ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامان رحیمی - اختلالات اینترنتی در یک هفته گذشته به نقاط اوج خود رسیده اما نکته‌ای که در این بین بسیاری از کاربران را آزار می‌‌هد سکوت، تکذیب و نوعی بی‌تفاوتی از سوی برخی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

از دو هفته گذشته سرویس خدمات اینترنتی بسیاری از کاربران در برخی از نقاط کشور با اختلالات ادامه داری روبرو شده است. اختلالاتی که عموما از سوی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی مقصر آن شرکت ارتباطات زیرساخت قلمداد می‌شود.

در روزهای گذشته وجود اختلال در اینترنت از سوی برخی رسانه‌ها پیگیری شده و مسوول مستقیم اینترنت کشور یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت در روالی همیشگی این اختلال‌ها را تکذیب می‌کند، اما این روزها کمتر کاربری را حداقل در تهران می‌توان یافت که با اختلال‌های عجیب در اینترنت مواجه نشده باشد.

حدود 10 روزی از اعلام پراکنده اختلال در دسترسی به اینترنت از سوی کاربران می‌گذرد و از دو روز قبل این اختلال‌ها از سوی بخش بیشتری از کاربران احساس می‌شود. عدم دسترسی به سایت‌های داخلی و حتی سرویس‌های ارایه دهنده پست الکترونیکی خارجی از جمله اختلالاتی است که در چند روز گذشته به نقطه اوج خود رسیده است.

با این حال مدیرعامل این شرکت دو روز پیش اعلام کرد هیچ اختلالی در شبکه اینترنتی کشور نه تنها وجود ندارد بلکه مازاد پهنای باند نیز برای شرایط ضروری رزرو شده است.

محمود خسروی حتی در پاسخ به این سوال که بیش از یک ماه است که کابل اینترنت باب‌المندب قطع است و شرکت‌های اینترنتی از کاهش پهنای باند کشور گلایه‌دارند، گفته که مجموع ظرفیت پهنای باند بین‌الملل 270 گیگابیت بر ثانیه است که 240 گیگ به شرکت‌ها فروخته شده و 30 گیگ برای قطعی‌های اضطراری رزرو نگه داشته شده است. از این رو هم اکنون دقیقا میزان تعهد شده پهنای باند را به مشترکان واگذار می‌کنیم. در باب المندب دو لینک 10 گیگابیت بر ثانیه قطع شده که با 20 گیگ از ظرفیت 30 گیگ رزرو جایگزین شده و هم اکنون نیز 10 گیگ رزرو در شبکه وجود دارد.

در همین حال بسیاری از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی در کشور در پاسخ به کابران خود رسما اختلالات زیرساختی را دلیل کندی اینترنت کاربران خود اعلام می‌کنند.

در این بین اپراتور دوم تلفن همراه نیز رسما با انتشار اطلاعیه‌ای اختلالات شبکه دیتا خود را پذیرفته است. این اپراتور در واکنش به اخبار مربوط به اختلال در خدمات دیتای این اپراتور با تائید تلویحی این اختلال اعلام کرد که در حال پیگیری موضوع هستند. ایرانسل همچنین مدعی شده که این مشکل مربوط به شبکه ایرانسل نبوده و این شرکت در حال پیگیری برای رفع هر چه سریعتر آن است.

برخی از منابع اختلالات موجود در شبکه اینترنت کشور را ناشی از خرابی‌ و یا بروزرسانی سرویس‌های DNS عنوان می‌کنند. با این حال اما همانطور که گفته شد مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برابر این موضوع سکوت کرده‌‌‌اند.

ذکر این نکته در این مقطع از اختلالات و بی‌توجهی‌های مسولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خالی از لطف نیست که رییس جمهور در یکی ا‌ز نشست‌های مطبوعاتی خود گفته بود که این اینترنت در شان مردم ایران نیست.

 هرچند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال گذشته و به‌خصوص پس از اعطای مجوز نسل سوم و چهام تلفن همراه به نوعی ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت در کشور را روی کاغذ افزایش داده است اما با این حال به باور کاربران اینترنتی در کشور کیفیت خدمات ارایه شده در مقابل هزینه‌های دریافتی از آن‌ها نه تنها قابل قبول نیست بلکه نهادی نیز برای پی‌گیری خسارات کاربران وجود ندارد.

سازمان دولتی تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که پیش‌تر خبر از مونیتورینگ وضعیت سرویس‌های اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های خصوصی را نیز اعلام کرده بود در برابر اختلال‌های یک هفته اخیر تنها سکوت کرده و هنوز مشخص نیز مشکل از کابل قطع شده است یا به‌روزرسانی DNSها و یا کجا؟

گفتنی است پیش از این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی خود را به منظور برگزاری انتخابات الکترونیکی مجلس شورای اسلامی که قرار است اسفند ماه آینده برگزار شود اعلام کرده بود. باید دید در صورت برگزاری الکترونیکی انتخابات مشکلی مشابه وضعیت موجود مواجه خواهیم شد یا نه؟ (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">