدام یک از تعرفه‌ها را در نظر بگیرند؛ چراکه اگر بخواهند تنها نرخ شهری را محاسبه کنند، در زمینه‌ی درآمد، با مشکل مواجه می‌شوند.

غفاریان در پاسخ به این پرسش که چرا این امر تاکنون ازسوی اپراتور اول، ایرانسل و سازمان تنظیم مقرارت به مردم اطلاع‌رسانی نشده است و پس از گذشت چندین ماه از فعالیت ایرانسل به‌تازگی مشترکان از این موضوع آگاه شده‌اند، و آیا این امر را نمی‌توان برمبنای سود مالی مخابرات از این نوع محاسبه در نظر گرفت،‌ گفت: این مساله از همان ابتدا، از زمانی که اتصال متقابل اپراتور اول با ایرانسل برقرار شد، در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار گرفت که برای محاسبه‌ی نرخ مکالمات این نوع تماس‌ها راه‌ حلی را پیدا کند.

او افزود: حتی من یک‌بار به مدیر عامل ایرانسل گفتم "به هر نحوی که می‌توانید در شماره‌هایی که واگذار می‌کنید زوم‌بندی منظمی‌ را مشخص کنید تا اپراتور‌های دیگر نیز متوجه شوند با مشترک ایرانسلی که تماس ‌برقرار شده، محل تلفن همراه‌ آن در کجا قرار دارد"، از این رو اپراتور اول نمی‌تواند این کار را انجام دهد و ایرانسل باید این زوم‌بندی را ایجاد کند.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره این که این روند تا کی ادامه خواهد داشت، ‌گفت: این موضوع در سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی است تا نرخ متوسطی برای تماس‌هایی که ازسوی شبکه‌ها‌ی دیگر ‌با شبکه‌ی ایرانسل گرفته می‌شود، تعیین شود و به محض اینکه ‌که کمیسیون تنظیم مقرارت به تصمیم واحدی برسد، این کار بلافاصله انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا همیشه باید مردم هزینه‌ و تاوان اینگونه مشکلات را پرداخت کنند و از سوی دیگر، اگر مخابرات و سازمان تنظیم مقررات از این امر راضی نیستند، چرا ایرانسل را به انجام زوم‌بندی ملزم نمی‌کنند؟ تصریح کرد: این موضوع به تصمیم‌گیری، سهل‌انگاری و کارشکنی سازمان تنظیم مقررات، اپراتور اول یا ایرانسل ربطی ندارد، بلکه مشکل این است که وقتی شبکه‌ای یکپارچه راه‌اندازی می‌شود، اگر بخواهیم تعرفه‌های آن را با شبکه‌ی زوم‌بندی شده مطابقت دهیم، با مشکل مواجه می‌شویم؛ چراکه روشی وجود ندارد که از نظر تعرفه این دو شبکه باهم همخوانی پیدا کنند.

به‌گفته‌ی او، بنابراین باید منتظر ماند تا دید که چه راهکار فنی برای این موضوع پیدا می‌شود [!] چراکه این موضوع یکی از موضوعات پیچیده در مخابرات به‌شمار می‌آید و به افراد، سازمان‌ها و اپراتور‌ها برنمی‌گردد که بخواهیم عنوان کنیم عمدی در کار است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش داوود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - نیز درباره‌ی این‌که رییس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده بود شرکت ارتباطات سیار در محاسبه‌ی تعرفه‌ها به جای آن‌ که مکالمات تماس از MCI با ایرانسل را 447 ریال محاسبه کند، 760 ریال محاسبه کرده است، گفته بود: تعرفه‌ی مکالمات شرکت ارتباطات سیار براساس مصوبه‌ی شورای اقتصاد است؛ براساس این مصوبه، از سال 82 تعرفه‌ی یک تماس از تلفن همراه به تلفن همراه، تلفن همراه به ثابت در شهرها 10 پالس و در بین شهری نیز 17 پالس محاسبه می‌شود. بنابراین تعرفه‌ای که از مشترکان گرفته می‌شود، اعم از ایرانسل و تالیا، براساس مصوبه‌ی شورای اقتصاد است.

او افزود: در مورد تعرفه‌های تماس از MCI به ایرانسل که دقیقه‌ای 760 ریال محاسبه می‌شود، تخلفی رخ نداده است؛ چراکه اولا باید سازمان تنظیم مقررات مشخص کند چه مبلغی را باید اخذ کنیم و ثانیا ایرانسل باید مشخص کند که تلفن همراه آن در کدام یک از شهرها کار می‌کند.

به‌گفته‌ی وی، تلفن همراه ارتباطات سیار براساس کد مشخص است؛ به‌طور مثال 0912 برای استان تهران و 0913 برای استان اصفهان و تعرفه‌ی بین شهری نیز بر مبنای این‌ کدها محاسبه می‌شود؛ اما ایرانسل به دلیل این‌ که تعرفه‌های آن به صورت یکپارچه و فلت است و هزینه‌ی مشخص دریافت می‌کند، مشخص نیست تلفن همراه در کدام نقطه کار می‌کند.

او ادامه داد: از این رو در حال حاضر اگر شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار تعرفه‌ای کمتر از تعرفه‌ی تعیین شده از مشترکان اخذ کند، باید قطعا پاسخگوی سازمان‌های نظارتی باشد.

وی درباره‌ی این ‌که آیا سازمان تنظیم مقررات این امر را به شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است، گفت: اگر سازمان تنظیم مقررات هم ابلاغ کند، تا زمانی که مشخص نشود تلفن همراه ایرانسل در کدام نقاط کار می‌کند و قراردادی با ایرانسل امضا نکنیم، نمی‌توان تعرفه‌ی شهری و بین شهری آن را مشخص کرد؛ بنابراین این امر در صورتی اجرا خواهد شد که ایرانسل مشخص کند جای تلفن همراه آن کجاست.

این اظهارات در حالی است که مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که برای اولین‌بار مسائلی مانند تبدیل سیستم بیلینگ ایرانسل و محاسبه‌ی تعرفه‌های مکالمات تماس از MCI با ایرانسل با نرخ تعرفه‌های بین شهری از جانب خود آن‌ها مطرح شد، در حال حاضر سکوت اختیار کرده و پاسخگو نیستند. ازسوی دیگر، این پرسش‌ها همچنان باقی است که: این روش محاسبه براساس چه مبنای قانونی صورت می‌گیرد؟ چراتاکنون و در حجم انبوه‌های تبلیغاتی که در زمینه‌ی خدمات اپراتورهای تلفن همراه صورت می‌گیرد، چنین اطلاع‌رسانی برای مردم صورت نگرفته یا تاکید نشده است؟ موضع وزارت متولی امر در این زمینه چیست؟ و دیگر اینکه آیا تمکین نکردن اپراتور دوم از مواردی چون محاسبه‌ی تعرفه برحسب ثانیه و کدبندی نکردن شماره‌ها، نشان‌دهنده‌ی ناتوانی مجموعه‌ی مخابرات در زمینه‌ی الزام بخش خصوصی به ارایه‌ی خدمات بهتر و ایجاد فضای رقابتی غیرحمایتی است؟

  • ۸۶/۰۲/۰۴

نظرات  (۴)

یعنی تا وقتی که مسئولان محترم بخوان راهکار پیدا کنن، مردم باید هزینه اضافی بدن؟ اومدیمو تا 10 سال دیگه هم چیزی به ذهنشون نرسید. فکر کنم از این جور هزینه های اضافی توی تلفن ثابت هم انجام میشه مثل شبکه هوشمند که بعدا یهو مثل بمب صدا میکنه. اینا همه یعنی {...}
بسمه تعالی: با توجه به اینکه تمام امکانات برای رفاه عموم در نظر گرفته می شود و تلاش برای رسیدن به یک رفاه نسبی است معلوم نیست چرا در گشور ماه علاقه به داشتن چندین نوع خدمات با نرخها و شرایط مختلف وجود دارد مثلا دو نوع شرکت واحد داریم چندین نوع امکانات مخابراطی یکسان با قیمتهای مختلف در حال شکل گیری است و ....... بهتر نیست دولت مردان به توافق رسیده و سرمایه ها باهم بکار بگیرند و به مردم یک نواخت و بدون تغییرات سرویس بدهند و مشکلات و شرایط ها را بین خود حل کرده و جامعه را بطرف آرامش سوق دهند و این امر از رواج بازار کاذب و واستگری دور نگاه می دارد
مجید جان اون "زون بندی" است Zone
سلام به نظر می رسد که وجود ایرانسل باعث به وجود آمدن رقابت در مخابرات شده است. که البته همواره با کارشکنی دولت همراه بوده است ولی به هر حال این رقابت باعث کاهش قیمت سیم کارت، کاهش زمان واگذاری، دریافت وجه در دو مرحله و احتمالا کمی شفافیت در امر مخابرات شده است. تلفن دولتی تا مدتی قبل تماس ها را دقیقه ای حساب می نماید و هنوز هم در تلفن همراه هر 6 ثانیه و در تلفن ثابت هر 3 دقیقه مبنای محاسبه می باشد و به ازای تماسهایی هم که ناموفق است بازهم باید یک پاس پرداخت شود. حالا کی حامی مردمه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">